Home » Blog » Ondernemen » Wat is een balans?
Bijgewerkt op donderdag 26 oktober 2023
Als ondernemer kom je er niet onderuit: de balans opmaken. Natuurlijk doe je dat al regelmatig spreekwoordelijk. Zo kun je aan het einde van het jaar de balans opmaken en terugblikken op wat er het afgelopen jaar goed of minder goed ging. Maar voor de Belastingdienst moet je ook daadwerkelijk ieder jaar op papier een balans opstellen. Hoe doe je dat? Wat is een balans eigenlijk?
De balans uitleg tijdens het vak ‘economie’ jaren terug, ben je heel waarschijnlijk alweer grotendeels vergeten. Daarom leggen we je hieronder kort van ‘balans’ de betekenis uit, maar ook van een aantal andere belangrijke begrippen die op de balans voorkomen.
Wat is ‘balans’? Een balans is een overzicht van alle bezittingen en schulden en het eigen vermogen van je onderneming. De bedragen die hieronder vallen, worden in twee verschillende kolommen van een tabel gezet en bij elkaar opgeteld. Onderaan de streep moet bij beide kolommen hetzelfde bedrag uitkomen bij het balanstotaal.
Omdat het bedrag van je bezittingen, schulden en eigen vermogen dagelijks kan wisselen, is een balans een momentopname. De balans geeft een goed beeld van hoe een bedrijf ervoor staat. Denk aan de solvabiliteit en de liquiditeit. De balans is een verplicht onderdeel van de jaarrekening en laat je jaarlijks zien of je bedrijf het afgelopen jaar gegroeid is ten opzichte van de beginbalans waar je het jaar mee begon.
Waar je vroeger voor je balans en boekhouding naar een boekhouder ging, zijn er nu ook online boekhoudprogramma’s die je na iedere boeking realtime je huidige balans laten zien. Op het moment dat jij een balans moet opstellen voor de Belastingdienst, rolt deze er zo uit.
Ben je iemand een bedrag verschuldigd? Dan noem je deze persoon een crediteur. Alle crediteuren komen bij de passiva te staan, omdat dit kortlopende schulden zijn. Alle debiteuren komen bij de activa te staan. Debiteuren zijn jouw bedrijf juist geld schuldig. De woorden credit en debet zijn van crediteur en debiteur afgeleid. De credit / debet betekenis is daarom als volgt: een debet is geld dat nog bij je bedrijf weggaat en een credit is geld dat nog binnenkomt, een tegoed. Iedere debet en credit dien je op je balans te vermelden.
Bij het onderdeel ‘balans’ kom je ook de begrippen activa en passiva tegen. De activa zijn alle bezittingen van je onderneming, de passiva de schulden en het eigen vermogen.
Wanneer we dieper op de activa betekenis inzoomen, zie je dat er een verschil wordt gemaakt tussen vaste activa en vlottende activa. Vaste activa zijn die bezittingen die je niet zomaar doorverkoopt en die voor langer dan een jaar aan je bedrijf verbonden zijn. Vaste activa voorbeelden zijn je bedrijfspand, machines en een auto van het bedrijf, maar ook software. Vlottende activa kunnen en worden vaak binnen een jaar omgezet in geld, zoals je voorraad, maar ook je kasgeld en andere liquide middelen op de balans.
Als we naar de passiva op een balans kijken, zie je dat je bij de passiva betekenis ook onderscheid kunt maken tussen vaste passiva en vlottende passiva. Ook vaste passiva hebben een looptijd van meer dan een jaar, denk aan een hypothecaire lening en reserves. Vlottende passiva zijn kortlopende schulden zoals nog te betalen btw of een openstaande rekening bij een leverancier. Met alles wat aan de passivazijde van de balans staat, kun je alles op de activazijde financieren.
Nu je weet wat er allemaal op een balans hoort te staan, dachten we dat het goed is om ook een voorbeeld te geven hoe de balans er dan uit kom te zien. Voor ons voorbeeld hebben we gekozen voor een fictief kledingbedrijf genaamd ‘StijlHaven’. Hiervoor hebben we de volgende balans opgesteld:
Houd er rekening mee dat dit een fictief bedrijf is en dus zeker geen benchmark voor jouw bedrijf. Dit is simpelweg een voorbeeld van wat er op een balans kan staan. Inventariseer daarom goed bij je eigen bedrijf wat er allemaal op de balans moet komen staan!
Meer weten over boekhouden, het bedenken van een goede bedrijfsnaam, het schrijven van een ondernemingsplan of wil je zelf rondkijken in onze blogs? Doe je zelf je administratie en vind je dit lastig? Dan is de kleineondernemersregeling wellicht iets voor jou.
De auteur
Brandio is een marktplaats waar je ‘brandable’ bedrijfsnamen kunt kopen bedacht door creatieve professionals. De namen zijn betaalbaar en altijd inclusief bijbehorende domeinnaam en logo. Het bespaart je zowel tijd als geld in vergelijking met je naam laten bedenken door een reclamebureau
Aanbod
Belangrijke pagina’s
Vervolg
© 2024 Brandio is een geregistreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Vul je naam en e-mailadres in:
We sturen 1 x per maand een nieuwsbrief, meer niet. Je kunt je gemakkelijk uitschrijven.