fbpx

Een website kopen: hoe werkt het en waarom?

Een nieuwe website bouwen kost veel tijd, geld en energie. Het duurt bovendien lang voordat je site goed scoort in de online zoekresultaten en je er echt geld mee kunt gaan verdienen. Dat maakt het verleidelijk om niet zelf een site te maken, maar een bestaande website te kopen. Vanuit daar kun je verder bouwen en zo hoef je niet bij nul te beginnen. Wat komt er allemaal kijken bij het kopen van een website?

website-kopen-pexels-tranmautritam-326503Waarom een website kopen?

Veel ondernemers kopen een bestaande website, omdat ze op zoek zijn naar een extra inkomstenbron. Het kopen van een website die al een naam heeft opgebouwd en geld oplevert, heeft dan veel voordelen. Het is niet meer nodig om een site te bouwen en basiscontent te maken, maar je kunt meteen aan de slag met het vergroten van de inkomsten. Ideaal als je op zoek bent naar meer passief inkomen, bijvoorbeeld door affiliateverkopen. Een goedlopende affiliate site kopen biedt veel kansen, aangezien deze websites al zijn opgezet met de bedoeling om geld te verdienen.

 Het gaat niet altijd om geld

Geld hoeft overigens niet altijd de hoofdreden te zijn om een bestaande website te kopen: soms kan de domeinnaam waardevol zijn voor jouw bedrijf, of je wilt de site gebruiken om bezoekers te verwijzen naar een andere website waarmee je al geld verdient. Het kan ook zijn dat je concurrent zijn site verkoopt en je zijn domeinnaam en content wilt overnemen. Lees ook meer over het verkopen van een domeinnaam.

Een website kopen: begin bij het begin

Voordat je een website laat maken of koopt, is het belangrijk om goed na te denken wat je met de site wilt en aan welke eisen die moet voldoen. Wil je dat de site al een bepaalde omzet draait? Moet hij vooral hoog scoren in de zoekmachines? Hoeveel geld mag de website kosten? Als je je eisen duidelijk op een rijtje hebt, dan kun je beter beoordelen welke websites daarbij passen. Daarmee voorkom je dat je een miskoop doet. Weeg ook goed af of het niet beter is om toch een nieuwe website te laten bouwen. Dan kun je vanaf het begin de site maken die jij wilt en heb je niet te maken met de erfenis van een andere eigenaar met andere ideeën.

Waar koop je een website?

Er zijn verschillende websites waar andere sites te koop worden aangeboden. Kijk bijvoorbeeld op:

  • Sitedeals.nl
  • Websitetekoop.nl
  • Webshopovername.nl
  • Flippa.com
  • Marktplaats.nl

Het is ook aan te raden om zelf op zoek te gaan naar websites die je interessant lijken. Dan kun je direct in gesprek met de eigenaar, zonder dat er andere potentiële kopers in het spel zijn. Het hoeft overigens niet per se een website te zijn die al te koop staat. Je weet nooit wat de situatie van de eigenaar is en of je hem of haar misschien op gedachten kunt brengen.

Waar moet je op letten bij het kopen van een website?

  • Het aantal bezoekers. Als de site minimaal 10.000 unieke bezoekers per maand heeft, dan biedt dat potentie voor verdienmodellen.
  • De SEO-positie. De helft van het aantal bezoekers moet uit zoekmachines komen, zodat duidelijk is dat de SEO van de website goed genoeg is. Vraag hier gerust bewijs van: je kunt de site-eigenaar toegang vragen tot Google Analytics, zodat je zelf kunt onderzoeken hoe de website ervoor staat. Vergeet ook niet om de backlinks te checken: wordt er vaak verwezen naar de website door andere relevante sites? En is de site snel genoeg, of zijn er andere technische problemen?
  • De leeftijd van de site: hij moet minimaal een jaar oud zijn, zodat hij autoriteit heeft opgebouwd in Google.
  • De toekomst: is het onderwerp van de site over vijf jaar nog steeds interessant voor de doelgroep?
  • Het CMS-systeem. Welk Content Management Systeemwordt gebruikt? Zorg dat dat er één is waarmee je zelf direct aan de slag kunt, zoals WordPress.
  • Potentiële verdienmodellen. Zie je kansen om meer te gaan verdienen met de website, bijvoorbeeld via advertenties of affiliatelinks?
  • De content. Zijn de artikelen en foto’s op de website uniek, inhoudelijk goed en waardevol? Of heb je er nog veel werk aan om de kwaliteit te verbeteren? Check ook of de gebruikte beelden rechtenvrij zijn, zodat je geen juridische problemen krijgt.
  • De reviews van de webshop. Wil je een site met een webshop kopen, kijk dan naar de reviews. Heeft de webshop een slechte reputatie, dan is de site een stuk minder waard.
  • De verkoper. Zoek uit of de eigenaar van de site een betrouwbare partner is.
  • De extra’s. Het kan heel waardevol zijn als de website een grote Facebookgroep heeft, of een uitgebreide mailinglijst. Dat biedt jou kansen om extra verkeer naar je site te leiden en daarmee extra inkomsten te genereren.

Blijf kritisch!

Extra waarschuwing: blijf altijd kritisch. Veel websites staan te koop, omdat ze minder goed scoorden dan voorheen, in Google, qua bezoekersaantallen of qua omzet. Dat tij kan lastig te keren zijn. Onderzoek dus heel goed of de site echt potentie heeft en aan je eisen voldoet.

Hoeveel is een website waard?

De prijs van een website hangt van een aantal zaken af, waaronder het aantal bezoekers en de omzet. Maar het wil niet zeggen dat een site met grote bezoekersaantallen altijd meer waard is dan een kleinere site. Een site met duizend bezoekers per maand, waarvan de helft elke maand een aankoop doet, kan meer waard zijn dan een site met tienduizend bezoekers die niets kopen. Kijk daarom eerst naar nettowinst van een website per jaar. De meeste website worden voor 1 tot 3 keer dat bedrag verkocht.

Meerdere factoren zijn van belang

Maar alleen nettowinst is niet het belangrijkste bij het bepalen van de prijs van een website. Hoe waardevol is de content? Hoeveel werk moet je erin steken om de site te verbeteren? Hoe groot is de mailinglijst? Hoe groot zijn de bijbehorende social media-kanalen? Hoeveel potentie heeft de site om nog winstgevender te worden? Al die factoren samen bepalen de uiteindelijke verkoopprijs. En dus blijft het lastig om hier vooraf een kant-en-klare berekening voor te maken.

De auteur

Niek van Son

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). Oprichter van digital marketingbureau Tasmanic. Meer dan 10 jaar ervaring als online marketingconsultant. Leest: Sharp, Taleb, Kahneman. Geïntrigeerd door hoe mensen en vooral mkb-ondernemers beslissingen nemen.

Klanten waarderen ons met:
★★★★★
4.6 / 5 - 20 reviews