4 Social Media Trends voor 2021

Social media trends

De populariteit van Instagram, TikTok, Teams en Zoom is in tijden van corona niet te stuiten. We gebruiken social media meer dan ooit. Voor bedrijven is dit de uitgelezen kans om hun doelgroep te bereiken. Welke trends gaan het social media landschap in 2021 bepalen?

1. Gebruik van social media stijgt nog harder

Mensen zijn sociale wezens. Als we elkaar niet in real life kunnen zien, dan zoeken we elkaar wel online op. We storten ons tijdens de lockdown massaal op TikTok, Instagram, Zoom en Snapchat. Internet vergelijken wordt meer dan ooit gedaan, omdat de vraag naar abonnementen met onbeperkt internet en bellen blijft stijgen. Het mobiel internetgebruik is in het eerste kwartaal van 2020 zelfs met 34,5% gestegen. Dat is niet zo vreemd, want via deze kanalen is het toch mogelijk om met elkaar in contact te blijven. Zelfs de oudere generatie maakt steeds meer gebruik van social media om in contact te blijven met hun naasten. Bedrijven doen er goed aan om te kijken hoe zij via social media in contact kunnen komen met hun doelgroep. Social media zijn nu bij uitstek het kanaal om mensen te inspireren.

2. Videomarketing

Videomarketing heeft in 2020 een enorme vlucht genomen. Ook in 2021 zullen we massaal via Teams, Skype en Zoom met elkaar in contact blijven. Dat komt natuurlijk vooral door het vele thuiswerken, maar ook privé blijven we graag via video met elkaar in verbinding. Aangezien er in 2021 nog geen of minder evenementen worden georganiseerd, zal er veel gebruik worden gemaakt van livestreams. Een livestream is de manier om toch een evenement op te zetten. Denk hierbij aan een virtuele workshop, bingo of presentatie. Hiermee kun jij de doelgroep nog steeds bereiken. De wereld is sinds de uitbraak van corona een stukje menselijker geworden. Speel hier op in door persoonlijke en eerlijke verhalen te delen. We zien ook dat advertenties steeds vaker in de vorm van minidocu’s, testimonials en interviews worden gepresenteerd.

3. Adverteren via TikTok

Steeds meer volwassenen vinden hun weg naar TikTok. Het dagelijks gebruik groeide in 2020 met 29% (770.000 gebruikers) ten opzichte van 2019. Met zo’n explosieve groei is adverteren op dit platform daarom ook ontzettend interessant. Vooral Generatie Z is actief op dit platform. Het is dus een perfect platform om vooral de jonge doelgroep te bereiken. Het is verder belangrijk dat de content niet te commercieel is. Jongeren vallen vooral voor authenticiteit. Daarnaast staat persoonlijkheid centraal. Om je te helpen, kunnen bedrijven een beroep doen op de influencers van TikTok. Ook hashtag-challenges zijn erg populair. Zo kunnen bedrijven een leuke challenge bedenken die past bij het merk. Het is belangrijk dat de gebruikers hier op een eenvoudige manier aan kunnen meedoen. Een voorbeeld van zo’n challenge is de SkippyDance challenge van Fun-promotie.

4. De grote opmars van podcasts

Ook door middel van podcasts kunnen merken zichzelf goed op de kaart zetten. Het gaat hier namelijk om een vorm van ‘menselijke marketing’. Podcasten is een authentieke manier om de de boodschap van het bedrijf te communiceren. Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer twee miljoen Nederlanders weleens naar een podcast heeft geluisterd. Een groot voordeel van een podcast is dat je het op elk moment van de dag kunt beluisteren. Het is een goede manier om naamsbekendheid op te bouwen.

Nog meer lezen?

7 x bedrijfsnaam generator besproken [betaald & gratis]

Origineel gepubliceerd: 24-8-2017 – Laatste update: 02-04-2021 Een pakkende bedrijfsnaam bedenken is lastig. De naam moet d>>

Lees artikel