Home » Blog » Ondernemen » Waarom een goed merkverhaal belangrijk is
Bijgewerkt op dinsdag 14 februari 2023
Scoren met een nieuwe onderneming? Dat begint bij het hebben van een sterk merk. Daar weten we bij Brandio alles van. Veel starters in Nederland beginnen vol goede ideeën en uitgewerkte bedrijfsplannen. Vaak vergeten ze hierbij één belangrijk onderdeel: het merkverhaal. Het hebben van een goed merkverhaal aan het begin van je avontuur als ondernemer scheelt al het halve werk. Waarom een goed merkverhaal belangrijk is en wat de voordelen zijn van zo’n sterk merk met een verhaal lees je in dit artikel.
Een belangrijk onderdeel van je ondernemersplan moet een merkverhaal zijn. Een merkverhaal is een korte tekst waarin duidelijk wordt gemaakt waar het bedrijf voor staat en wat het idee achter het merk is. Er wordt antwoord gegeven op een aantal vragen, waaronder: “wat is het gevoel van het merk?” en “wat is de missie en wat zijn de kernwaarden van het merk?”.
Het merkverhaal beschikt over alle nodige informatie die interessant kan zijn voor elk publiek voor wie het merk relevant is. Andere benamingen voor een merkverhaal zijn onder andere BrandStory of corporate story. Het is belangrijk om goed na te denken over een sterk merk en een dito merkverhaal. Je wilt als ondernemer immers wel opvallen binnen de branche waarin je werkzaam bent. Het aantal bedrijven in Nederland blijft namelijk groeien.
Zichtbaarheid creëren is van groot belang wanneer je klanten wilt krijgen en uiteindelijk omzet en winst wilt maken. Een sterk merkverhaal helpt je hierbij. Zonder een goed verhaal te hebben, is een merk eigenlijk maar een leeg omhulsel. Het merk staat (of valt) juist met een verhaal waar over nagedacht is, een verhaal dat origineel is en dat opvalt. Een merkverhaal zorgt voor de invulling van een merk. Je kunt immers altijd terugvallen op een goed verhaal – daarom is het belangrijk om goed over dit onderdeel na te denken.
Met een kwalitatief merkverhaal breng je woorden tot leven en zorg je ervoor dat je bedrijf sterker wordt. Het gaat hierbij met name om intern gebruik. Door een stevige basis te hebben met een merkverhaal worden intern alle neuzen dezelfde kant op gewezen. Dat is relevant voordat je überhaupt een product of dienst wilt verkopen. Pas dan kun je klanten bereiken en producten en/of diensten verkopen. Het vormt dus eigenlijk de basis van je onderneming.
Om een beter inzicht te krijgen in wat een merkverhaal precies is, is het aan te raden om een professional in te schakelen. Hierbij kun je zelf het volgende stappenplan volgen om meer te snappen van het belang van een merkverhaal voor je bedrijf. Ook kun je het gebruiken om je eigen story te schrijven. Met de volgende stappen creëer je namelijk je eigen merkverhaal:
Ook is het goed om te weten wat je niet moet doen wanneer je begint met het schrijven van je eigen merkverhaal. Zo is het bijvoorbeeld aan te raden om bij de eerste versie niet te veel na te denken en gewoon te beginnen met schrijven. Op die manier zorg je vaak voor een compleet verhaal; het correct schrijven en verbeteren van taalfouten komt erna wel. Onthoud ook dat je je verhaal nooit sterker of beter moet maken dan het is. Ga liever voor een transparant verhaal dat authentiek is dan een groots verhaal dat minder snel te geloven is.
Waar veel ondernemers tot slot de mist mee ingaan, is dat ze beginnen met het aankondigen van een nieuw merk zonder dat er een sterk merkverhaal aanwezig is. Begin eerst met het bedenken en omschrijven van je verhaal en bedenk daarna pas welke kanalen (zoals social media) geschikt zijn om erover te vertellen. Je zult zien dat dat in het kader van je merkverhaal en het bereiken van het juiste publiek veel beter werkt.
De auteur
Brandio is een marktplaats waar je ‘brandable’ bedrijfsnamen kunt kopen bedacht door creatieve professionals. De namen zijn betaalbaar en altijd inclusief bijbehorende domeinnaam en logo. Het bespaart je zowel tijd als geld in vergelijking met je naam laten bedenken door een reclamebureau
Aanbod
Belangrijke pagina’s
Vervolg
© 2023 Brandio is een geregistreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Vul je naam en e-mailadres in:
"*" geeft vereiste velden aan
We sturen 1 x per maand een nieuwsbrief, meer niet. Je kunt je gemakkelijk uitschrijven.