fbpx

Google Analytics 4 voor beginners

Google Analytics is een razend populaire tool onder marketeers. Meer dan 28 miljoen websites, dat is meer dan de helft van alle websites, gebruiken op dit moment al Google Analytics. Nederland staat zelfs in de top 5 van landen wereldwijd die Google Analytics gebruiken, met bijna 1 miljoen gebruikers. En dat worden er alleen maar meer als lezers zoals jij ontdekken hoe waardevol het is!

google-analytics

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een uitgebreide en gratis analyse tool van Google die inzicht geeft in hoe websitebezoekers jouw website gebruiken. Hij houdt online verkeer in de gaten en verzamelt data. En van al die waardevolle data kun jij rapporten maken die je kunt gebruiken bij het maken van strategieën, het nemen van beslissingen over het optimaliseren van je online marketing of het aanpassen van je website of content. Want sluiten jouw website en de content aan bij de behoeftes van de bezoekers? Waar komen die bezoekers eigenlijk vandaan en zorgen ze voor omzet of conversies?

Wat kun je meten met Google Analytics?

In Google Analytics kun je tot wel 200 zogenaamde ‘metrics’ meten. De belangrijkste metrics op een rijtje:

  • Behaalde doelen of transacties: worden de doelen die je voor je website bedacht hebt, zoals zoveel conversies, behaald? Welke producten converteren goed en vanuit welke kanalen komen de meeste transacties? En hoeveel bezoekers legden iets in hun winkelwagen maar kochten ze het niet?
  • Gebruikers (betaald of organisch): zie gemakkelijk hoe het aantal bezoekers van jouw website in de tijd evolueert.
  • Nieuwe gebruikers: wordt je nog steeds gevonden door nieuwe bezoekers of heb je een vaste, trouwe klantenkring?
  • Bouncepercentage: hoeveel bezoekers bekeken slechts één pagina en verlieten je website toen weer?
  • Gemiddelde tijd op de pagina: bekijk dit per pagina of voor je website als geheel. Hoe lang duurde het voordat bezoekers verder klikken?
  • Gemiddeld aantal pagina’s per sessie: hoeveel pagina’s bekijkt een bezoeker gemiddeld voordat deze je website weer verlaat?
  • Paginaweergaven: welke pagina’s worden het best bezocht? Leer je bezoeker kennen!

Google Analytics 4 opvolger van Google Universal Analytics

Allereerst is het belangrijk om te weten dat vanaf 1 juli 2023 de huidige Google Analytics, Google Universal Analytics, vervangen wordt door de nieuwe versie Google Analytics 4, ofwel GA4. Deze is al sinds 2020 werkzaam, maar draaide nog naast de oude versie. Vanaf 1 juli kun je de oude versie dus niet meer gebruiken en moet je met GA4 werken.

GA4 is slimmer en uitgebreider dan haar voorganger en er is nog meer geautomatiseerd. De belangrijkste verbetering in GA4 is dat ook gegevens uit apps meegenomen worden en niet alleen het gedrag op de website. Hiermee wordt de complete customer journey in kaart gebracht. GA4 weet dat het om dezelfde klant gaat op al die verschillende devices en locaties. Hiervoor werkt GA4 met kunstmatige intelligentie (AI). De krachtige AI helpt de verzamelde data te analyseren en interpreteren en op basis daarvan voorspellingen te doen. Wat zijn bijvoorbeeld de kansen dat iemand uit een bepaalde doelgroep een product koopt?

Nu al je Google Analytics 4 account aanmaken en instellen zorgt ervoor dat je straks een kleine voorsprong hebt als Google Universal Analytics niet meer wordt ondersteund. Je kunt Google Analytics 4 instellen naast je huidige Google Analytics account of je huidige Universal Analytics account upgraden naar GA4. Dit doe je in je account via ‘Beheerder’ > ‘Property’ > ‘Upgraden naar GA4’.

Hoe kun je een Google Analytics account aanmaken?

Een Google Analytics account aanmaken is met de juiste uitleg niet moeilijk. Om te beginnen heb je een Google account nodig. Heb je dit nog niet? Begin hier dan eerst mee. Ga vervolgens naar de aanmeldpagina van Google Analytics via analytics.google.com. Klik op ‘Aanmelden’ of ‘Sign up’ en voer de benodigde gegevens in zoals de URL van je website. Vergeet niet de tijdzone en locatie op Nederland te zetten als je Google Analytics gaat instellen. Nog even op ‘Create account’ klikken en gefeliciteerd, je bent nu de trotse eigenaar van een Google Analytics account! Ieder nieuw account wordt automatisch aangemaakt in Google Analytics 4.

Google Analytics instellen

Nu de eerste horde genomen is, is het tijd dat je Google Analytics (4) gaat instellen. Uitleg hierover volgt hieronder. Om daadwerkelijk gegevens te kunnen meten, moet je allereerst een stukje Javascript in het CMS op elke pagina van je website of app plaatsen. Ga in je Google Analytics account naar ‘Beheer’ > ‘Taginstallatie’ > ‘Gegevensstream’ of klik op ‘Tracking-ID ophalen’. Laat je webbouwer de algemene sitetag (gtag.js, van <script> tot </script>) in je website zetten of doe dat zelf. Laat de tag gewoon naast de Universal Analytics tag lopen als je die al geïnstalleerd had.

Wil jij het maximale uit je data halen? Dan is het raadzaam, maar niet noodzakelijk, dat je bijvoorbeeld filters, doelen, gebeurtenissen en / of conversies in Google Analytics gaat instellen. GA4 maakt het mogelijk om nog meer doelen in te stellen. Na ongeveer 1 of 2 dagen zul je de eerste data in je rapporten zien verschijnen. Vergeet niet om je Google Ads account te linken!

Google Analytics certificaten

Klinkt bovenstaande voor jou nog niet zo eenvoudig en zou je graag eerst een Google Analytics training volgen? In de Google Analytics Academy kun jij verschillende cursussen volgen om een Google Analytics certificaat te behalen. Het Google Analytics certificate is niet alleen handig voor jezelf en je bedrijf, maar staat ook nog eens goed op je cv. Je bewijst hiermee dat je op de hoogte bent van alles wat Google Analytics professionals te bieden heeft, vergroot er je kennis mee en de kans op succesvolle campagnes. De Google Analytics cursus is gratis te volgen in de Google Skillshop.

Let op: vanaf 1 juli 2023 vervallen er met het wegvallen van Google Universal Analytics ook een aantal cursussen, zoals ‘Google Analytics voor beginners’. De nieuwe cursussen richten zich op het behalen van een Google Analytics 4 certificate.

Welke Google Analytics cursus / training kun je het beste volgen?

Om je metingen naar een hoger niveau te tillen, kun je het beste de volgende Google Analytics trainingen volgen:

  • Google Analytics 4
  • Instellen van je bedrijfsdoelen
  • Meer met je Google Analytics-gegevens doen

Na het volgen van bovenstaande Nederlandstalige cursussen, kun je de Engelstalige toets doen om je Google Analytics certificate te behalen. Haal je deze niet? Dan kun je een dag later een nieuwe poging doen. Dit mag je vervolgens elke 24 uur opnieuw proberen en blijft het gratis.

Wil je vergevorderde kennis? Dan zou je het Google Analytics Individual Qualification-programma (IQ) kunnen volgen. Na het behalen van dit Google Analytics certificaat ben jij geen beginner meer maar mag je je een Certified Professional noemen.

Meer weten over hoe je hoger kan komen in Google rankings, de beste bedrijfssoftware voor je bedrijf en het bedenken van een bedrijfsnaam?

 

De auteur

Tayfun Ozcan

Marketing Analytics (MSc, Universiteit van Tilburg). Online marketeer bij Tasmanic. Sinds 2022 actief in online marketing. Thuis in het uitvoeren van onderzoeken en het analyseren van data.