Een goede huisstijl laten ontwikkelen in 8 stappen

Bij het woord ‘huisstijl’ denk je in eerste instantie misschien vooral aan een logo. Maar een huisstijl is veel meer dan alleen je bedrijfsnaam verpakt in een aantrekkelijk plaatje. Een huisstijl is de visuele identiteit van je bedrijf en een manier om je merk te versterken. Dat maakt het belangrijk om het ontwikkelen van je huisstijl zorgvuldig en professioneel aan te pakken.

huisstijl

Wat is een huisstijl?

De huisstijl is de visuele identiteit van een bedrijf en bestaat uit verschillende grafische elementen, zoals het logo, de kleuren, het lettertype en het beeldgebruik. Deze elementen worden in alle communicatiemiddelen van het bedrijf doorgevoerd, van website tot e-mailhandtekening en van visitekaartje tot bedrijfsauto.

Waarom is een huisstijl belangrijk?

Een sterke huisstijl zorgt voor herkenbaarheid en eenduidigheid. In één oogopslag is duidelijk om welk bedrijf het gaat. De huisstijl zorgt bovendien voor onderscheidend vermogen. Het is daarom belangrijk dat je huisstijl goed aansluit bij je gewenste imago en bij het product wat je verkoopt. Een merk voor babykleding heeft bijvoorbeeld doorgaans een vrolijke visuele identiteit, met een speels lettertype en heldere kleuren. Een merk voor motorkleding gaat juist helemaal de andere kant op. Je huisstijl bepaalt daarmee mede het imago van je bedrijf.

Bekende voorbeelden van sterke huisstijlen

Sommige huisstijlen zijn zo effectief, dat je ze overal direct herkent. Denk aan de huisstijl van Apple, met haar strakke, minimalistische lijnen en het herkenbare appeltje met de hap eruit. Of die van Netflix, met het herkenbare rode logo op de zwarte achtergrond. HEMA heeft ook een zeer herkenbare huisstijl, met een geheel eigen lettertype, veel witruimte en natuurlijk het knalrode logo. Loop je langs een reclamebord van de HEMA, dan registreert je brein onbewust meteen wie de afzender is.

Wie kan een huisstijl ontwerpen?

Als beginnend ondernemer heb je waarschijnlijk een klein budget. Het is dan verleidelijk om zelf een logo te knutselen in een programma als Canva of Photoshop. Toch is het aan te raden om hiervoor een professionele ontwerper in de arm te nemen. Dat kan een goede freelance ontwerper zijn die niet meteen de hoofdprijs rekent, of een communicatie- en ontwerpbureau, dat de zaken uitgebreider aanpakt en je ook op het gebied van merkstrategie verder kan helpen. Weeg de kosten en baten voor jouw bedrijf goed tegen elkaar af. Waar je ook voor gaat, een professional kan je helpen om jouw wensen effectief te vatten in een pakkende visuele identiteit, die past bij wat je bedrijf uit wilt stralen.

Hoe ontwikkel je een goede huisstijl?

Voor het ontwikkelen van een goede huisstijl doorloop je een aantal belangrijke stappen:

  1. Bedenk een goede bedrijfsnaam. Je bedrijfsnaam is de basis van je identiteit en die moet passen bij wat je te bieden hebt. Hier lees je meer over het kiezen van je bedrijfsnaam.
  2. Ga op zoek naar een ontwerper die bij je past. Bekijk online verschillende portfolio’s en vraag collega-ondernemers naar ontwerpers waar zij goede ervaringen mee hebben. Kijk naar de ontwerpstijl en naar de aanpak van de ontwerper en maak op basis daarvan je keuze.
  3. Bepaal wat je uit wilt stralen. Wat moet je imago worden? Welk gevoel moet je huisstijl oproepen? Wie is je doelgroep? Welk product of welke dienst verkoop je? Dit is bepalend voor de stijl die je gaat hanteren en de boodschap die je daarmee wilt afgeven.
  4. Ontwikkel samen met je ontwerper je logo, de basis van je huisstijl. Hier lees je waar een sterk logo aan moet voldoen. Bedenk eventueel een sterke slogan, die je imago verder kan versterken.
  5. Tevreden over je logo? Vraag je ontwerper om op basis daarvan je huisstijl verder te ontwikkelen. Welke lettertypes gebruik je, welke kleuren, wat voor soort foto’s of illustraties? Het beeldgebruik is heel belangrijk in je communicatie, omdat beeld onlosmakelijk onderdeel is van je visuele identiteit. Kies je voor beelden waar altijd mensen op staan? Kleur of zwart-wit? Abstract of concreet? Wat past het beste bij wat je uit wilt stralen?
  6. Laat je huisstijl naar al je communicatiemiddelen vertalen. Briefpapier, nieuwsbrief, bedrijfskleding, bedrijfsauto, offertes en facturen: overal moet je huisstijl op dezelfde herkenbare manier in verwerkt zijn.
  7. Het is geen onderdeel van de visuele identiteit, maar toch onderdeel van de huisstijl: de tone of voice van je bedrijf. Het is van belang dat je in al je communicatiemiddelen dezelfde toon hanteert, de stem waarmee je communiceert met je doelgroep. Spreek je klanten aan met ‘u’ of ‘je’? Is je toon zakelijk, of juist heel warm? Je tone of voice moet naadloos passen bij je merkidentiteit en uitstraling.
  8. Vraag je ontwerper om een beknopt huisstijlhandboek op te stellen, waarin staat hoe medewerkers de huisstijl moeten gebruiken. Zo zorg je dat iedereen in je bedrijf er op dezelfde manier mee omgaat en dat je visuele identiteit in al je uitingen klopt.