Eigen bedrijf starten in 10 stappen

Laatste update 21-03-2022

Een eigen bedrijf starten is niet alleen spannend, maar er komt ook veel bij kijken. Het is belangrijk om je goed voor te bereiden voordat je officieel van start gaat, zodat alle randvoorwaarden goed zijn geregeld. Van het bepalen van je aanbod tot het opzetten van je bedrijfsadministratie: als je deze tien stappen neemt, maakt je bedrijf een vliegende start.

  1. Onderzoek waar markt voor is en wat bij je past

Een eigen bedrijf starten begint natuurlijk met het ontwikkelen van een product of dienst. Het is heel belangrijk om eerst te onderzoeken waar de markt behoefte aan heeft. Je kunt nog zo’n leuk idee hebben, als er niemand op zit te wachten, heeft het geen toekomst. Doe daarom eerst goed marktonderzoek: naar je doelgroep, de omvang van je doelgroep, de behoeften van je doelgroep en de manieren waarop jouw bedrijf zich kan onderscheiden ten opzichte van de concurrentie.

Ben je een echte ondernemer?

Een ander belangrijk startpunt ben je zelf. Heb je oprechte passie voor de dienst of het product dat je aanbiedt? Ben je geschikt voor het ondernemerschap en de onzekerheid die daarbij komt kijken? Ondernemen is hard werken, dus vraag je altijd af: is dit waar ik meer dan fulltime mee bezig wil zijn? Wil je meer inzicht in jezelf en je kwaliteiten krijgen, test dan je ondernemersvaardigheden.

  1. Eigen bedrijf starten: onderzoek de financieringsmogelijkheden

Deze stap is niet voor elke onderneming even belangrijk. Het hangt af van het soort bedrijf dat je start. Tekstschrijvers of consultants kunnen hun werk prima doen met een alleen een laptop en telefoon. Daar zijn weinig investeringen voor nodig. Ga je zelf een fysiek product ontwikkelen, dan is het waarschijnlijk wel noodzakelijk om investeerders en startkapitaal te vinden. Maak een goed financieel plan, dat weergeeft hoe je je bedrijf wilt financieren.

  1. Kies de juiste rechtsvorm

Het kiezen van de juiste rechtsvorm voor je bedrijf is van groot belang. Ga je voor een eenmanszaak of voor een bv? Beide opties hebben voor- en nadelen en hangen af van het soort onderneming dat je wilt beginnen. Als je minder dan 120.000 euro winst per jaar maakt, is een eenmanszaak vaak de voordeligste optie. Maar ook zaken als aansprakelijkheid en de aanwezigheid van partners in het nieuwe bedrijf zijn belangrijke overwegingen. Zet de voor- en nadelen daarom goed op een rijtje, denk daarbij ook alvast na over de toekomst en maak zo de beste keuze voor je bedrijf.

  1. Bedenk een naam voor je bedrijf

Je product of dienst zijn bekend, je doelgroep is in kaart gebracht en je kent de branche waarin je bedrijf gaat opereren. Nu is het zaak om een bedrijfsnaam te kiezen die perfect aansluit bij al die zaken. Geen gemakkelijke klus, en belangrijker dan je misschien denkt. Want juist een aantrekkelijke bedrijfsnaam kan meteen zorgen voor interesse bij de doelgroep én zorgen dat jouw product of dienst blijft hangen. Vind je het lastig om een pakkende bedrijfsnaam te bedenken? Hier zetten we een aantal mogelijkheden voor je op een rij die dit proces makkelijker maken.

  1. Maak een ondernemingsplan

Je idee staat en je hebt je rechtsvorm bepaald. Mooi! Dan is het nu tijd om een ondernemingsplan te schrijven, dat ervoor gaat zorgen dat je je plannen succesvol uitvoert. Een ondernemingsplan schrijven is niet verplicht, maar het helpt je wel om je focus te bepalen. Hoe beter je voorbereiding, hoe groter de kans op een florerend bedrijf.

Een schets van je onderneming

In je ondernemingsplan beschrijf je hoe jouw onderneming eruit gaat zien. Het bevat vaak een product- of dienstbeschrijving, je onderscheidend vermogen, de rechtsvorm, je positionering, marktinformatie, de concurrentie, een marktschets en de doelgroep. Ook de financiële onderbouwing is onmisbaar. Meer weten? Hier lees je alles over het schrijven van een ondernemingsplan.

  1. Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel

Nu je een naam en een rechtsvorm hebt gekozen, is het tijd om officieel je eigen bedrijf te starten en je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Dit kost je eenmalig 50 euro en je kunt eenvoudig online een afspraak maken. Je hoeft je niet apart aan te melden bij de Belastingdienst, de KvK geeft je gegevens zelf door. Zodra de Belastingdienst je als btw-ondernemer heeft opgenomen, krijg je een omzetbelastingnummer en een btw-identificatienummer.

  1. Zorg dat je aan alle wettelijke eisen voldoet

Je hebt ze vast wel eens gezien bij het televisieprogramma Ik vertrek. Mensen die met een goed idee naar het buitenland vertrekken en er ter plekke achter komen dat voor het runnen van die stroopwafelkraam toch echt een bakkersdiploma nodig is. Ook in Nederland kun je tegen dit soort zaken aanlopen. Breng daarom in kaart of je bepaalde diploma’s of certificaten moet behalen voor het uitoefenen van je werk. Voldoet je bedrijfspand aan de regels? Mag je je wel vestigen op die plek of zit het bestemmingsplan in de weg? Vraag je gemeente om informatie, zodat je aan alle wetten voldoet.

  1. Regel je verzekeringen en pensioen

Niet het meest spannende onderdeel van het ondernemerschap, maar wel belangrijk bij het starten van je eigen bedrijf: zorg dat je goed verzekerd bent. Een aansprakelijkheidsverzekering is bijvoorbeeld aan te raden en mogelijk wil je ook een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten. Als ondernemer voorzie je uiteraard in je eigen pensioen, dus win ook daar goed advies over in. Ondernemen is altijd een risico, maar de grootste risico’s kun je prima afdekken.

  1. Zet een overzichtelijke administratie op

Ook zo’n punt waar geen ondernemer warm van wordt, maar wat wel onmisbaar is: het opzetten en bijhouden van je administratie. Zorg ten eerste dat je goede algemene voorwaarden hebt, zodat voor jou en je klant duidelijk is wat je rechten en plichten zijn. Regel zakelijke bankrekeningen. En ga daarnaast aan de slag met de eisenlijst van de Belastingdienst voor je bedrijfsadministratie. De Belastingdienst eist bijvoorbeeld dat je je facturen, kasboek, contracten, urenadministratie, reisadministratie, omzetbelastingpapieren en bedrijfscorrespondentie in je administratie opneemt. Hier vind je er meer informatie over.

  1. Aan de slag met marketing en sales

Alle voorwaarden om succesvol je eigen bedrijf te starten zijn geregeld. Nu is het tijd om echt aan de slag te gaan. Het belangrijkste doel: klanten werven. Ontwikkel samen met een expert een goede website, bepaal je marketing- en salesstrategie en je merkstrategie en zet een sterke (online) marketingcampagne op. De eerste concrete stappen op weg naar een groeiend klantenbestand.