Home » Blog » Kennisbank » Corporate branding
Bijgewerkt op vrijdag 14 april 2023
Als bedrijf groeien en professionaliseren is het belangrijk om ook na te denken over je corporate branding of een rebranding naar corporate. Dit is het proces waarin je jouw bedrijfsidentiteit vorm geeft en hier een strategie aan vast knoopt. Het is belangrijk dat je hierbij stil staat bij wie je bent als bedrijf, wat je doelen zijn en hoe je je wilt onderscheiden van je concurrenten.
Corporate branding is het creëren, ontwikkelen en beheren van een merkidentiteit voor een bedrijf of organisatie. Je gebruikt in feite de naam van het bedrijf als merk.
Corporate branding bestaat uit een merknaam, logo, visuele identiteit (zoals kleurenschema’s en typografie), communicatiestijl, bedrijfscultuur en de algemene boodschap die je als bedrijf wilt overbrengen. Deze elementen moeten samenhangend en consistent zijn, zodat ze het gewenste imago en de waarden van het bedrijf weerspiegelen.
Met een sterke corporate branding-strategie kan je naamsbekendheid opbouwen, klantloyaliteit vergroten, je onderscheiden van concurrenten en vertrouwen opbouwen bij zowel klanten als investeerders. Dit kan uiteindelijk leiden tot een betere marktpositie, hogere omzet en een grotere aantrekkingskracht op getalenteerde medewerkers.
Om je bedrijf als merk goed neer te zetten zijn er een aantal elementen waar je rekening mee moet houden. De volgende zaken zijn essentieel voor een effectieve corporate branding:
De toenemende populariteit van corporate branding is komt deels voort uit de toenemende concurrentie. In veel markten en industrieën is de concurrentie de afgelopen jaren sterk toegenomen. Corporate branding helpt bedrijven om zich te onderscheiden van hun concurrenten en een unieke positie in te nemen in de markt.
Daarnaast speelt globalisering ook een rol. Door globalisering zijn bedrijven nu actief in verschillende landen en markten. Een sterke corporate branding zorgt voor consistentie en herkenbaarheid over de geografische grenzen heen.
Wat ook samenhangt met de globalisering is de opkomst van internet en sociale media. Bedrijven kunnen hierdoor op een eenvoudige manieren communiceren met klanten en stakeholders over de hele wereld. Dit heeft er voor gezorgd dat bedrijven een sterke online aanwezigheid en merkidentiteit nodig hebben om online succesvol te worden.
Daarnaast is de veranderende consumentengedrag ook een oorzaak. Consumenten zijn tegenwoordig beter geïnformeerd en hebben meer keuzemogelijkheden dan ooit tevoren. Ze hechten steeds meer waarde aan de merkervaring en de waarden die een bedrijf vertegenwoordigt. Corporate branding helpt bedrijven om aan deze verwachtingen te voldoen en een emotionele band met hun klanten op te bouwen.
Het maatschappelijk verantwoord ondernemen word steeds belangrijker. Consumenten en stakeholders verwachten steeds vaker dat bedrijven zich maatschappelijk verantwoord gedragen en bijdragen aan sociale en milieudoelen. Een sterke corporate branding kan bedrijven helpen om hun maatschappelijke betrokkenheid te communiceren en hun reputatie te verbeteren.
Je hebt het vast wel is gehoord: Employer branding. Bedrijven concurreren ook om het aantrekken en behouden van talent. Een sterke corporate branding kan een positieve bedrijfscultuur en werkomgeving overbrengen, waardoor het bedrijf aantrekkelijker wordt voor potentiële medewerkers.
Het creëren van een sterke bedrijfsidentiteit is een belangrijk onderdeel van het opbouwen van een succesvol bedrijf. Heb je toch nog een beetje hulp nodig met een merknaam bedenken of een bedrijfsnaam bedenken, lees het in onze blogs.
De auteur
Brandio is een marktplaats waar je ‘brandable’ bedrijfsnamen kunt kopen bedacht door creatieve professionals. De namen zijn betaalbaar en altijd inclusief bijbehorende domeinnaam en logo. Het bespaart je zowel tijd als geld in vergelijking met je naam laten bedenken door een reclamebureau
Aanbod
Belangrijke pagina’s
Vervolg
© 2023 Brandio is een geregistreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Vul je naam en e-mailadres in:
"*" geeft vereiste velden aan
We sturen 1 x per maand een nieuwsbrief, meer niet. Je kunt je gemakkelijk uitschrijven.