fbpx

Hoe is de naam Apple ontstaan?

Natuurlijk weten we allemaal wat Apple is en wat het bedrijf maakt: computers, telefoons, tablets en smartwatches. Geen van deze succesvolle producten heeft ook maar iets met fruit te maken. Dus hoe is de naam Apple ontstaan? En hoe werd het bedrijf het enorme succes dat het vandaag de dag is?

apple naam

Hoe is de naam Apple ontstaan?

Apple kreeg zijn naam in de jaren zeventig door oprichter Steve Jobs, die geïnspireerd was door zijn fruitarische dieet en een bezoek aan een appelboomgaard. Hij vond de naam eenvoudig en vriendelijk en stelde het voor dat als niemand met een beter alternatief kwam hij het Apple zou noemen. Uiteindelijk werd het bedrijf Apple Computer, Inc. genoemd en pas in 2007 werd het gewijzigd naar Apple Inc.

De reden dat Apple Apple heet is ook deels te danken aan het telefoonboek. Bedrijven kozen in de jaren ’70 vaak voor namen met een beginletter ergens vooraan in het alfabet. Met een naam als Apple zou het bedrijf boven een aantal concurrenten eindigen, zoals Atari, de ex-werkgever van Jobs. Jobs zelf vertelde in 1980 dat hij voor Apple koos omdat hij appels lekker vond, maar ook omdat Apple vóór Atari kwam in het telefoonboek.

Concurrentie van The Beatles

Er wordt ook wel gezegd dat de appel staat voor Isaac Newton. Newton zou de zwaartekracht ontdekt hebben toen er een appel op zijn hoofd viel. De link met Newton komt niet uit de lucht vallen, want Steve Jobs ontwierp zelf het eerste logo voor Apple. Dat bestond uit een tekening van Isaac Newton onder een appelboom. De laatste theorie rond het ontstaan van de naam Apple heeft te maken met The Beatles, waar Steve Jobs groot fan van was. Hij zou de naam Apple Computers mede gekozen hebben omdat het platenlabel van The Beatles Apple Corps heette. Steve Wozniak waarschuwde nog voor die connectie, maar ze bleven uiteindelijk toch bij Apple. Daar kregen ze later nog flink last van, want het leverde hen verschillende rechtszaken met het platenlabel op.

Hoe is het logo van Apple ontstaan?

Rob Janoff ontwierp het logo van Apple in 1977. Hij tekende een appel met een hap (bite) eruit. Daarmee wilde hij duidelijk maken dat het een appel was, en geen kers of tomaat. Dat ‘byte’ ook een computerterm is, was toeval. Er ging ook nog een andere theorie rond over het ontstaan van de hap uit het Apple-logo. Het zou een eerbetoon zijn aan computerpionier en informaticus Alan Turing, die overleed na een hap van appel met cyanide erin. Dit verhaal klopt niet, maar Steve Jobs heeft ooit gezegd dat hij wilde dat het wel zo was.

Hoe ontstond het bedrijf Apple?

Het is nu bijna niet meer voor te stellen, maar Apple begon ooit als een hobbyproject van de vrienden Steve Jobs, Steve Wozniak en Ronald Wayne. Steve Wozniak ontwierp een computer waar je een toetsenbord en televisie op aan kon sluiten. Samen met Steve Jobs probeerde hij het ontwerp te verkopen aan bestaande computerfabrikanten. Die waren niet geïnteresseerd, dus besloten de beide Steves samen met Ronald Wayne het product zelf op de markt te brengen.

Losse floppydrive

Op 1 april 1976 was Apple Computers Inc. een feit. Hun eerste product was de Apple I, maar in 1977 kwamen ze met de Apple II, een pc met een beeldscherm en extern floppydisk-station. Dit was het eerste echt succesvolle product van Apple. Na de Apple II en III volgde in 1984 de Macintosh, de eerste Apple-computer voor het grote publiek en onderscheidend dankzij de intuïtieve, gebruiksvriendelijke bediening. Na de lancering van de Macintosh ging het bergafwaarts met Apple. Wozniak verliet Apple als fulltime medewerker in 1985 en Steve Jobs vertrok hetzelfde jaar na een interne machtsstrijd. Microsoft nam de markt over met zijn Windows-besturingssysteem en Apple leek de strijd te verliezen.

Succesvolle ommekeer

Dat veranderde in de jaren negentig. In 1997 keerde Jobs terug bij Apple om het tij van een dreigend faillissement te keren. Verliesgevende producten werden geschrapt en de nieuwe iMac van Jobs betekende de ommekeer voor het bedrijf. Met de introductie van de iPod in 2001, de iPhone in 2007 en de iPad in 2010 groeide Apple uit tot een miljardenbedrijf en één van de grootste techbedrijven ter wereld. Ook is Apple het bekendste merk wereldwijd en een schoolvoorbeeld van een bedrijf met een sterke brand identity.

De auteur

Niek van Son

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). Oprichter van digital marketingbureau Tasmanic. Meer dan 10 jaar ervaring als online marketingconsultant. Leest: Sharp, Taleb, Kahneman. Geïntrigeerd door hoe mensen en vooral mkb-ondernemers beslissingen nemen.

Klanten waarderen ons met:
★★★★★
4.6 / 5 - 20 reviews