fbpx

Een uitgebreide concurrentieanalyse. Zo doe je dat

Een grondige concurrentieanalyse is een essentieel onderdeel van jouw zakelijke strategie. Wil jij een concurrentenonderzoek uitvoeren, maar weet je niet waar je moet beginnen? In deze uitgebreide blogpost leggen we uit wat een concurrentieanalyse is, wat de voordelen zijn en hoe je die moet uitvoeren.

Wat is een concurrentieanalyse

Een concurrentieanalyse is een proces waarbij je de concurrenten in jouw marktsegment identificeert en hun strategieën, sterke en zwakke punten, en marktpositie analyseert. Dit gaat verder dan alleen het bekijken van hun producten; het omvat een holistische beoordeling van hun gehele bedrijfsvoering. Deze analyse gebruik je als vergelijking voor je eigen bedrijf ten opzichte van je concurrenten.

Een concurrentenonderzoek verschaft de volgende informatie.

  • Het biedt inzicht in je markt. Door een analyse begrijp je de marktdynamiek en hoe concurrenten daarin opereren.
  • Strategische positionering. Wat zijn de proposities van concurrerende bedrijven.
  • Identificeer bedreigingen en zwakke punten in je eigen strategie en in de strategie van concurrenten.

Waarom is een concurrentieanalyse Belangrijk?

De informatie uit deze analyse biedt verschillende voordelen en kansen voor jouw bedrijf.

  • Je kunt markttrends identificeren en hierop inspelen.
  • Het kan helpen je producten en diensten te verbeteren.
  • Het biedt informatie om effectievere marketingstrategieën te ontwikkelen.
  • Je kunt anticiperen op concurrentiebewegingen.
  • Het kan een benchmark zijn en je doelen geven voor bedrijfsgroei.

Concurrentieanalyse model

Hoe maak je een concurrentieanalyse? Een gestructureerde aanpak is cruciaal. Volg het volgende concurrentieanalyse template. Iedere stap leggen we in de volgende alinea’s uitgebreid uit.

  1. Identificeer je concurrenten.
  2. Verzamel informatie over je concullega’s.
  3. Stel een concurrentiematrix op.
  4. Voer een SWOT-analyse uit.
  5. Overzicht marketingkanalen.
  6. Bepaal je bedrijfsstrategie.

1.      Identificeer je concurrenten

De eerste stap van een concurrentenonderzoek is om je concurrenten te onderzoeken. Denk hierbij aan zowel directe als indirecte concurrenten.

  • Directe concurrenten. Dit zijn bedrijven die vergelijkbare producten of diensten aanbieden in jouw afzetgebied. Een voorbeeld van directe concurrenten zijn Domino’s Pizza en New York Pizza die in dezelfde stad zitten.
  • Indirecte concurrenten. Dit zijn bedrijven die andere producten of diensten verkopen, maar wel op dezelfde behoefte inspelen. Met andere woorden, indirecte concurrenten bieden een substituut voor jouw product of dienst. Een indirecte concurrent van Domino’s Pizza is bijvoorbeeld McDonalds. Deze fast food ketens bieden andere maaltijden, maar concurreren wel tegen elkaar voor mensen die een snelle hap willen.

Een handige online tool om je concurrentie in kaart te brengen, is de KVK Locatiescan.

2.      Verzamel informatie over je concurrenten

Nu je je concurrentie in kaart hebt gebracht, ga je informatie vergaren over je concullega’s. Verzamel de volgende informatie:

  • Welke producten en diensten worden aangeboden.
  • Wat zijn de prijzen van concurrerende producten en diensten.
  • Wat is de kwaliteit van deze producten en diensten.
  • Welke service wordt hierbij aangeboden.
  • Wat is de propositie van andere bedrijven.
  • Wat is het afzetgebied van je concurrenten.
  • Op welke doelgroep richten andere bedrijven zich.

3.      Creëer een concurrentiematrix

Een concurrentiematrix biedt een visuele vergelijking van jouw eigen bedrijf ten opzichte van concurrenten op belangrijke punten. Op deze manier kun je je eigen positionering vergelijken met die van je concurrenten.

4.      Voer een SWOT-analyse uit

Voer met alle informatie die je verzameld hebt een SWOT-analyse uit voor je eigen bedrijf en concurrenten. SWOT is een afkorting voor strengths, weaknesses, opportunities en threats.

  • Wat zijn de sterke punten van een bedrijf. Wat doet het heel erg goed.
  • Wat zijn de zwakke punten en waar worden kansen gemist.
  • Waar liggen de kansen voor een bedrijf om te groeien.
  • Wat zijn de bedreigingen voor een bedrijf of de markt.

Lees ons artikel over SWOT-analyse voor een uitgebreide uitleg en voorbeelden.

5.      Onderzoek offline en online marketingkanalen

Marketing is de juiste boodschap, op het juiste moment aan de juiste doelgroep laten zien. Je wilt dat jouw potentiële klanten op het juiste moment in contact komen met jouw producten of diensten. Dit kan zowel offline als online.

Offline marketingkanalen zijn bijvoorbeeld folders, reclames in magazines en radiospotjes. Online marketingkanalen zijn bijvoorbeeld social media, zoekmachines en e-mailmarketing. Als jouw potentiële klanten in Google zoeken naar een product dat je aanbiedt, maar jouw website niet tegenkomen en die van je concurrenten wel, dan loop je waarschijnlijk omzet mis.

Breng daarom alle marketingkanalen in kaart en analyseer welke je kunt inzetten om je doelgroep te bereiken. Ook is het raadzaam om niet van één marketingkanaal afhankelijk te zijn. Stel dat je je omzet vooral haalt uit Facebook, maar dat je opeens niet meer op Facebook mag adverteren, dan kan dit het einde van je bedrijf betekenen.

6.      Bepaal je bedrijfsstrategie

Nu je alle informatie van de concurrentieanalyse in kaart hebt gebracht, ga je de strategie voor je bedrijf bepalen. Welke producten of diensten ga je precies aanbieden? Wat wordt je propositie? Wat is je concurrentievoordeel? Op welke doelgroepen ga je je richten? Welke marketingkanalen wil je gebruiken om je potentiële klanten te bereiken? De antwoorden op deze vragen vormen de strategie waarmee jij je bedrijf wilt laten groeien.

Vond je dit een interessante blogpost? Lees dan ook de volgende artikelen.

Wat is positionering en een stappenplan

Hoe bepaal je een merkstrategie

Hoe maak je een ondernemersplan

 

De auteur

Edon van Asseldonk

Ondernemer en Senior SEO- & SEA-specialist bij marketingbureau Tasmanic. Eveneens oprichter van kaartspellen.online. Houdt van duursporten in schaarse vrije tijd.

Klanten waarderen ons met:
★★★★★
4.6 / 5 - 20 reviews