fbpx

Bedrijfsnaam voorbeelden

De beste voorbeelden van bedrijfsnamen zijn meestal gemakkelijk te onthouden, te spellen en uit te spreken. Ze moeten ook uniek, pakkend en beschrijvend zijn voor wat het bedrijf doet of vertegenwoordigt. Hier zijn enkele bedrijfsnaam voorbeelden van grote namen:

  • Google: een woordspeling op het woord ‘googol’, een wiskundige term voor een 1 gevolgd door 100 nullen. De naam weerspiegelt de missie van het bedrijf om informatie over de hele wereld te organiseren.
  • Nike: Nike, vernoemd naar de Griekse godin van de overwinning, vertegenwoordigt de toewijding van het bedrijf om atleten te helpen hun doelen te bereiken.
  • Apple: Misschien wel een van de meest iconische en herkenbare merken ter wereld, de naam van Apple is gewoon een knipoog naar het fruit dat zijn naam deelt.
  • Amazon: Vernoemd naar ‘s werelds grootste rivier, vertegenwoordigt Amazon de enorme selectie producten van het bedrijf en zijn bereik over de hele wereld.
  • Uber: een verkorte versie van het Duitse woord ‘uber’, wat ‘boven’ betekent. Uber vertegenwoordigt het doel van het bedrijf om een superieure transportervaring te bieden.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van bedrijven met grote namen. Als je op zoek bent naar inspiratie voor jouw eigen bedrijf, overweeg dan deze tips en voorbeelden hieronder zeker mee te nemen. Lees ook ons artikel over originele bedrijfsnamen.

Hoe kom je aan een voorbeeld bedrijfsnaam die goed is?

Waar kan je de beste voorbeelden vinden van bedrijfsnamen en welke valkuilen zijn er, bij het bedenken van een bedrijfsnaam. Om een klein beeld te geven bij voorbeelden van valkuilen bij ‘bedrijfsnamen bedenken‘ hebben we hieronder vier punten uitgezet om rekening mee te houden.

  1. Vage namen

Bedrijven die hun namen niet goed uitleggen, zijn niet alleen moeilijk te spellen en te onthouden, maar ze zijn ook moeilijk te begrijpen. Het maken van bedrijfsnamen die prachtig klinken maar die niet eens een hint geven over wat het bedrijf doet, is niet alleen een verspilde kans om een klant te werven, het kan ook leiden tot erg verwarrende verhalen. Ze zijn nog erger als het bedrijf niet eens een goede verklaring heeft van de benaming. Het kan de indruk wekken dat het bedrijf niet weet wat het doet of waar het naartoe gaat, en dat is niet een indruk die je wilt maken.

  1. Bedrijfsnamen die al geclaimd zijn

Je denkt misschien dat je een geweldige bedrijfsnaam hebt bedacht, maar als deze al wordt gebruikt door een ander bedrijf, dan kan je in moeilijkheden komen. Als iemand een handelsmerk heeft, kunnen ze je dwingen jouw bedrijfsnaam te veranderen, zelfs als je het niet bedoeld had om dat merk of pakkende bedrijfsnaam te gebruiken. Doe je niets? Dan kunnen ze je zelfs een boete opleggen.

  1. Bedrijfsnamen met verkeerde spelling

Hoe raar het ook klinkt, maar sommige bedrijven denken dat ze een beter merk kunnen maken door het bedrijfsnaam op een verkeerde manier te spellen. Het is een beetje de combinatie van ‘Vage namen en Geclaimde bedrijfsnamen’, dit is niet aan te raden. Dit kan namelijk leiden tot problemen met jouw klanten, die denken dat je niet serieus over jouw bedrijf bent, en je zal ook moeite hebben met zoekmachines. Als je een bedrijfsnaam kiest, moet je er dus zeker van zijn dat je de juiste spelling gebruikt.

  1. Bedrijfsnamen met een dubbele betekenis

Soms bedenken bedrijven/ mensen namen met een dubbele betekenis, zonder dat ze zich realiseren dat een van die betekenissen verkeerd kan overkomen. Als je een bedrijfsnaam kiest, moet je er zeker van zijn dat de betekenis die je bedenkt niet verkeerd kan worden opgevat.

Bekijk ook hoe je het best een bedrijfsnaam kan checken bij Brandio.

Enkele bedrijfsnaam voorbeelden van de beste bedrijven ter wereld

  • Apple
  • Coca-Cola
  • IBM
  • Microsoft
  • Amazon
  • Google
  • Facebook
  • Samsung
  • Mercedes-Benz
  • Sony
  • Oracle
  • Intel
  • Disney
  • Starbucks

Nederlandse bedrijfsnaam voorbeelden

  • Ahold
  • ANWB
  • ASN Bank
  • Bol.com
  • DSM
  • Heineken
  • ING
  • KLM
  • NN Group
  • Philips
  • Rabobank

Voorbeelden van vreemde bedrijfsnamen in Nederland

  • Bakkerij “De Oude Warme Bakker”
  • Restaurant “De Hete Kok”
  • Kledingzaak “De verschrikkelijke Sweater”
  • Dierenwinkel “De Gekke Kat”
  • Fietsenwinkel “De Tweewieler”
  • Sieradenwinkel “De Diamant”
  • Bouwbedrijf “De Eeuwige Steen”
  • Groentewinkel “De Groene Winkel”
  • Snackbar “De Lekkere Snack”

Ben je nieuwsgierig geworden naar de volgende stappen die je zou kunnen nemen? Neem dan gerust een kijkje in de relevante topics omtrent bedrijfsnaam voorbeelden zoals onze bedrijfsnaam generator, eigen bedrijf starten ideeën en ondernemingsplan voorbeeld.

Vraag onze merk experts om advies.

Laat ons weten waar we je mee kunnen helpen.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.