Home » Blog » Merknamen » Sterke merknaam bedenken: 10 gouden tips
Bijgewerkt op maandag 27 maart 2023
Het begint met een goed idee, maar er is meer nodig om van je bedrijf een succes te maken. Een sterke merknaam bedenken bijvoorbeeld. Een naam die onderscheidend is, blijft hangen en die goed beschermd kan worden. Een goede merknaam bedenken is geen gemakkelijke klus, maar deze tien tips helpen je in elk geval op weg.
Een nieuw bedrijf of product moet zich onderscheiden van de rest. Daar hoort ook een merknaam bij die opvalt. Kies voor een onderscheidende naam, maar houd het eenvoudig. Vergezochte woordgrapjes of een onlogische samenstelling van woorden werken niet voor iedereen. Onderscheidend vermogen is ook belangrijk voor de bescherming van je merknaam tegen concurrenten. Kies je een niet-onderscheidende merknaam, dan heb je geen sterke zaak als een andere partij een soortgelijke naam wil voeren.
Je hoort het tegenwoordig vaker in reclamespotjes: een snelle toelichting op de spelling van een merknaam. Als dat nodig is, dan is je bedrijf (online) waarschijnlijk niet makkelijk te vinden en is de kans groter dat de naam niet blijft hangen bij je doelgroep. Zorg dat de spelling van je merknaam geen verwarring op kan roepen en dat de naam makkelijk uit te spreken is.
Je wilt natuurlijk dat je merknaam blijft hangen. Kies daarom een naam die mensen makkelijk onthouden en die iets betekent. Een afkorting is bijvoorbeeld vaak abstract en betekent voor veel mensen niets. Probeer een concrete, makkelijk te onthouden merknaam te bedenken die je doelgroep aanspreekt. Je kunt kiezen voor fantasienamen, maar ook aan namen die een bepaalde associatie met je merk oproepen. Een goed voorbeeld is Nike, vernoemd naar de Griekse godin van de overwinning.
Probeer een originele merknaam te bedenken en niet eentje die lijkt op een bestaande merknaam. Dat is misleidend en veroorzaakt verwarring bij je doelgroep. Het kan je bovendien problemen met het bestaande bedrijf opleveren. De kans is groot dat dat bedrijf eist dat je stopt met het voeren van je naam. Zonde, want dan kun je helemaal opnieuw beginnen.
Een merknaam die beschrijft wat je doet of hoe je dat doet is een zwakke merknaam. Een voorbeeld is ‘de beste hypotheekadviseur’. Zo’n beschrijvende naam is veel te algemeen, niet onderscheidend en kun je niet registeren. Als je activiteiten veranderen, sluit een beschrijvende naam daar bovendien niet meer op aan. Kies daarom liever voor een pakkend woord dat al bestaat, maar dat niet veel zegt over wat je doet. Een zeer succesvol voorbeeld is Amazon. Deze merknaam zegt niet wat het bedrijf doet, maar blijft wel hangen. Ook een fantasiewoord is een goede oplossing. Zo kun je je merk goed beschermen en is je naam gegarandeerd onderscheidend.
Voorkom dat je een merknaam bedenkt die maar kort houdbaar is. Verwerk er geen hippe modewoorden in en ook jaartallen zijn niet aan te raden. Kies ook niet voor specifieke afkortingen of een spellingwijze die over een paar jaar niemand meer begrijpt. Een merknaam moet toekomstbestendig zijn.
Je weet nooit hoe het loopt. Wie weet wordt je bedrijf een internationaal succes en ga je buitenlandse markten op. Dat is het handig als je merknaam in een andere taal niet iets totaal anders betekent of onuitspreekbaar is. Of dat je naam een suf imago heeft in het buitenland. Denk aan het automerk Dacia Duster. ‘Duster’ is een ouderwets Nederlands woord voor ochtendjas en dat past niet goed bij een stoere auto.
Het is een voor de hand liggende oplossing: je eigen naam verwerken in je merknaam. Toch is het geen handige keuze. Je weet niet of je je naam altijd aan je bedrijf wilt blijven verbinden. Ook bij een eventuele overname of grote groei van je bedrijf kan het onhandig zijn. Bovendien komt je bedrijf vanzelf klein en minder ambitieus over als je voor je eigen naam kiest. Je kunt je naam natuurlijk wel op een bepaalde manier in je merknaam verwerken. Andrélon is hier een goed voorbeeld van: deze merknaam is een samenvoeging van de namen van oprichters André en Lonneke de Jong.
Heb je eindelijk dé naam bedacht waarmee je de wereld gaat veroveren? Check dan meteen of je naam al bestaat, om problemen met concurrenten te voorkomen. Dat kan makkelijk via het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Voer daarnaast een check uit via het Benelux Bureau voor het Intellectuele Eigendom. Je kunt ook een merkenbureau inschakelen, dat nagaat of er bestaande merknamen zijn die te veel op jouw naam lijken. Geen problemen geconstateerd? Schrijf je naam dan in bij de Kamer van Koophandel en registreer het als merk. Heel belangrijk, want een merk dat niet geregistreerd is, kun je ook niet beschermen.
Een goede merknaam bedenken is niet gemakkelijk en geen klus die je zomaar in eentje klaart. Het is daarom de moeite waard om een merkexpert of brandbureau in te schakelen om je te helpen. Zelf zie je soms door de bomen het bos niet meer, of je kunt niet meer objectief naar je eigen bedrijf of doelgroep kijken. Met de hulp van een creatieve deskundige kom je makkelijker tot goede, verrassende ideeën waar je alleen niet op was gekomen.
De auteur
Brandio is een marktplaats waar je ‘brandable’ bedrijfsnamen kunt kopen bedacht door creatieve professionals. De namen zijn betaalbaar en altijd inclusief bijbehorende domeinnaam en logo. Het bespaart je zowel tijd als geld in vergelijking met je naam laten bedenken door een reclamebureau
Aanbod
Belangrijke pagina’s
Vervolg
© 2023 Brandio is een geregistreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Vul je naam en e-mailadres in:
"*" geeft vereiste velden aan
We sturen 1 x per maand een nieuwsbrief, meer niet. Je kunt je gemakkelijk uitschrijven.