fbpx

Sterk merk in de markt zetten met deze 8 onderdelen (+3 tips)

Wat is een merk nu eigenlijk? We definiëren merk als volgt: een merk is een concept (in de vorm van een naam, term, ontwerp of symbool) dat wordt gebruikt voor het herkennen en onderscheiden van een product. We hebben vaak een bepaald gevoel bij een merk, waardoor we specifiek voor dat merk kiezen. De psychologie van een sterk merk gaat ver: uit onderzoek blijkt dat verschillende merken zelfs verschillende hersengebieden activeren. Het is dan ook als vanzelfsprekend dat je een sterk merk wilt voor je bedrijf.

nieuw merk

Geïnspireerde ondernemers met ambitie die goede ideeën hebben over een modern product of vernieuwende dienstverlening, willen hun merk natuurlijk vanaf het begin sterk in de markt zetten. En dat is best een uitdaging als je starter bent. Een beginnende onderneming heeft meestal geen ervaring op marketinggebied.

Wat is een sterk merk?

Een sterk merk is een merk dat zich succesvol onderscheidt van zijn concurrenten en een positieve indruk maakt op klanten. De waarden van het merk zijn zo duidelijk, dat klanten bijna als vanzelfsprekend voor producten van dit merk kiezen. Een sterk merk heeft nog meer voordelen. Werken voor een sterk merk motiveert medewerkers, die trots zijn op hun werkgever. Een sterk merk verhoogt bovendien de binding met klanten en biedt volop kansen om een steeds hogere omzet te draaien.

Een sterk merk is dus herkenbaar, gedenkwaardig en betrouwbaar, waardoor het merkloyaliteit en langdurige relaties met klanten opbouwt. Het creëren van een sterk merk begint bij jezelf. Daarom leggen we je de 8 onderdelen uit waar een sterk merk uit bestaat. Door je merk te versterken kan je als organisatie doorgroeien en meer winst maken.

8 onderdelen van een sterk merk

1. Merknaam

De eerste stap is het bedenken van een sterke merknaam. Een unieke, pakkende en gemakkelijk te onthouden naam die het bedrijf, product of de dienst onderscheidt van concurrenten.

2. Herkenbaarheid

Een sterk merk is gemakkelijk te herkennen door zijn logo, kleurenpalet, lettertype en andere visuele elementen. Ontwerp een logo dat makkelijk te herkennen is en het merk vertegenwoordigt. Kies een consistent en herkenbaar kleurenschema dat bijdraagt aan de merkidentiteit en visuele aantrekkingskracht. En als laatst een uniek en consistent lettertype dat bijdraagt aan de merkpersoonlijkheid en stijl.

3. Merkidentiteit

De merkidentiteit is feitelijk het gezicht en de stem van je merk; de persoonlijkheid van je merk. Een sterk merk heeft een duidelijke en consistente merkidentiteit die door alle marketing- en communicatiekanalen wordt weerspiegeld.

4. Merkwaarden

Merkwaarden zijn de kernprincipes en overtuigingen die het merk uitdraagt en die de besluitvorming en gedrag binnen het bedrijf sturen. Ze zijn nauw verbonden met de kernwaarden van een organisatie.

5. Merkverhaal

Dit is het verhaal achter het merk, inclusief de geschiedenis, de oprichters en de redenen waarom het merk is ontstaan. Door gebruik te maken van storytelling technieken kan je een sterk merkverhaal schrijven die jouw organisatie een boost zal geven.

6. Merkstrategie

Het bepalen van je merkstrategie is een belangrijk onderdeel van je merk. Het bepaalt waar je merk voor staat, wie je doelgroep is en wat de doelen van het merk zijn. Alles wat je doet in je bedrijf moet in lijn zijn met de merkstrategie.

7. Slogan of tagline

Elk goed merk heeft een slogan of tagline nodig. Het is een pakkende zin of frase die de essentie van het merk communiceert en helpt om een emotionele band met het publiek op te bouwen.

8. Positionering

Je positionering in de markt is een cruciaal onderdeel bij het creëren van een sterk merk. Hiermee bepaal je welke type klanten je aantrekt en hoe je je gaat onderscheiden van de concurrentie.

3 tips bij het neerzetten van een sterk merk in de markt

Tip 1. Garandeer dat je offline goed zichtbaar bent voor potentiële klanten

Starters, zzp’ers die de gok wagen en kleine bedrijven die snel willen groeien, moeten zien te regelen dat ze offline goed zichtbaar en vindbaar zijn. Zien is geloven, zo zegt men wel eens. Maak dus werk van goede branding en zorg o.a. voor een herkenbaar bedrijfslogo, dat indruk maakt en zo blijft hangen in de hoofden van degenen die het logo zien.

Plaats dit bedrijfslogo op je werkkleding, je bedrijfspand, zakelijke auto(‘s) en natuurlijk op briefpapier, enveloppen en visitekaartjes. Door in de beginfase aandachttrekkende giveaways te maken, zoals bedrukte pennen, USB-sticks met jouw bedrijfsnaam of doppers, maak je je snel populair bij je eerste klanten en toeleveranciers.

Tip 2. Zorg dat je website en online diensten vlekkeloos werken

Erg belangrijk bij het een sterk merknaam bedenken is om je digitaal te presenteren als modern, eigentijds en het liefst ook vernieuwend. Dat kan op diverse manieren. Het basisuitgangspunt is om je ICT-zaken op orde te hebben. Dit kan bijvoorbeeld door shared hosting maar ook managed hosting. Managed hosting houdt in dat dat de provider zorgt voor de veiligheid, updates, configuraties en een consequent ruime bandbreedte voor jouw website(s), zodat je homepage c.q. webwinkel goed en snel bereikbaar is.

Voor kleinere merken is een stabiele shared hosting omgeving ook voldoende. De meeste hostingbedrijven hebben ook op dit vlak hun uptime prima voor elkaar. Of je nu voor managed of shared hosting kiest, ga vooral na hoe de klantenservice is. Want zolang alles stabiel verloopt is de dienstverlening bij veel bedrijven hetzelfde. Pas wanneer er problemen zijn, zie je pas echt wat je aan een webhoster hebt.

Tip 3. Gebruik social media om op te vallen

Als marketingstrategie is het gebruik van social media onvermijdelijk geworden. Althans, als je wilt blijven meedoen en de huidige generatie jongeren wilt aanspreken. Maak daarom enkele accounts aan op bijvoorbeeld Facebook, TikTok, Twitter, Snapchat, LinkedIn en/of Instagram. En zet geregeld foto’s, korte verhalen of aanlokkelijke filmpjes van en over jouw bedrijf online. Deze moderne marketingstrategie is een van de beste manieren om een merk sterk in de markt te zetten!

Wat zijn de sterkste merken ter wereld?

Merkwaarderingsadviesbureau Brand Finance maakt elk jaar een lijst van de sterkste merken ter wereld. Ook in 2023 brengt Brand Finance in kaart welke merken in waarde zijn gedaald en welke juist zijn gestegen. Opvallend dat de koplopers Amazon (-14.6%) en Apple (-16.2%) zijn gedaalde in waarde. Daarnaast zien we dat bedrijven als Tesla (+43.9%), TikTok (11.4%) en Starbucks (+16.9%) flinken stappen hebben gemaakt in waarde. Opvallend zijn dit de merken waar je ongetwijfeld regelmatig wat over hoort of mee in aanraking bent gekomen. Deze cijfers maken meteen duidelijk hoe belangrijk het is dat een merk relevant en sterk is: het heeft direct invloed op de waarde van je bedrijf. Volgens Brand Finance is dit de lijst van de sterkste merknamen ter wereld in 2023:

  1. Amazon
  2. Apple
  3. Google
  4. Microsoft
  5. Wallmart
  6. Samsung
  7. ICBC
  8. Verizon
  9. Tesla
  10. TikTok

Ontdek ook de samengestelde lijst met bedrijfsnamen voorbeelden, merknamen van Brandio en lees meer over corporate branding.

De auteur

Redactie Brandio

Brandio is een marktplaats waar je ‘brandable’ bedrijfsnamen kunt kopen bedacht door creatieve professionals. De namen zijn betaalbaar en altijd inclusief bijbehorende domeinnaam en logo. Het bespaart je zowel tijd als geld in vergelijking met je naam laten bedenken door een reclamebureau

Klanten waarderen ons met:
★★★★★
4.6 / 5 - 20 reviews