Zo bedenk je een slogan die blijft hangen

Er zijn van die slogans die je zó kunt oplepelen, ook al worden ze al jaren niet meer gebruikt. Denk aan Just do it van Nike. Let’s make things better van Philips. En Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker van de Belastingdienst. Een goede slogan is belangrijk, want het geeft je bedrijf persoonlijkheid en zorgt voor een sterkere merkbeleving. Zoals de voorbeelden bewijzen: een sterke slogan zorgt er bovendien voor dat mensen jouw bedrijf onthouden.

slogan bedenken

Wat is een slogan?

Een slogan is een korte zin die de kern van een merk of bedrijf raakt en zo samenvat waar je bedrijf of product voor staat. Een goede slogan is uniek, blijft hangen en fungeert als een soort visitekaartje voor je bedrijf. Een slogan kan in de loop der jaren veranderen, maar de echt goede slagzinnen blijf je onthouden.

Waarom een slogan gebruiken?

Er zijn verschillende redenen waarom het een goed idee is om een slogan voor je bedrijf of product te bedenken. Een goede slogan zorgt ervoor dat je bedrijf bekender wordt en dat je naamsbekendheid groeit. Je klanten krijgen dankzij je slogan een helder beeld van je bedrijf. Ze weten waar je voor staat en wat ze van je kunnen verwachten. Een goede slogan is daarmee een sterk marketinginstrument, wat je kunt gebruiken om aan je imago te bouwen. Gebruik je slogan dan ook in al je uitingen richting klanten, van je logo tot je e-mailhandtekening. Blijf vooral herhalen, want dan blijft je slogan in het hoofd van je klant rondzingen.

Kenmerken van een goede slogan

Een goede slogan bedenken is geen makkelijke klus. De kans is groot dat je heel wat ideeën afschrijft voordat je de klapper hebt gevonden. Ga je brainstormen over je slogan, houd dan deze kenmerken van een goede slogan in je achterhoofd:

  • Een goede slogan is kort, tussen de vier en zes woorden.
  • Een slogan benoemt wat je bedrijf uniek maakt.
  • Een goede slogan doet een belofte: je klant weet wat hij van jouw bedrijf kan verwachten.
  • Positief woordgebruik is belangrijk.
  • Een sterke slogan is pakkend en klinkt prima als je de zin uitspreekt. Rijm of alliteratie doet het altijd goed. Struikel je over woorden, dan is de zin nog niet sterk genoeg.
  • Een goede slogan is ambitieus. Je mag best hoog mikken en je ambities laten zien, natuurlijk zonder onrealistisch te zijn. Je moet je belofte wel kunnen waarmaken.
  • Een goede slogan legt je merknaam niet letterlijk uit. Het maakt je klant niet uit wat je naam betekent, het gaat erom waar je voor staat.
  • Het is sterk als een slogan grappig is of een dubbele betekenis heeft. Er gaat niets boven Groningen is daar een mooi voorbeeld van.

Welke doelen kun je bereiken met je slogan?

Een slogan ondersteunt je merk. Ga je een slogan bedenken, dan is het belangrijk om na te denken over wat je ermee wilt bereiken. Enkele mogelijkheden:

  • Je merknaam versterken en verduidelijken (je vertelt wat je doet).
  • In het kort je merkverhaal vertellen (Think different van Apple bijvoorbeeld). Dit soort slogans roept een emotie op bij je klanten: ze identificeren zich met je bedrijf of merk.
  • Je persoonlijkheid tonen (Als je maar lang genoeg normaal blijft, word je vanzelf bijzonder van Klaverblad Verzekeringen).
  • Een belofte doen (Altijd een oplossing in huis van BCC bijvoorbeeld).
  • Een gevoel van verbinding creëren (Wie is er nu niet groot mee geworden? van Calvé Pindakaas).

Hoe bedenk je een goede slogan?

Een goede slogan bedenken begint met het doel bepalen. Is dat gelukt? Denk dan na over je onderscheidend vermogen. Wat maakt jouw bedrijf, merk of product anders dan de concurrentie? Wat wil je dat je klant echt onthoudt over jouw bedrijf? Heb je je onderscheidend vermogen in kaart gebracht, dan geeft dat richting aan je slogan. Ga vervolgens in een klein team van medewerkers brainstormen. De kans dat je in je eentje dé slagzin bedenkt is namelijk niet zo groot. Tijdens een brainstorm breng je elkaar op ideeën en kun je samen een lijst van mogelijke slogans maken.

Toetsen van de slogan

Plan vervolgens een tweede brainstorm in, eventueel met andere mensen, en breng de lijst terug tot drie toppers. Vervolgens is het een kwestie van selecteren, herschrijven en finetunen om uiteindelijk het beste resultaat te bereiken. Toets je slogan ook zeker bij mensen buiten je bedrijf. Iets wat jullie intern leuk of grappig vinden, kan buiten het bedrijf anders opgevat worden.

Extra tips voor het bedenken van een slogan

  • Is je bedrijf ook in een land buiten Nederland actief, dan kan het handig zijn om je slogan voor dat land in de lokale taal te vertalen. Een Nederlandse slogan is dan sowieso geen aanrader. Heb je een internationaal bedrijf dat in meerdere landen werkt? Dan kan een Engelstalige slogan de beste optie zijn.
  • Voer je slogan in in Google en toets of hij niet al gebruikt wordt.
  • Controleer in het Benelux Bureau voor het intellectuele eigendom of je slogan niet al als merk is geregistreerd.
  • Leg de slogan vast als domeinnaam. Je weet nooit of je hier ooit een campagne of website voor wilt maken.
  • Zorg dat je medewerkers je slogan kennen en daar ook naar leven. Je slogan en bijbehorende communicatie moeten kloppen met wat je bedrijf uitstraalt. Interpolis heeft als slogan het eenvoudige Glashelder. Dan kan de communicatie richting klanten geen wirwar vol vage termen zijn.

Voorbeelden van sterke slogans

Kun je nog wat inspiratie gebruiken? Deze slogans vergeet je waarschijnlijk nooit meer:

  • 112, daar red je levens mee – Alarmnummer
  • Because you’re worth it – L’Oréal.
  • Smelt in je mond, niet in je hand – M&M’s.
  • I’m lovin it – McDonalds.
  • Het beste onder de zon – Appelsientje.
  • Brood, daar zit wat in – Brood.
  • Jazeker, de hypotheker – De Hypotheker.
  • Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend – WC-Eend.
  • Dat kan alleen maar Unox zijn – Unox

De auteur

Niek van Son

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). Oprichter van digital marketingbureau Tasmanic. Meer dan 10 jaar ervaring als online marketingconsultant. Leest: Sharp, Taleb, Kahneman. Geïntrigeerd door hoe mensen en vooral mkb-ondernemers beslissingen nemen.