Home » Blog » Ondernemen » Wat is merkidentiteit? Jouw merk in 5 elementen
Bijgewerkt op vrijdag 3 mei 2024
Sterke merken zijn merken met persoonlijkheid. Merken die ergens voor staan en die hun heldere boodschap consistent uitstralen, in woord, beeld en gedrag. Dát is hun merkidentiteit. Belangrijk, want een sterke merkidentiteit geeft het onderscheidend vermogen van een merk weer, zorgt voor herkenbaarheid én zorgt ervoor dat de doelgroep zich identificeert met een merk. Op die manier kun je klanten stevig aan je merk binden.
De officiële definitie van merkidentiteit is: de visuele elementen van een bedrijf waarmee de onderscheidende kernwaarden worden gecommuniceerd naar de markt. De merkidentiteit is feitelijk het gezicht en de stem van je merk; de persoonlijkheid van je merk. Je merkidentiteit geeft de kernwaarden van een bedrijf weer, aan de hand van visuele elementen als de huisstijl, logo, kleurgebruik, merknaam, tone of voice en manier van communiceren. Een sterke merkidentiteit roept een gevoel op bij je klant: het maakt duidelijk waar je merk voor staat en wat het de klant kan bieden.
Een goede merkidentiteit voldoet aan een aantal voorwaarden:
Een goed voorbeeld van een bedrijf met een sterke merkidentiteit is Interpolis, dat al jaren de eenvoudige slogan ‘glashelder’ voert. Deze centrale boodschap is verweven in alle communicatie-uitingen van het bedrijf: een strakke huisstijl met twee hoofdkleuren, eenvoudig taalgebruik en gebruiksvriendelijkheid voor klanten staat voorop. De merkidentiteit van Interpolis heeft grote gevolgen van het gedrag van de organisatie: ‘glashelder’ moet centraal staan in de hele werkwijze. Een ingewikkelde declaratieprocedure zou bijvoorbeeld haaks staan op het gewenste imago van Interpolis.
Je merkidentiteit is medebepalend voor het succes van je bedrijf. Daarom is het heel belangrijk om die identiteit zorgvuldig te bepalen. Begin met het vaststellen van de kernwaarden van je bedrijf. Waar staat je merk voor? Voor veiligheid en betrouwbaarheid, of juist voor avontuur en uitdaging? Bepaal vervolgens de behoeften van je de doelgroep. Waar is je doelgroep gevoelig voor? Waar is die naar op zoek en hoe kan jouw merk daarbij aansluiten? Wat zijn de trends in de markt en hoe kun je daarop inspelen?
Om je merkidentiteit te bepalen, kan het handig zijn om een merkidentiteit-model te gebruiken. Dat helpt je om een heldere lijn te kiezen voor je bedrijf en daar ook aan vast te houden. Dat model kan er als volgt uitzien:
Heb je je merkidentiteit-model ingevuld, dan kun je dat vertalen in een visuele merkidentiteit. Schakel hiervoor een goede ontwerper in. Dat is misschien even een investering, maar die verdien je dubbel en dwars terug. Je merkidentiteit bestaat uit de volgende visuele elementen:
Deze elementen samen geven het karakter van je bedrijf weer en elk element is even belangrijk. De vijf visuele elementen moeten één geheel vormen en samen het gezicht van jouw merk zijn. Kleurgebruik zegt bijvoorbeeld veel over de aard van je bedrijf: heb je een zaak in babykleding, dan gebruik je heldere, frisse kleuren. Ben je een zakelijk dienstverlener, dan zijn zakelijke kleuren als blauw voor de hand liggend. Denk ook goed na over het gebruik van beeld. Wil je foto’s gebruiken in je communicatie, of liever illustraties? Moeten er mensen opstaan en zo ja, wat moet hun uitstraling zijn? Voor de herkenbaarheid van je merk is het noodzakelijk om consistent om te gaan met beeldgebruik.
Ook de tone of voice zegt veel over je merkidentiteit. Taalgebruik is eigenlijk geen visueel element, maar het is wel heel belangrijk voor je merkidentiteit. Het is de stem van je merk en die moet je doelgroep aanspreken. Begin je bijvoorbeeld een creatieve startup met als doelgroep jongeren, dan vraagt dat om een specifieke aanspreekvorm. Die is sowieso een stuk informeler dan de aanspreekvorm voor leden van een pensioenfonds. Een toon die aansluit bij de doelgroep, zorgt ervoor dat die doelgroep zich sneller thuisvoelt bij jouw merk.
Een merkidentiteit bepalen is niet iets wat je alleen doet. De identiteit moet breed gedragen worden in je bedrijf en medewerkers moeten erachter staan. Ga daarom samen met een groepje aan de slag, bij voorkeur in samenwerking met een gespecialiseerd bureau. Dan kun je een merkidentiteit neerzetten die klopt en die in alle aspecten van de bedrijfsvoering doorgevoerd wordt.
Om je merkidentiteit goed over te brengen naar je doelgroep, is het verstandig om na te denken over het schrijven van een merkverhaal. Lees verder ook over corporate branding wat goed aansluit bij de topic merkidentiteit en over de betekenis en verschillen tussen slogans, pay-offs, taglines en motto’s.
De auteur
Brandio is een marktplaats waar je ‘brandable’ bedrijfsnamen kunt kopen bedacht door creatieve professionals. De namen zijn betaalbaar en altijd inclusief bijbehorende domeinnaam en logo. Het bespaart je zowel tijd als geld in vergelijking met je naam laten bedenken door een reclamebureau
Aanbod
Belangrijke pagina’s
Vervolg
© 2024 Brandio is een geregistreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Vul je naam en e-mailadres in:
We sturen 1 x per maand een nieuwsbrief, meer niet. Je kunt je gemakkelijk uitschrijven.