fbpx

Goede bedrijfsfilm maken met deze 10 tips

Veel bedrijven maken tegenwoordig gebruik van een bedrijfsfilm. Het heeft een goede invloed op de online marketing en dient als visitekaartje van een bedrijf. Het is daarnaast erg goed voor de online vindbaarheid op zoekmachines als Google. Het is van belang dat mensen een goed, vertrouwelijk gevoel krijgen bij jou of jouw bedrijf. Een video is een van de middelen die een klant net dat laatste zetje kan geven. Het is absoluut aan te raden om een bedrijfsfilm te maken en deze op zoveel mogelijk plekken te laten zien. Ben je zelf niet zo handig? Je kunt het ook uitbesteden en een bedrijfsfilm laten maken

In dit artikel geven we je tips bij het maken van een goede bedrijfsfilm, een voorbeeld en wat de voordelen zijn:

bedrijfsfilm

10 tips voor het maken van een goede bedrijfsfilm

Tip 1: Bepaal je doel

Voordat je begint met het maken van een bedrijfsfilm, is het belangrijk om het doel ervan te bepalen. Wil je informeren, inspireren of overtuigen? Houd dit doel in gedachten tijdens het gehele productieproces.

Tip 2: Ken je doelgroep

Het is van belang dat je bedrijfsfilm goed aansluit bij je doelgroep. Zorg dat je weet wie je doelgroep is en wat hun behoeften en interesses zijn. Stem de inhoud en stijl van je video af op de doelgroep om een grotere impact te maken.

Tip 3: Vertel een verhaal

Een goed verhaal trekt de aandacht en houdt deze vast. Bouw je bedrijfsvideo op rond een verhaal dat relevant is voor je doelgroep en je boodschap. Om een goed verhaal te schrijven kan je gebruik maken van storytelling technieken. Probeer hier ook aspecten van je merkverhaal terug te laten komen.

Tip 4: Pas emotie toe

Probeer naast cijfers en feiten ook emotie te verwerken in je bedrijfsfilm. Naast de emotie die mensen tonen in je video zijn er een aantal andere mogelijkheden. Denk hierbij aan de muziek die je gebruikt, waar je de bedrijfsfilm opneemt en de manier waarop het gefilmd word. Emotie is een krachtig middel om je boodschap over te brengen en een blijvende indruk achter te laten. Gebruik daarom emotie in je bedrijfsfilm om je kijkers te betrekken en te motiveren.

Tip 5: Houd het kort en krachtig

De meeste mensen hebben een korte aandachtsspanne, dus houd je video kort en to-the-point. Probeer je boodschap in maximaal 2-3 minuten over te brengen, afhankelijk van je doel. Wil je awareness creëren voor je bedrijf, dan is het slim om de video aan de korte kant te houden. Als je de kijker wilt overtuigen of aanzetten tot actie zal je meer aan de 2-3 minuten kant  zitten. Je wilt niet alle informatie die over je bedrijf beschikbaar is in 3 minuten te stoppen. Probeer daarom twee of drie aandachtspunten te verwerken in je bedrijfsfilm die op dat moment wilt overbrengen aan je doelgroep.

Tip 6: Maak je bedrijfsfilm tijdloos

Vermijd het gebruik van tijdelijke trends of verwijzingen die snel verouderd kunnen raken. Je wilt tenslotte niet elk jaar een nieuwe bedrijfsfilm maken. Kies daarom voor een tijdloze stijl en boodschap die een langere tijd relevant blijft bij het maken van je bedrijfsfilm. Kies bij het bepalen van de boodschap van de bedrijfsfilm voor kernwaarden van het bedrijf, deze zullen over lange termijn vaak niet veranderen.

Tip 7: Gebruik heldere en professionele visuals

Zorg voor kwalitatief hoogwaardige beelden en visuals om je boodschap te ondersteunen. Dit geeft je video een professionele uitstraling en maakt het aantrekkelijker voor je kijkers. Het kan slim zijn om een externe partij in te huren bij het opnemen van de bedrijfsfilm. Zij beschikken over de juiste apparatuur om beelden van hoogwaardige kwaliteit te maken.

Tip 8: Voeg ondertiteling toe

Het is goed om na te denken over mogelijke beperkingen van je doelgroep. Door het toevoegen van ondertitelingen aan je bedrijfsfilm maak je je video toegankelijker voor een breder publiek. Denk bijvoorbeeld aan mensen met gehoorproblemen of mensen die het zonder geluid kijken.

Tip 9: Optimaliseer voor mobiele apparaten

We leven in een tijd waar bijna iedereen een mobiele apparaat heeft en deze ook voortdurend gebruikt. Je kan er dan ook zeker van zijn dat jouw bedrijfsfilm op allerlei verschillende apparaten afgespeeld zal worden. Het is daarom verstandig om je bedrijfsfilm te laten optimaliseren voor mobiele weergave zodat ook die kijkers een fijne kijkervaring krijgen.

Tip 10: Analyseer en verbeter

Nadat je je bedrijfsvideo hebt gepubliceerd, analyseer de resultaten en de feedback van je doelgroep. Gebruik deze inzichten om je toekomstige bedrijfsfilm te verbeteren en je boodschap nog effectiever over te brengen.

Voorbeelden van een bedrijfsfilm

Voor de voorbeelden maken we gebruik van bedrijfsfilm van Brookz. Brookz is een platform waar je bedrijven kan kopen of juist verkopen.

In het eerste voorbeeld zien we introductiefilm waar je kennis maakt met Brookz. De bedrijfsfilm is kort en krachtig, en komen de belangrijkste kernwaarden van Brookz goed naar voren.

In het tweede voorbeeld zien we een korte bedrijfsvideo die gemaakt is voor de nationale overname dag die Brookz jaarlijks organiseert (event video). De verschillende soorten beelden die gebruikt worden, korte momenten met close ups en de emoties in het publiek worden allemaal goed getoond in de video.

Voordelen van een goede bedrijfsfilm

1. Video’s worden steeds belangrijker

Iedereen kijkt tegenwoordig filmpjes op zijn of haar telefoon. Dagelijks struinen miljoenen mensen door de social media kanalen en programma’s als Youtube. Zelfs tijdens een bezoek aan het toilet wordt die telefoon al snel weer tevoorschijn gehaald. Het lijkt erop dat dit alleen nog maar meer gaat worden. Tegenwoordig wordt zo’n 66% van alle zoekopdrachten op internet gerelateerd aan video’s. Ook dit blijft maar groeien. Video’s vergroten de kans om online te worden gevonden, waardoor meer mensen jouw bedrijf in beeld zien. Het is dus belangrijk hier aan mee te doen om niet al te grote achterstanden ten opzichte van de concurrent op te lopen.

2. Beter beeld van het bedrijf

Een bedrijfsfilm is een middel om een bedrijf, dienst of merk in de etalage te zetten. Er zit namelijk altijd een gedachte achter een bedrijf. In een video kun je deze gedachte en boodschap gemakkelijk meegeven. Uit de video moet blijken wat voor bedrijf het is, wat zij aanbieden en wat zij willen uitstralen. Met een video kun je goed een bepaald gevoel overbrengen. Het in beeld brengen van collega’s is al een voorbeeld om mensen kennis te laten maken met het bedrijf. Een video werkt wat dit betreft nu eenmaal beter dan alleen tekst of een foto. 

3. Groter bereik op social media

Mensen hebben sneller iets met een video dan met tekst. Door een bedrijfsfilm te laten maken en deze op social media te posten zal het bereik van de video enorm groeien. Door het zelf, maar ook door andere collega’s te laten delen zien veel mensen de video langskomen. Een goede video wordt alleen al op Facebook regelmatig gedeeld door mensen. Mensen die het jou gunnen of met wie jij samenwerkt. En hoe meer mensen kennis maken met jouw bedrijf, des te groter de kans op een nieuwe klant is.

4. Prikkelen van mensen

Met een video kun je mensen prikkelen. Deze mensen, eigenlijk potentiële klanten, kun je verleiden, informeren en instrueren. Door het geven van de nodige informatie gecombineerd met goede muziek of pakkende beelden kan een individu of bedrijf geïnspireerd raken. Met goede beelden en pakkende muziek kan zelfs een film over nietjes al interessant zijn. Er kan perfect worden ingespeeld op het gevoel van mensen. Hierdoor blijft de boodschap net weer even wat langer hangen. En wie weet wat daaruit voortkomt.

5. Hoger in Google

Als jij gebruikt maakt van een bedrijfsfilm, dan zal jouw website stijgen in Google. Je krijgt als website niet alleen een hogere waarde en ranking van Google. Als zij merken dat er veel wordt gezocht op jouw onderwerp komt de video automatisch hoger in de ranglijst te staan. Zeker als je goed gebruik maakt van een mix tussen teksten, afbeeldingen, muziek en video. Het is dus belangrijk dat je een mooie, informatieve video maakt. Op deze manier kom je hoog in Google terecht en word je eerder gevonden. Laat die klanten maar binnenstromen.

De auteur

Redactie Brandio

Brandio is een marktplaats waar je ‘brandable’ bedrijfsnamen kunt kopen bedacht door creatieve professionals. De namen zijn betaalbaar en altijd inclusief bijbehorende domeinnaam en logo. Het bespaart je zowel tijd als geld in vergelijking met je naam laten bedenken door een reclamebureau

Klanten waarderen ons met:
★★★★★
4.6 / 5 - 20 reviews