fbpx

Website zelf maken / laten maken: (gratis > professioneel)

De meeste mensen die op zoek zijn naar een product of dienst, starten hun zoektocht online. Daarom is het heel belangrijk dat je bedrijf goed vindbaar is op het internet. Je website is niet alleen je visitekaartje, maar ook een potentieel verkoopkanaal. En je kunt hem zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Ook aan de slag? Zo maak je een goede website voor je bedrijf.

website maken

Waarom een website?

Een potentiële klant zal in de huidige tijd allereerst online op zoek gaan naar meer informatie over een bedrijf, product of dienst. Komt hij jouw website daarbij niet tegen, dan zal hij eerder bij een concurrent belanden. Ook kan het bij een klant als onbetrouwbaar overkomen als er van jouw bedrijf geen website bestaat. Bovendien is een bedrijfswebsite ook voor jou ontzettend praktisch, want hier kun je snel het laatste nieuws, zoals de openingstijden tijdens feestdagen, de nieuwste collectie of de beste acties kenbaar maken.

Wat zijn de doelen van een website?

Een website is één van de belangrijkste marketingkanalen van een bedrijf. Het is jouw eigen omgeving op het internet en dit is dé plek om de wereld te vertellen wie je bent, wat je biedt en waar je voor staat. Een website heeft verschillende doelen en functies, zoals:

  • Je website als online visitekaartje en informatiebron. Zelfs als je bedrijf al prima loopt, bijvoorbeeld dankzij mond-tot-mondreclame, is het belangrijk om een goede website te hebben. Je kunt belangstellenden ernaar verwijzen, zodat ze je portfolio en aanbod kunnen bekijken. Ook klanten die via via van jou horen, gaan waarschijnlijk eerst online naar je op zoek. Het komt niet goed over als je online niet vindbaar bent.
  • Je website als verkoopkanaal. Als je een webshop aan je website koppelt, beschik je over een effectief verkoopkanaal.
  • Je website als lead naar nieuwe klanten. Als je website goed vindbaar is, is de kans groot dat potentiële klanten bij jou terecht komen als ze op zoek gaan naar een bepaald product of bepaalde dienst. Is je site voorzien van goede informatie, een sterke boodschap en duidelijke contactmogelijkheden, dan groeit de kans op een nieuwe klant.
  • Je website als middel om je merk te versterken. Zorg dat je website precies weergeeft wat je als bedrijf wilt uitstralen. Zo draagt je website bij aan een sterke merkidentiteit.

Wat heb je nodig om een website te maken?

Om een website te maken heb je vier dingen nodig:

  • Hosting (de server waar je website op draait).
  • Een domeinnaam, meestal je bedrijfsnaam.
  • Een tool om een website mee te bouwen: CMS (Content Management System en is het programma waarin je je website bouwt, beheert en bewerkt)
  • Websitebeveiliging (SSL), wat meestal inclusief is bij je hosting.

Zelf een website maken

Heb je echt geen budget, dan kun je gratis een website maken met de tool WordPress.com. Via WordPress kun je gratis een domeinnaam registreren op een subdomein van WordPress, een gratis template kiezen en aan de hand daarvan je eigen eenvoudige website maken. Een prima eerste optie als je wilt volstaan met basisinformatie, zoals een nette homepage, een pagina met je aanbod en een contactpagina.

Zelf een professionele website maken

Wil je het professioneler aanpakken en een website (laten) maken met meer mogelijkheden? Dan is een site via WordPress.org een betere keuze. Het verschil tussen WordPress.com en WordPress.org is dat je bij WordPress.org alles zelf in de hand hebt. Je downloadt WordPress.org en kunt dit vervolgens installeren op je eigen geregistreerde domeinnaam, bij je eigen hostingpartij. Je kunt dan alle plugins installeren die je wilt, kiezen uit een eindeloze hoeveelheid betaalde en gratis templates, advertentieruimte verkopen en een webshop toevoegen.

Bovendien kun je je site helemaal naar je eigen smaak maken, zodat hij in lijn ligt met je huisstijl. WordPress.org werkt makkelijk, maar er is uiteraard wel een learning curve. Ben je niet heel handig, dan kun je het beste professionele hulp inschakelen en je bedrijfswebsite laten maken. Dat is zeker nodig als je je site vanaf nul wilt laten bouwen, dus zonder gebruik te maken van een vast template. Als de site eenmaal staat, kun je via WordPress makkelijk zelf aanpassingen doen en nieuwe content toevoegen. WordPress is wel onderhoudsgevoelig en moet regelmatig ge-update worden. Het kan handig zijn om daar een webdeveloper voor in te schakelen.

Waar moet je op letten bij het kiezen van een CMS?

WordPress.org is, dankzij de enorme berg mogelijkheden en het gebruiksgemak, het meest gebruikte CMS ter wereld, maar het is niet het enige. Naast WordPress zijn er volop andere CMS-tools om een eigen site te maken. Kijk bijvoorbeeld eens naar Wix.com, waar je gratis een website mee kunt bouwen. Voor het laten draaien van je website sluit je een abonnement af. Andere opties zijn Jimdo en SquareSpace.com, die ongeveer hetzelfde werken als Wix. Het is belangrijk om een CMS te kiezen wat gebruiksvriendelijk is en waar je goed mee overweg kunt. Kies altijd voor een bestaand CMS waar je zelf makkelijk aanpassingen in kunt doen. Er zijn webdevelopers die hun eigen CMS ontwikkelen, maar dan zit je vaak aan hen vast als je iets wilt toevoegen of veranderen.

Wie kan er een website maken?

Je kunt zelf een website maken, maar vergis je niet in de tijd die daarin gaat zitten. Het kan een frustrerend proces zijn. Hoe zorg je dat alles eruitziet en werkt zoals je voor ogen hebt? Je mist waarschijnlijk ook de expertise op het gebied van structuur, navigatie en gebruiksgemak. Zoals elke ondernemer weet: tijd is geld. Kijk daarom zeker of je dit werk kunt uitbesteden. Ga op zoek naar een webdesigner, die samenwerkt met een webdeveloper en tekstschrijver die goed is in SEO (teksten schrijven zodat ze gevonden worden in Google). Of kies voor een bureau dat gespecialiseerd is in online communicatie. Zo zorg je dat je website qua uitstraling, inhoud, online vindbaarheid én techniek van topkwaliteit wordt.

Waarom een zakelijke website laten maken?

Zelf een zakelijke website maken is een ding, maar er ook nog mee gevonden worden is een heel ander verhaal. Als je het echt goed wilt aanpakken, laat je voor een aantrekkelijke prijs je website maken. Dit zijn de voordelen van een website laten maken:

  • De juiste technieken worden gebruikt om online vindbaar en zichtbaar te zijn. Zo ben jij je concurrenten te slim af en breid je je klantenkring uit. Een professional weet precies waar Google op let!
  • Er wordt veel aandacht besteedt aan een gebruiksvriendelijk design. Dit zorgt voor zo min mogelijk hindernissen en obstakels tussen een klant en een aankoop. Je wilt niet dat een klant uit frustratie afhaakt omdat je website niet duidelijk genoeg is of veelvuldig contact opneemt omdat hij niet kan vinden wat hij zoekt.
  • Om bij te blijven zouden door je bedrijfswebsite continu resultaten gemeten en doorgegeven moeten worden, zodat er geoptimaliseerd kan worden en je de trends kunt blijven volgen. Dit wordt tegenwoordig standaard meegenomen als bedrijven hun zakelijke website laten maken.
  • Ook bij een zakelijke website geldt dat de eerste indruk goed moet zijn. Wanneer je zelf een website maakt, heb je de keuze uit een aantal standaard ontwerpen en lettertypes. Wanneer je besluit je bedrijfswebsite te laten maken, kun je kiezen voor het meest creatieve ontwerp, een opvallend lettertype en een huisstijl die bij jouw bedrijf en boodschap past. Bovendien onderscheid een unieke website je!
  • Maatwerk is mogelijk. Een grote of kleine aanpassing doen aan een standaard website of plug-in is voor jou waarschijnlijk een hele puzzel die veel tijd kost. Voor een professional is het dagelijks werk, waardoor je snel al je ideeën kunt doorvoeren.
  • Er zijn zoveel privacy regels, cookies en veiligheidsregels waar je aan moet voldoen dat je door de bomen het bos misschien niet meer ziet. Een professional zorgt dat er op veiligheid en privacy gelet wordt.
  • Een extern bedrijf zorgt ook voor een goede back-up, een regelmatige update en een goede websitesnelheid.
  • Misschien houdt de prijs van een website laten maken je tegen, maar bedenk je dat tijd geld is en dat jij  waarschijnlijk het tienvoudige aan tijd kwijt bent als je het zelf gaat doen. Daardoor valt de netto prijs van een website laten maken reuze mee!

Hoeveel kost het om een website te laten maken?

Er zijn veel factoren die een rol spelen bij de kosten van het laten maken van een website, waaronder ontwerp, ontwikkeling, hosting, onderhoud en andere diensten. De kosten voor het bouwen van een website kunnen variëren van een paar honderd euro tot duizenden euro’s en meer, afhankelijk van je behoeften.

Wat kost het om een website te laten bouwen: De kostenposten

Om antwoord te geven op de vraag: Wat kost het om een website te laten maken? Is het handig om de verschillende kostenposten op te delen.

Hosting

Hosting is een belangrijke factor in de kosten van het bouwen van een website. Hostingkosten kunnen variëren van een paar euro per maand voor eenvoudige shared hosting tot honderden euro’s voor dedicated hosting. Afhankelijk van jouw behoeften, moet je mogelijk ook aanvullende services aanschaffen, zoals een domeinnaam, e-mailhosting en SSL-certificaten.

Websiteontwerp

Als het gaat om websiteontwerp, zijn er verschillende factoren die van invloed kunnen zijn op de kosten. Deze omvatten de complexiteit van de site, het aantal pagina’s, het type inhoud en het vereiste aanpassingsniveau.

  • Een basiswebsite met een paar pagina’s, wat basisinhoud en een basisontwerp kan al een paar honderd euro kosten.
  • Als je echter iets complexer nodig hebt, zoals een e-commercesite, een ontwerp en ontwikkeling op maat of een mobielvriendelijke website, dan kunnen de kosten drastisch stijgen.

Website ontwikkeling

Als het op ontwikkeling aankomt, kunnen de kosten variëren op basis van de complexiteit van de site, de gebruikte technologie en de hoeveelheid werk die nodig is.

  • Een eenvoudige website met een paar pagina’s en wat basisinhoud kan een paar honderd euro kosten.
  • Een complexere site met aangepaste codering, interactieve functies en andere geavanceerde functies kan duizenden euro’s of meer kan kosten.

Website onderhoud

De kosten voor het onderhouden van een website kunnen in de loop van de tijd ook oplopen. Dit omvat:

  • Het bijwerken van inhoud.
  • Het repareren van broken-links.
  • Ervoor zorgen dat de site veilig is.

Afhankelijk van de complexiteit van de site kunnen de kosten van doorlopend onderhoud variëren van enkele euro’s per maand tot duizenden euro’s per jaar.

Hoe duur is het om een website te laten maken

Zoals je kunt zien, kunnen de kosten voor het bouwen van een website sterk variëren, afhankelijk van jouw behoeften. Daarom is er geen eenduidig antwoord over hoe duur het is een website te laten maken. Bij het budgetteren van je website is het belangrijk om rekening te houden met alle bovengenoemde factoren, evenals eventuele aanvullende diensten die je nodig hebt.

Ga aan de slag: Stappenplan voor het maken van een website

  1. Bepaal het doel van je website: wat wil je ermee bereiken? Is wat basisinformatie genoeg of wil je er een echt verkoopkanaal van maken?
  2. Kies je hosting en registreer je domeinnaam.
  3. Bepaal of je zelf aan de slag gaat of dat je het hele proces uitbesteedt. Ga in het laatste geval op zoek naar een goede designer en tekstschrijver om mee samen te werken. Ga je het zelf doen, kies dan een CMS-tool om je website mee te maken.
  4. Is je website klaar? Laat je klanten en andere relaties dat dan weten. Zo trek je bezoekers naar je site en kun je je diensten nog eens onder de aandacht brengen.
  5. Houd je site levend. Een statische site biedt geen redenen voor bezoekers om terug te komen. Start daarom een blog met nieuwsberichten, tips of columns, organiseer acties of vul je portfolio regelmatig aan. Met een website kun je alle kanten op.
  6. Wil je dat je site echt een groot bereik krijgt? Dan kun je ook gaan adverteren in Google of via social media-kanalen als Facebook en Instagram. Met een website is de sky the limit.

Twijfel je nog over welke e-commerce platform het best past bij jouw webshop? Lees ons artikel waar de platforms WooCommerce en Shopify vergelijken.

De auteur

Niek van Son

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). Oprichter van digital marketingbureau Tasmanic. Meer dan 10 jaar ervaring als online marketingconsultant. Leest: Sharp, Taleb, Kahneman. Geïntrigeerd door hoe mensen en vooral mkb-ondernemers beslissingen nemen.