Home » Blog » Inspiratie » Why, How, What – Simon Sinek’s Golden Circle model
Bijgewerkt op maandag 28 augustus 2023
Veel startende ondernemers wenden zich tot de Golden Circle theorie van Simon Sinek als ze hun ondernemingsplan gaan maken. Volgens deze theorie moet je beginnen met de waarom-vraag van je organisatie uit te leggen: Why, How, What, but start with why. In dit artikel gaan we de volgende punten bespreken:
Het Why, How, What model, ook wel de Golden Circle genoemd, is een model ontwikkeld door Simon Sinek om je te helpen bij het maken van een bedrijfsstrategie. Het model gaat uit van drie concentrische cirkels: de binnenste cirkel staat voor “Why”, de middelste cirkel voor “How” en de buitenste cirkel voor “What”.
Het model suggereert dat bedrijven die zich richten op waarom ze iets doen (waar ze in geloven en waar ze voor staan), in plaats van alleen wat ze doen (hun producten of diensten), meer impact hebben op hun klanten en belanghebbende. Simon Sinek geeft met zijn Why, How, What model aan dat door te beginnen met waarom, een bedrijf een emotionele verbinding kan maken met zijn doelgroep en zo een loyale fanbase kan opbouwen.
Kijk vooral ook de video waar Simon Sinek zelf zijn Why, How, What model (Golden Circle) uitlegt:
Het Why, How, What model begint een bedrijf met het definiëren van zijn “Why” (waarom ze bestaan), en gebruikt het vervolgens het “How” (hoe ze hun missie willen vervullen) en “What” (wat ze doen) om hun strategie en communicatie te bepalen.
De Why in Simon’s Golden Circle staat voor het doel die een organisatie drijft. Het gaat hierbij om de vraag waarom een organisatie doet wat het doet, wat de reden of de motivatie achter de activiteiten is. Dit gaat over het grotere doel en de reden van het bestaan van de organisatie. Sinek benadrukt dat winst nooit een goede waarom is, maar altijd het resultaat moet zijn.
De volgende stap is de How. Hiermee wordt bedoelt wat de manier is waarop een organisatie haar doelen realiseert. Het gaat hierbij om de strategieën, processen en methoden die de organisatie gebruikt om haar doelen te bereiken. Je vertelt hoe je bedrijf onderscheidend is van de concurrentie. Nu communiceer je dus je propositie en je USP’s.
Het laatste onderdeel van de Golden Circle: de What. Hier geef je antwoord op de vraag wat je precies verkoopt, wat zijn je producten of diensten. Dit is wat de organisatie doet of maakt, de concrete resultaten die zij bereikt.
Volgens Sinek is het belangrijk om te beginnen met het antwoord op de vraag “waarom” (why) in plaats van met “wat” (what) te beginnen. Hij gelooft dat organisaties die zich richten op hun waarom, een sterker en meer betrokken publiek aantrekken dan organisaties die zich richten op hun wat. Het Why, How, What-model helpt organisaties om zich te richten op hun doelen en hun boodschap op een betekenisvolle manier over te brengen.
Laten we de Golden Circle invullen voor Facebook:
Om je nog een voorbeeld te geven, vullen we het Why, How, What model ook in voor Adidas.
De auteur
Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). Oprichter van digital marketingbureau Tasmanic. Meer dan 10 jaar ervaring als online marketingconsultant. Leest: Sharp, Taleb, Kahneman. Geïntrigeerd door hoe mensen en vooral mkb-ondernemers beslissingen nemen.
Aanbod
Belangrijke pagina’s
Vervolg
© 2024 Brandio is een geregistreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Vul je naam en e-mailadres in:
We sturen 1 x per maand een nieuwsbrief, meer niet. Je kunt je gemakkelijk uitschrijven.