fbpx

Brand identity guide. Wat is het en hoe bouw je er een?

In een wereld waarin consumenten dagelijks worden overspoeld met marketingboodschappen, is het creëren van een onderscheidende en herkenbare brand identity een sleutel tot succes voor bedrijven. Brand identity, of merkidentiteit, vormt de essentie van hoe een organisatie zichzelf presenteert en wordt waargenomen in de markt. Het gaat verder dan alleen een logo of bedrijfskleuren. Het is een samenhangend palet van elementen die samen de perceptie en ervaring van het merk bepalen. In deze blogpost leggen we uit wat merkidentiteit is, waarom het belangrijk is en hoe je zelf een brand identity ontwikkelt.

Brand identity merkidentiteit

Wat is brand identity?

Merkidentiteit omvat alle uitingen van een merk die een merk representeren. Daarnaast houdt brand identity ook de persoonlijkheid, cultuur en waarden van een merk in. Een merkidentiteit gaat dus verder dan een huisstijl. Wel is je huisstijl onderdeel van je brand identity.  Zo omvat het onder meer het logo, kleurenschema en typografie tot de toon van de communicatie en de stijl van de afbeeldingen. Deze elementen moeten consistent worden toegepast in alle marketingmaterialen en klantinteracties om een samenhangend beeld te vormen. Het doel van een merkidentiteit is om een duidelijk, uniek en onderscheidend beeld te creëren in de perceptie van consumenten, ook wel brand image genoemd.  Een brand image dat de waarden en de persoonlijkheid van het bedrijf weerspiegelt.

Waarom is brand identity belangrijk?

Een sterke merkidentiteit bouwt naamsbekendheid op en bevordert  loyaliteit, waardoor een bedrijf zich kan onderscheiden van de concurrentie. Het helpt bij het creëren van vertrouwen en geloofwaardigheid bij de consument. Dit maakt de kans groter dat klanten voor jouw merk kiezen.

Een consistente merkidentiteit kan ook de effectiviteit van marketinginspanningen verbeteren, omdat het gemakkelijker wordt voor consumenten om het merk te herkennen en te onthouden. Onderzoek laat zien dat er een positieve relatie is tussen enerzijds brand recall  en brand recognition en anderzijds aankopen. Daarnaast speelt merkidentiteit een belangrijke rol in het beïnvloeden van de perceptie en in het sturen van de consumentenervaring vanaf het eerste moment van de customer journey.

Waaruit bestaat een merkidentiteit?

Zoals je leest, omvat een brand identity alle uitingen van je bedrijf. Hieronder hebben we de belangrijkste onderdelen van een merkidentiteit op een rijtje gezet.

Logo en naam

Het logo en de naam zijn vaak de meest herkenbare aspecten van een merkidentiteit. Een effectief logo is onderscheidend, visueel aantrekkelijk en weerspiegelt de kernwaarden van je merk. Heb je nog geen logo voor je bedrijf of wil je jouw logo vernieuwen? Lees dan ons artikel om je eigen logo te ontwerpen of te updaten. Als je nog geen merknaam hebt, dan vind je in deze blogpost 12 tips voor een goede merknaam.

Visie en missie

Een merkidentiteit gaat dieper dan je logo, naam of slogan. Je identiteit is het DNA van je bedrijf. Daarom zijn je visie en missie belangrijke elementen van je brand identity. Wie en wat ben je als bedrijf en waarom doe je ertoe? Heb je hier nog niet goed over nagedacht of worstel je hiermee? Lees dan ons artikel over why, how & what van Simon Sinek.

Kleurenpalet

Kleuren wekken emoties op en kunnen krachtig communiceren. Het kleurenschema van een merk moet consistent worden gebruikt in alle visuele materialen om associaties en emotionele reacties te versterken. Er is veel onderzoek gedaan naar color psychology, oftewel hoe kleuren het gedrag en de percepties van mensen kunnen beïnvloeden.

Typografie

De keuze van lettertypen draagt bij aan de algemene uitstraling en het onderscheidende vermogen van een merk en kan veel zeggen over het karakter van een bedrijf. Een herkenbaar, uniek font ontwerpen, is voor veel designers de heilige graal. Voor kleinere bedrijven zal dit waarschijnlijk niet haalbaar zijn, maar voor een sterke merkidentiteit is het wel belangrijk dat het lettertype goed aansluit bij de identiteit van je merk. Als je nog op zoek bent naar een gratis lettertype, dan adviseren we om eens door Google Fonts te browsen.

Tone of Voice

De manier waarop een merk communiceert, inclusief de keuze van woorden en de stijl van schrijven, moet de persoonlijkheid van het merk weerspiegelen en ook weer consistent zijn in alle communicatie.

Beeldgebruik

De stijl van afbeeldingen, waaronder fotografie, illustraties en andere grafische elementen, moet passen bij de rest van de merkidentiteit en de waarden van het merk ondersteunen. Net zoals onderdelen van je brand identity is hierin consistentie belangrijk.

Brand identity voorbeelden

Een iconisch voorbeeld van sterke merkidentiteit is Apple. Apple’s merkidentiteit draait om minimalistisch design en innovatie. Dit komt duidelijk naar voren komt in het productdesign, reclame en winkelinrichting. Een ander voorbeeld is Nike, dat kracht en aspiratie uitstraalt door middel van zijn “Just Do It” slogan en de swoosh-logo, consequent toegepast in alle marketinguitingen.

Logo's Apple en Nike

Apple en Nike zijn 2 merken met een sterke brand identity.

 

Ook dichter bij huis is er een goed voorbeeld, namelijk Coolblue. Dit bedrijf heeft enkele jaren geleden een brand manual uitgebracht, waarin de merkidentiteit en alles wat daarom heen komt kijken uitgebreid is beschreven. Dit is een must-read voor iedere ondernemer die een merkidentiteit wil bouwen.

Brand identity prism model

Jean-Noël Kapferer ontwikkelde het brand identity prism model om een merk vanuit verschillende perspectieven te bekijken. In het model wordt getoond hoe jezelf, als merkeigenaar, en klanten aankijken tegen je merk. Het doel is om een samenhangend en consistent beeld te vormen van je brand identity. In het model kun je in een oogopslag zien als er tegenstrijdigheden zijn tussen het beeld dat een merkeigenaar en klanten hebben.

De 6 dimensies van het brand identity prism model zijn:

  1. Fysiek. Dit verwijst naar de visuele kenmerken van het merk, zoals het logo, de kleuren, de verpakking en het design. Deze dimensie is de tastbare, zichtbare uiting van het merk.
  2. Persoonlijkheid. Dit beschrijft de menselijke eigenschappen die aan het merk worden toegekend. Persoonlijkheid van het merk kan tot uiting komen door de toon en stijl van de communicatie, en de manier waarop het merk zich presenteert en gedraagt in verschillende media.
  3. Cultuur. Deze dimensie omvat de set van waarden en normen die het merk belichaamt en uitdraagt.
  4. Relatie. Dit aspect heeft betrekking op de relatie die het merk opbouwt met zijn doelgroep. Dit kan variëren van formeel en zakelijk tot vriendelijk en informeel, afhankelijk van de sector en de strategie van het merk.
  5. Reflectie. Deze dimensie vertegenwoordigt het beeld dat de doelgroep heeft van het merk. Het is niet noodzakelijk wie de werkelijke consumenten zijn, maar wie het merk idealiter wil aantrekken.

6.Zelfbeeld. Dit is het beeld dat consumenten van zichzelf hebben wanneer ze het merk gebruiken. Het gaat om de persoonlijke voorkeuren die consumenten hebben in relatie tot het merk.

We hebben het brand identity prism model toegepast op Coolblue. Zoals je ziet is Coolblue erin geslaagd een samenhangende merkidentiteit te ontwikkelen.

Brand Identity Prism model toegepast op Coolblue

Hoe bouw je een sterke brand identity?

Nu weet je wat een merkidentiteit omvat en heb je enkele voorbeelden gezien. Hopelijk ben je geïnspireerd geraakt om voor jouw bedrijf een brand identity te bouwen. We hebben daarom voor je het volgende stappenplan gemaakt voor het bouwen van je merkidentiteit.

  1. Definieer je merkwaarden en merkpersoonlijkheid. Identificeer wat je merk uniek maakt en welke waarden je wilt uitdragen. Schrijf ook op wat je visie en missie is. Het Brand Key model kan hierbij helpen.
  2. Onderzoek de markt. Hoe sta je als bedrijf in je markt? Wat maakt je onderscheidend, wat zijn je sterke, maar ook zwakke punten? Om dit inzichtelijk te maken, kan een SWOT-analyse
  3. Onderzoek je doelgroep. Wie zijn je (beoogde) klanten, waar geven ze om en tegen welke problemen lopen ze aan? Hoe kun jij als merk ze helpen?
  4. Ontwikkel je visuele elementen. Creëer of kies een logo, selecteer een kleurenpallet en kies je gewenste typografie. Al deze elementen moeten aansluiten bij je merkidentiteit. Deze elementen moeten eveneens in al je uitingen consistent zijn. Online én offline.
  5. Definieer je tone of voice en communicatiestijl, ook wel brand voice genoemd. Ontwikkel een tone of voice die past bij je merkpersoonlijkheid. Ook deze moet online en offline consistent worden gevoerd door je complete organisatie. Coolblue is wederom een goed voorbeeld van een bedrijf die dit uitstekend doet. Alle medewerkers van de winkelwerknemers tot bezorgers zijn getraind om de cultuur van het bedrijf uit te dragen.
  6. Implementeer brand identity over alle kanalen. Zorg ervoor dat alle touchpoints met klanten je merkidentiteit consistent reflecteren.
  7. Evalueer en pas zo nodig aan. Meet de impact van je merkidentiteit en sta open voor aanpassingen om relevant te blijven. Betrek je klanten bij dit proces. Zij kunnen waardevolle feedback geven en ook als ambassadeurs voor jouw bedrijf optreden.

We wensen je veel succes met het bouwen van jouw brand identity en het bouwen van een sterk merk.

De auteur

Edon van Asseldonk

Ondernemer en Senior SEO- & SEA-specialist bij marketingbureau Tasmanic. Eveneens oprichter van kaartspellen.online. Houdt van duursporten in schaarse vrije tijd.

Klanten waarderen ons met:
★★★★★
4.6 / 5 - 20 reviews