Home » Blog » Ondernemen » Boekhouden voor beginners
Bijgewerkt op donderdag 4 mei 2023
Als het woord ‘boekhouden’ valt, gaan bij menig ondernemer de nekharen recht overeind staan. Maar wat is boekhouden eigenlijk en wat moet je er op zijn minst over weten?
Als we op zoek gaan naar de betekenis van boekhouden, dan vinden we het volgende: het bijhouden van je financiële administratie, oftewel het verwerken van de inkomsten en uitgaven van je bedrijf. Dit doe je om verantwoording af te kunnen leggen aan de Belastingdienst en om zelf inzicht te krijgen in de financiële gezondheid van je bedrijf. De belastingdienst verplicht ondernemers om hun boekhouding op orde te houden. Boekhouden is dan ook noodzakelijk om (btw-)aangiftes te kunnen doen. Voor bedrijven en zelfstandigen geldt bovendien voor de financiële administratie een wettelijke bewaarplicht van 7-10 jaar.
Er zijn een aantal onderdelen die bij de basis van boekhouden horen. Dat zijn een balans en een winst- en verliesrekening. Op de winst- en verliesrekening zie je of je bedrijf winst of verlies heeft gedraaid. Daarvoor dien je een overzicht te hebben van inkomende en uitgaande facturen en van je debiteuren en crediteuren.
Een balans heeft een linker- en een rechterkolom. Links dienen alle activa te staan, je bezittingen. Denk aan een bedrijfspand, transportmiddelen, inventaris, voorraad en debiteuren. Rechts moeten de passiva staan, je schulden. Dit zijn onder andere je eigen vermogen, een hypothecaire lening en crediteuren. Wanneer je de bedragen aan beide zijden van de balans optelt, moet het totaal gelijk zijn. Je balans is een momentopname, waarmee je duidelijk in beeld krijgt of je een positief of negatief eigen vermogen hebt. Je balans kun je weer gebruiken voor de jaarrekening van je bedrijf.
Omdat boekhouden heel wat papierwerk behelst, kiezen veel ondernemers voor boekhouden uitbesteden. Hier staat alleen wel een flink kostenplaatje tegenover. Wanneer je de basiskennis over boekhouden bezit, kun je ook zelf met Excel gratis boekhouden, maar dat vraagt om heel wat administratieve handelingen en berekeningen. Voor veel bedrijven is online boekhouden daarom een prima alternatief. Wanneer je op deze manier je boekhouden gaat ‘uitbesteden’, worden een heleboel berekeningen en handelingen door de boekhoudsoftware automatisch verricht. Na het invoeren van de benodigde gegevens, rolt bijvoorbeeld automatisch de balans uit. Boekhouden voor beginners, maar dan net wat geavanceerder!
Omdat boekhouden zelfs voor beginners complex is, plaatsen we hier regelmatig nuttige informatie over verschillende onderdelen van het boekhouden.
De auteur
Brandio is een marktplaats waar je ‘brandable’ bedrijfsnamen kunt kopen bedacht door creatieve professionals. De namen zijn betaalbaar en altijd inclusief bijbehorende domeinnaam en logo. Het bespaart je zowel tijd als geld in vergelijking met je naam laten bedenken door een reclamebureau
Aanbod
Belangrijke pagina’s
Vervolg
© 2023 Brandio is een geregistreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Vul je naam en e-mailadres in:
"*" geeft vereiste velden aan
We sturen 1 x per maand een nieuwsbrief, meer niet. Je kunt je gemakkelijk uitschrijven.