Home » Blog » Ondernemen » Een uitgebreide concurrentieanalyse. Zo doe je dat
Een grondige concurrentieanalyse is een essentieel onderdeel van jouw zakelijke strategie. Wil jij een concurrentenonderzoek uitvoeren, maar weet je niet waar je moet beginnen? In deze uitgebreide blogpost leggen we uit wat een concurrentieanalyse is, wat de voordelen zijn en hoe je die moet uitvoeren.
Een concurrentieanalyse is een proces waarbij je de concurrenten in jouw marktsegment identificeert en hun strategieën, sterke en zwakke punten, en marktpositie analyseert. Dit gaat verder dan alleen het bekijken van hun producten; het omvat een holistische beoordeling van hun gehele bedrijfsvoering. Deze analyse gebruik je als vergelijking voor je eigen bedrijf ten opzichte van je concurrenten.
Een concurrentenonderzoek verschaft de volgende informatie.
De informatie uit deze analyse biedt verschillende voordelen en kansen voor jouw bedrijf.
Hoe maak je een concurrentieanalyse? Een gestructureerde aanpak is cruciaal. Volg het volgende concurrentieanalyse template. Iedere stap leggen we in de volgende alinea’s uitgebreid uit.
De eerste stap van een concurrentenonderzoek is om je concurrenten te onderzoeken. Denk hierbij aan zowel directe als indirecte concurrenten.
Een handige online tool om je concurrentie in kaart te brengen, is de KVK Locatiescan.
Nu je je concurrentie in kaart hebt gebracht, ga je informatie vergaren over je concullega’s. Verzamel de volgende informatie:
Een concurrentiematrix biedt een visuele vergelijking van jouw eigen bedrijf ten opzichte van concurrenten op belangrijke punten. Op deze manier kun je je eigen positionering vergelijken met die van je concurrenten.
Voer met alle informatie die je verzameld hebt een SWOT-analyse uit voor je eigen bedrijf en concurrenten. SWOT is een afkorting voor strengths, weaknesses, opportunities en threats.
Lees ons artikel over SWOT-analyse voor een uitgebreide uitleg en voorbeelden.
Marketing is de juiste boodschap, op het juiste moment aan de juiste doelgroep laten zien. Je wilt dat jouw potentiële klanten op het juiste moment in contact komen met jouw producten of diensten. Dit kan zowel offline als online.
Offline marketingkanalen zijn bijvoorbeeld folders, reclames in magazines en radiospotjes. Online marketingkanalen zijn bijvoorbeeld social media, zoekmachines en e-mailmarketing. Als jouw potentiële klanten in Google zoeken naar een product dat je aanbiedt, maar jouw website niet tegenkomen en die van je concurrenten wel, dan loop je waarschijnlijk omzet mis.
Breng daarom alle marketingkanalen in kaart en analyseer welke je kunt inzetten om je doelgroep te bereiken. Ook is het raadzaam om niet van één marketingkanaal afhankelijk te zijn. Stel dat je je omzet vooral haalt uit Facebook, maar dat je opeens niet meer op Facebook mag adverteren, dan kan dit het einde van je bedrijf betekenen.
Nu je alle informatie van de concurrentieanalyse in kaart hebt gebracht, ga je de strategie voor je bedrijf bepalen. Welke producten of diensten ga je precies aanbieden? Wat wordt je propositie? Wat is je concurrentievoordeel? Op welke doelgroepen ga je je richten? Welke marketingkanalen wil je gebruiken om je potentiële klanten te bereiken? De antwoorden op deze vragen vormen de strategie waarmee jij je bedrijf wilt laten groeien.
Vond je dit een interessante blogpost? Lees dan ook de volgende artikelen.
Wat is positionering en een stappenplan
Hoe bepaal je een merkstrategie
Hoe maak je een ondernemersplan
De auteur
Ondernemer en Senior SEO- & SEA-specialist bij marketingbureau Tasmanic. Eveneens oprichter van kaartspellen.online. Houdt van duursporten in schaarse vrije tijd.
Aanbod
Belangrijke pagina’s
Vervolg
© 2024 Brandio is een geregistreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Vul je naam en e-mailadres in:
We sturen 1 x per maand een nieuwsbrief, meer niet. Je kunt je gemakkelijk uitschrijven.