Eigen webshop beginnen: 4 onmisbare tips

eigen webshop beginnen

Online shoppen is hip – helemaal in tijden van een pandemie. Veel Nederlanders vinden het prettiger om nu online te winkelen in plaats van de stad in te gaan. Een eigen webwinkel beginnen is dan ook zeker de juiste timing, omdat je zeker weet dat er momenteel veel vraag is naar online winkels. Dat is terug te zien in het aantal webwinkel dat wordt opgericht: het CBS verwacht dat het aantal webshops alleen maar zal toenemen de komende tijd. Zie jij het wel zitten om voor jezelf te beginnen? Met onderstaande tips kun je goed beginnen met je eigen webwinkel.

Zorg ervoor dat je opvalt als merk of webshop

Hoewel er veel vraag is naar webshops in en buiten Nederland is het nog steeds belangrijk om op te vallen. Er moet een reden zijn waarom klanten juist in jouw webwinkel willen shoppen en niet in de winkel van de concurrent. Zorg er daarom altijd voor dat je opvalt of dat je een interessant voordeel te bieden hebt. Er zijn namelijk al heel wat goede webwinkels in Nederland – waarschijnlijk ook binnen de branche waarin jij een online winkel opent. Hoe je kunt opvallen?

Simpel: geef je klanten diverse voordelen. Denk aan het shoppen met korting op de eerste bestelling, het profiteren van gratis verzending of het verpakken en versturen van een bestelling met een extraatje. Mensen houden er over het algemeen van om verrast te worden en vinden het meer dan leuk om een klein extraatje te mogen ontvangen bij een bestelling. Zorg natuurlijk ook voor een opvallende site én een pakkende bedrijfsnaam.

Kies voor gemak en optimale gebruiksvriendelijkheid

Je kunt tegenwoordig heel eenvoudig een standaard pakket kopen wanneer je een webshop wilt beginnen. Misschien is dat niet de website die je uiteindelijk voor ogen hebt, maar het is wel een fijn begin om meteen te kunnen knallen. Dit geldt helemaal voor mensen die niet technisch onderlegd zijn, maar wel zelf een webwinkel willen bouwen. Dit geldt ook voor de gemiddelde klant; klanten vinden het plezierig wanneer een bestelproces gemakkelijk verloopt. Bij zo’n standaard pakket is dat proces al volledig ingebouwd.

Hoe je weet of je webshop gebruiksvriendelijk is? Ga zelf eens na wat je allemaal prettig vindt in een online winkel. Je kunt zelf eens gaan ‘winkelen’ in je eigen webshop om te kijken wat er mist. Doe dit ook bij andere winkels, zodat je het bestelproces tussen jouw winkel en andere webshops kunt vergelijken. Door te kijken naar concurrenten kun je alleen maar leren en dergelijke kennis toepassen in je eigen webshop.

Stel jezelf voor en wees transparant

Wil je nog meer opvallen als online winkelier? Pak het dan persoonlijk aan: maak naast een webshop ook social media kanalen aan, zoals Instagram en Facebook. Daar kun je wekelijks of dagelijks nieuwe items delen en je kunt dergelijke platformen gebruiken om jezelf voor te stellen. Veel klanten weten vaak namelijk helemaal niet wie er nou achter een webshop zit. Dat is een gemiste kans, want zij zijn daar wel vaak naar op zoek. Ze willen immers weten of ze de webshop kunnen vertrouwen en er een bestelling kunnen plaatsen.

Daarom is het zeker aan te raden om jezelf voor te stellen en je verhaal te vertellen op een speciale pagina. Maak bijvoorbeeld een blog aan waar je regelmatig een persoonlijk verhaal op kunt delen en zorg voor een volledige contactpagina met de nodige gegevens. Ga hierbij ook een beetje uit van hoe een klant denkt en wat hij of zij wil lezen. Vertel daarom meer over hoe je te werk gaat, waarom je dit werk doet en hoe je ervoor zorgt dat klanten tevreden zijn én blijven.

Werk met reviews en keurmerken

Wil je er zeker van zijn dat klanten je verhaal kunnen geloven en erop kunnen vertrouwen dat je goede producten voor een eerlijke prijs verkoopt? Meld je webwinkel dan aan bij een of meerdere keurmerken. Een keurmerk kan voor een klant net de reden zijn om een aankoop te doen. Zorg ervoor dat dat keurmerk goed zichtbaar is op de website – het liefst al direct op de homepage. Op die manier hoeft de klant er niet naar te zoeken en weet hij meteen waar hij aan toe is.

Wat tot slot ook zeker kan helpen bij het scoren van (meer) klanten is de mogelijkheid om reviews achter te kunnen laten op je website of op een speciale website voor dergelijke beoordelingen. Op basis daarvan wordt een cijfer gemaakt en kunnen andere klanten zien wat mensen over je webshop schrijven. Met de juiste service, goede prijzen en kwalitatieve producten mag je alleen goede cijfers verwachten, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Nog meer lezen?

Waarom een goed merkverhaal belangrijk is

Scoren met een nieuwe onderneming? Dat begint bij het hebben van een sterk merk. Daar weten we bij Brandio alles van. Veel starters in Nederland beginnen vol goede ideeën en uitgewerkte bedrijfsplannen. Vaak vergeten ze hierbij één belangrijk onderdeel: het merkverhaal. Het hebben van een goed merkverhaal aan het begin van je avontuur als ondernemer...

Lees artikel