Simon Sinek’s Golden Circle – Start met waarom

Origineel gepubliceerd: 19-11-2019 – Laatste update: 25-11-2020

Vele startende ondernemers wenden zich tot de Golden Circle theorie van Simon Sinek als ze hun ondernemingsplan gaan maken. Volgens deze theorie moet je beginnen met de waarom-vraag van je organisatie uit te leggen. Why, How, What, but start with why. Is dit een goed idee? En wat zijn de voor en nadelen?

Golden Circle uitleg

Simon Sinek zelf kan natuurlijk de Golden Circle het beste uitleggen. Bekijk daarom de volgende video van zijn Ted Talk. Alvast excuses voor de matige beeldkwaliteit.

Zoals je ziet bestaat het model uit drie cirkels. De waarom, hoe en wat cirkel. In je communicatie werk je van binnen naar buiten.

  1. De waarom

Met je communicatie naar potentiële klanten start je dus uit te leggen met de waarom, oftewel het doel of de visie van je organisatie. Waarom doe je de dingen die je doet, wat is je drijfveer en waarom doe je ertoe op deze aardkloot. Sinek benadrukt dat winst nooit een goede waarom is, maar altijd het resultaat moet zijn.

  1. De hoe

Nadat je soon-to-be klanten weten waarom jouw onderneming ertoe doet, ga je uitleggen hoe je waarde toevoegt voor hen. Je vertelt hoe je bedrijf onderscheidend is van de concurrentie. Nu communiceer je dus je propositie en je USP’s.

  1. De wat

Na de waarom en hoe ga je ten slotte eindelijk vertellen wat je precies verkoopt. Wat zijn je producten of diensten? Waar veel bedrijven dus beginnen met het beschrijven wat ze doen, moet je volgens de Golden Circle theorie dit pas in stap 3 vertellen.

Golden circle voorbeelden

Apple is een veelgenoemd voorbeeld bij de uitleg van deze marketingtheorie, zoals je in de video hebt gezien. Andere sprekende voorbeelden zijn Tesla (het versnellen van de transitie naar duurzaam transport) en onze eigen Hema (een gemakkelijker en leuker bestaan moet bereikbaar zijn voor alle bevolkingsgroepen).

Voordelen Gouden Cirkel

De meeste mensen die de video van Simon Sinek zien, raken enthousiast en hebben inspiratie om direct aan de slag te gaan. Dit is precies de kracht van de theorie: het slaat aan op ons menselijk brein. De Golden Circle werkt op een emotioneel niveau en voelt goed aan voor veel mensen.

Nadelen Gouden Cirkel

Het is nooit bewezen dat bedrijven die starten met waarom ook echt beter presteren dan bedrijven die dat niet doen. De theorie leunt op anekdotisch bewijs en wijsheid. Apple is de standaard manier van elke managementboekschrijver om te bewijzen dat zijn theorie aannemelijk is, maar dat is geen wetenschap. Lees ook deze blog van Richard Engelfriet daarover.

Aan de andere kant zijn er ook veel bedrijven die succes behalen zonder ooit van de Golden Circle gehoord te hebben, daar horen we Simon Sinek nooit over. Dat zouden er best wel eens veel meer kunnen zijn. De rijen bij de kassa van de Action zijn vast niet zo lang omdat al die klanten zo geraakt zijn door de waarom van deze prijsvechter.

Ook zullen er misschien bedrijven zijn die fanatiek zijn gestart met het uitleggen van hun waarom, maar daar helemaal niks mee opgeschoten zijn.

Conclusie

Ja, het Golden Circle model voelt goed. Aan de andere kant zijn er talloze bedrijven die succesvol zijn zonder Sinek’s theorie toe te passen. De visie van je organisatie kan zeker helpen om potentiële klanten een goed gevoel bij je bedrijf te laten krijgen. Als je dienst of product een grote emotionele impact heeft, bijvoorbeeld omdat mensen er een deel van hun identiteit aan ontlenen (hallo Apple fanboys), dan is het raadzaam de waarom goed te communiceren.

Als echter het scherm van je iPhone kapot is, dan wil je waarschijnlijk gewoon dat je scherm gemaakt wordt en kan je de visie van de repairshop je gestolen worden.

Nog meer lezen?

7 x bedrijfsnaam generator besproken [betaald & gratis]

Origineel gepubliceerd: 24-8-2017 – Laatste update: 02-04-2021 Een pakkende bedrijfsnaam bedenken is lastig. De naam moet d>>

Lees artikel