fbpx

Professioneel webdesign: inspiratie, trends en tips

Je nieuwe website is live, maar het wil nog niet zo vlotten met de orders. Hoe kan dat? Is er iets mis met je webdesign? Een website de lucht in krijgen is dankzij gebruiksvriendelijke doe-het-zelf mogelijkheden niet meer zo spannend, maar een goede website de lucht in krijgen is een ander verhaal. Want een goede website is zoveel meer dan een hip lettertype. Het gaat om het complete webdesign. We vertellen je er graag wat meer over.

Wat is onmisbaar voor bedrijven als het om professioneel webdesign gaat?

  • Snelle laadtijd: sommige fancy designs of leuke plugins kunnen ervoor zorgen dat je website traag wordt. Als bedrijf wil je natuurlijk niet dat dat de reden is dat een bezoeker afhaakt. De gebruiker van tegenwoordig heeft weinig geduld en wil snel een antwoord op zijn vragen.
  • Effectief design: het webdesign voor jouw website zou zo moeten zijn dat een gebruiker snel vindt wat hij zoekt. Daarvoor moet de structuur logisch zijn en de knoppen duidelijk. Zoals gezegd wil je geen extra redenen creëren om af te haken.
  • Hogere conversie: je wilt je klanten verleiden tot een aankoop of contactmoment. Maak dit zo gemakkelijk mogelijk door bijvoorbeeld het automatisch aanvullen van adresgegevens, veel betaalmogelijkheden aan te bieden of door suggesties voor extra producten te geven.
  • Kleurgebruik: het effect van kleuren op emoties is al veelvuldig onderzocht. Voorkom dat jouw website gebruikmaakt van kleuren die de verkeerde emoties oproepen.
  • Website compatibility: de website van jouw bedrijf wordt door bezoekers op allerlei devices bekeken. Jouw website moet dus ook op een mobiele telefoon of tablet goed te gebruiken en lezen zijn. Een zogenaamde ‘responsive’ website past zich aan aan het schermformaat waarop de website bekeken wordt, zonder dat dit ten koste gaat van gebruiksgemak.
  • Houd rekening met de toekomst. Misschien is een informatieve website voor nu voldoende, maar wil je in de toekomst wellicht een webshop toevoegen? Je kunt daarvoor nu alvast wat zaken inregelen of je webdesign zo maken dat dat in de toekomst niet voor problemen zorgt.

Wat is de invloed van webdesign op SEO?

Het webdesign stemmen bedrijven ook steeds vaker op SEO af. Ook al is de invloed van webdesign bewezen, nog niet ieder bedrijf doet er iets mee. Zorg er daarom voor dat je niet achterblijft. Webdesign en SEO kunnen elkaar namelijk versterken en zijn met elkaar verbonden, omdat ze allebei gebruiksvriendelijkheid hoog in het vaandel hebben staan:

  • Een SEO-geoptimaliseerd webdesign zorgt ervoor dat je website beter gevonden wordt in Google. De techniek achter je website (in het design) draagt bij aan je online vindbaarheid. Technische problemen of voor SEO onduidelijke indelingen werken je indexatie tegen en zorgen ook eerder voor bezoekers die wegklikken. Het webdesign van zowel de frontend als de backend moet dus in orde zijn.
  • In die paar regels op Google doe je al een bepaalde belofte, die een bezoeker over kan halen om op jouw link te klikken. Klikt een bezoeker vervolgens op jouw website, dan kun jij met jouw webdesign de boodschap van je bedrijf versterken. Jouw online visitekaartje moet de verwachtingen van de bezoeker in ieder geval bevestigen, en liever nog overtreffen.
  • Ga je een oude website migreren naar een nieuw design? Zorg er dan voor dat de opgebouwde SEO-waarde meegenomen wordt naar het nieuwe webdesign, anders doe je alle moeite uit het verleden teniet.
  • Een mooi webdesign dat logisch opgebouwd is, zorgt voor een lager bouncepercentage, een hogere tijd op de website en / of meer bezochte pagina’s. Dit heeft weer een positieve invloed op je positie in Google.

Je kunt dus voor het allermooiste webdesign voor je bedrijf kiezen, maar kijk verder dan de uitstraling om uiteindelijk het maximale uit je website te halen.

Waar doe je webdesign inspiratie op?

Webdesign trends

Natuurlijk wil je met je nieuwe webdesign de laatste trends volgen. In 2023 zien we verschillende webdesign trends voorbijkomen:

  • Less-is-more is voorbij. Het is juist more-is-more, met overprikkelde, drukke en schreeuwende beelden en lettertypes. Maximalisme dus!
  • Het Y2K-tijdperk doet zijn herintrede met retro futuristische ontwerpen, neon en metallic kleuren die botsen en het ‘low-fi’-gevoel geven.
  • Haast tastbare interacties: texturen in typografie, vloeistof-achtige achtergronden en bewegende beelden.
  • Afgeronde hoeken spreken de op Apple gefocuste Gen Z-generatie aan.

Inspiratiebronnen

Het scheelt je in de kosten als je zelf al nagedacht hebt over hoe het design van jouw website eruit zou kunnen komen te zien. Online kun je tal van webdesign voorbeelden en inspiratie vinden. Ga voor webdesign inspiratie bijvoorbeeld naar:

  • Webdesign-inspiration: een gratis inspiratieplatform voor UX designers,  marketing teams en ondernemers.
  • Awwwards: hier worden de beste webdesign voorbeelden getoond die door een professionele jury beoordeeld zijn.
  • Smashing Magazine: misschien wel het grootste als het gaat om webdesign inspiratie.
  • Pinterest: volg (web)design bureaus of ontwerpers die je aanspreken en sla mooie designs op op een eigen bord.
  • Kijk wat concurrenten doen: wat spreekt je zo aan in het webdesign van deze bedrijven? Is dat het lettertype? Zijn het de knoppen of de headers?

Gebruikersvriendelijk check

Dat is al een goed begin, maar je weet na het lezen van bovenstaande informatie ook dat je dieper na moet denken over alle zaken die achter de schermen belangrijk zijn. Schrijf dus ook zeker op waar je tegenaan loopt als je het webdesign van een bedrijf bestudeert. Misschien wel het allerbelangrijkste, is het webdesign gebruikersvriendelijk? Vind je de navigatie onduidelijk? Zijn de contactgegevens moeilijk te vinden? Dergelijke informatie geeft je al een flinke voorsprong om zelf tot een professioneel webdesign te komen.

Hoe gaat een (web)design bureau te werk?

Nu je weet hoe complex een professioneel webdesign is, kun je ervoor kiezen om het ontwikkelen uit te besteden. Een professioneel (web)design bedrijf gaat gedegen te werk. Er is eerst vooronderzoek nodig en een onderliggende gedachte voordat je bij het creatieve gedeelte aankomt. Er wordt naar je bedrijfsdoelstellingen gekeken, naar online surfgedrag en naar klantprofielen. Ook branding en je huisstijl worden in het vooronderzoek meegenomen. Het resultaat is een professioneel webdesign dat perfect bij je bedrijf en je potentiële klanten past!

Twijfel je nog welke e-commerce platform je wilt gebruiken voor je webshop? Met ons artikel over de platforms WooCommerce vs Shopify helpen we je een keuze te maken.

De auteur

Niek van Son

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). Oprichter van digital marketingbureau Tasmanic. Meer dan 10 jaar ervaring als online marketingconsultant. Leest: Sharp, Taleb, Kahneman. Geïntrigeerd door hoe mensen en vooral mkb-ondernemers beslissingen nemen.

Klanten waarderen ons met:
★★★★★
4.6 / 5 - 20 reviews