Home » Blog » Merknamen » Hoe is de naam Google ontstaan?
Bijgewerkt op dinsdag 28 maart 2023
Hoe overdreven het ook klinkt: een leven zonder Google is voor veel mensen bijna niet meer voor te stellen. We gebruiken niet alleen de zoekmachine Google, maar ook Gmail, Google Maps, Google Translate en andere diensten die het leven net wat makkelijker maken. We gebruiken Google zoveel, dat ‘googelen’ zelfs een werkwoord is geworden. Maar hoe is de naam Google precies ontstaan? Grappig detail: een spelfout speelde er een belangrijke rol in.
Google ontstond in 1996 als onderzoeksproject van oprichters Larry Page en Sergey Brin. Ze waren studiegenoten aan Stanford University en creëerden samen een nieuw soort online zoekmachine. Page en Brin ontwikkelden een andere aanpak dan de zoekmachines die destijds al actief waren. Die rangschikten posities van webpagina’s aan de hand van het aantal keren dat een zoekwoord op die pagina verscheen. Page en Brin bedachten PageRank. Hoe vaker er vanaf andere sites naar jouw site verwezen wordt en hoe relevanter die verwijzingen zijn, hoe hoger je website scoort. De kern van dit idee is dat hoe belangrijker een website is, hoe waarschijnlijker het is dat andere websites er naartoe linken. Kortom: bij de voorloper van Google draaide het om het aantal backlinks en de kwaliteit van die backlinks.
Page en Brin noemden hun zoekmachine aanvankelijk BackRub, maar later veranderden ze dit in Google. Oorspronkelijk kozen Page en Brin ervoor om hun bedrijf Googol te noemen, naar een wiskundige term. Een googol is een 1 met honderd nullen. Dit enorme getal staat symbool voor de bedrijfsmissie van Google: alle informatie ter wereld toegankelijk en nuttig maken. Een vriend van Larry Page, Sean Anderson, controleerde of de domeinnaam Googol.com nog vrij was. Maar toen hij de domeinnaam intypte, spelde hij de naam als Google. Larry Page vond deze spellingswijze meteen beter en Google.com was geboren. De domeinnaam werd geregistreerd op 15 september 1997.
Google was niet de eerste online zoekmachine. Yahoo en Altavista domineerden in 1997 de markt, maar het zoeksysteem van Google scoorde meteen goed. Google wist al snel de meest relevante en accurate zoekresultaten te tonen. Bovendien was de zoekmachine overzichtelijk en werden er nog geen advertenties gebruikt. Op 4 september 1998 werd Google Inc. officieel geregistreerd als bedrijf. Tegenwoordig is Google één van de machtigste bedrijven ter wereld. Er werken tienduizenden mensen en de diensten van Google worden elke dag wereldwijd door miljarden mensen gebruikt. Bedrijven die online succesvol willen zijn, moeten daarom zorgen dat ze in Google op een toppositie ranken.
De auteur
Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). Oprichter van digital marketingbureau Tasmanic. Meer dan 10 jaar ervaring als online marketingconsultant. Leest: Sharp, Taleb, Kahneman. Geïntrigeerd door hoe mensen en vooral mkb-ondernemers beslissingen nemen.
Aanbod
Belangrijke pagina’s
Vervolg
© 2023 Brandio is een geregistreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Vul je naam en e-mailadres in:
"*" geeft vereiste velden aan
We sturen 1 x per maand een nieuwsbrief, meer niet. Je kunt je gemakkelijk uitschrijven.