Simon Sinek’s Golden Circle – Start met waarom

Je hebt een goede merknaam gekozen, beschikt over een sterke propositie en ook je (unique) selling points heb je goed op orde. Toch lukt het op een of andere manier niet om de klik te maken met je doelgroep. In dat geval kan de Golden Circle theorie van Simon Sinek je over de drempel heen helpen. Volgens deze theorie moet je juist beginnen met de waarom vraag van je organisatie uit te leggen.

Simon Sinek zelf kan natuurlijk de Golden Circle het beste uitleggen. Bekijk daarom de volgende video van zijn Ted Talk. Alvast excuses voor de matige beeldkwaliteit.

Golden Circle uitleg

Zoals je ziet bestaat het model uit drie cirkels. De waarom, hoe en wat cirkel. In je communicatie werk je van binnen naar buiten.

  1. De waarom

Met je communicatie naar potentiële klanten start je dus uit te leggen met de waarom, oftewel het doel of de visie van je organisatie. Waarom doe je de dingen die je doet, wat is je drijfveer en waarom doe je ertoe op deze aardkloot. Sinek benadrukt dat winst nooit een goede waarom is, maar altijd het resultaat moet zijn.

  1. De hoe

Nadat je soon-to-be klanten weten waarom jouw onderneming ertoe doet, ga je uitleggen hoe je waarde toevoegt voor hen. Je vertelt hoe je bedrijf onderscheidend is van de concurrentie. Nu communiceer je dus je propositie en je USP’s.

  1. De wat

Na de waarom en hoe ga je ten slotte eindelijk vertellen wat je precies verkoopt. Wat zijn je producten of diensten? Waar veel bedrijven dus beginnen met het beschrijven wat ze doen, moet je volgens de Golden Circle theorie dit pas in stap 3 vertellen.

Golden circle voorbeelden

Apple is een veelgenoemd voorbeeld bij de uitleg van deze marketingtheorie, zoals je in de video hebt gezien. Andere sprekende voorbeelden zijn Tesla (het versnellen van de transitie naar duurzaam transport) en onze eigen Hema (een gemakkelijker en leuker bestaan moet bereikbaar zijn voor alle bevolkingsgroepen).

Voordelen Gouden Cirkel

De meeste mensen die de video van Simon Sinek zien, raken enthousiast en hebben inspiratie om direct aan de slag te gaan. Dit is tevens precies de kracht van de theorie: het slaat aan op ons menselijk brein. De Golden Circle werkt op een emotioneel niveau en voelt goed aan voor veel mensen. Ook zijn er talloze bedrijven die de Golden Circle toepassen en hiermee succes hebben.

Nadelen Gouden Cirkel

Deze theorie klinkt leuk en Simon Sinek kan mooi vertellen, maar deze theorie is nooit bewezen (net zoals veel andere marketingtheorieën overigens). Ja er zijn diverse organisaties die deze theorie volgen en succes hebben. Aan de andere kant zijn er ook heel veel bedrijven die succes behalen zonder ooit van de Golden Circle gehoord te hebben. Ik denk niet dat de rijen bij de kassa van de Action zo lang zijn, omdat al die klanten zo geraakt zijn door de waarom van deze prijsvechter.

Ook zullen er waarschijnlijk genoeg bedrijven zijn die fanatiek zijn gestart met het uitleggen van hun waarom, maar niet de nieuwe Apple bleken te zijn.

Conclusie

Ja, het Golden Circle model voelt goed en er zijn veel bedrijven die hiermee succes behalen. Aan de andere kant zijn er talloze bedrijven die succesvol zijn zonder Sinek’s theorie toe te passen. De visie van je organisatie kan zeker helpen om potentiële klanten een goed gevoel bij je bedrijf te laten krijgen. Als je dienst of product een grote emotionele impact heeft, bijvoorbeeld omdat mensen er een deel van hun identiteit aan ontlenen (hallo Apple fanboys), dan is het raadzaam de waarom goed te communiceren.

Als echter het scherm van je iPhone kapot is, dan wil je waarschijnlijk gewoon dat je scherm gemaakt wordt en kan je de visie van de repairshop je gestolen worden.

Denk daarom zelf goed na of de Golden Circle theorie je marketinguitingen kan verbeteren. Ook kun je natuurlijk op je website gaan testen of beginnen met de waarom van je bedrijf tot betere resultaten leidt. Je moet je propositie en je communicatie regelmatig tegen het licht houden en de Golden Circle kan je helpen om deze te verbeteren.

Nog meer lezen?

5 merknamen die in het buitenland geen succes waren

Een merknaam kan in je moedertaal heel leuk en cool klinken. Als je vervolgens met je product of service de internationale ma>>

Lees artikel