Waarom een goed merkverhaal belangrijk is

merkverhaal

Scoren met een nieuwe onderneming? Dat begint bij het hebben van een sterk merk. Daar weten we bij Brandio alles van. Veel starters in Nederland beginnen vol goede ideeën en uitgewerkte bedrijfsplannen. Vaak vergeten ze hierbij één belangrijk onderdeel: het merkverhaal. Het hebben van een goed merkverhaal aan het begin van je avontuur als ondernemer scheelt al het halve werk. Waarom een goed merkverhaal belangrijk is en wat de voordelen zijn van zo’n sterk merk met een verhaal lees je in dit artikel.

Wat is een merkverhaal precies?

Een belangrijk onderdeel van je ondernemersplan moet een merkverhaal zijn. Een merkverhaal is een korte tekst waarin duidelijk wordt gemaakt waar het bedrijf voor staat en wat het idee achter het merk is. Er wordt antwoord gegeven op een aantal vragen, waaronder: “wat is het gevoel van het merk?” en “wat is de missie en wat zijn de kernwaarden van het merk?”.

Het merkverhaal beschikt over alle nodige informatie die interessant kan zijn voor elk publiek voor wie het merk relevant is. Andere benamingen voor een merkverhaal zijn onder andere BrandStory of corporate story. Het is belangrijk om goed na te denken over een sterk merk en een dito merkverhaal. Je wilt als ondernemer immers wel opvallen binnen de branche waarin je werkzaam bent. Het aantal bedrijven in Nederland blijft namelijk groeien.

Waarom is een sterk merkverhaal aan te raden?

Zichtbaarheid creëren is van groot belang wanneer je klanten wilt krijgen en uiteindelijk omzet en winst wilt maken. Een sterk merkverhaal helpt je hierbij. Zonder een goed verhaal te hebben, is een merk eigenlijk maar een leeg omhulsel. Het merk staat (of valt) juist met een verhaal waar over nagedacht is, een verhaal dat origineel is en dat opvalt. Een merkverhaal zorgt voor de invulling van een merk. Je kunt immers altijd terugvallen op een goed verhaal – daarom is het belangrijk om goed over dit onderdeel na te denken.

Met een kwalitatief merkverhaal breng je woorden tot leven en zorg je ervoor dat je bedrijf sterker wordt. Het gaat hierbij met name om intern gebruik. Door een stevige basis te hebben met een merkverhaal worden intern alle neuzen dezelfde kant op gewezen. Dat is relevant voordat je überhaupt een product of dienst wilt verkopen. Pas dan kun je klanten bereiken en producten en/of diensten verkopen. Het vormt dus eigenlijk de basis van je onderneming.

Schrijf je eigen merkverhaal

Om een beter inzicht te krijgen in wat een merkverhaal precies is, is het aan te raden om een professional in te schakelen. Hierbij kun je zelf het volgende stappenplan volgen om meer te snappen van het belang van een merkverhaal voor je bedrijf. Ook kun je het gebruiken om je eigen story te schrijven. Met de volgende stappen creëer je namelijk je eigen merkverhaal:

  1. Geef antwoord op de vraag waarom je doet wat je doet. Wat maakt je bedrijf uniek en waar sta je voor? Benoem hierbij vooral de zaken waar je écht trots op bent en zorg ervoor dat je dit kort en bondig doet om zo snel en goed mogelijk de gevoelige snaar te raken.
  2. Vervolgens ga je in op de geschiedenis van je bedrijf: wanneer en waarom is het bedrijf ontstaan? Mensen willen vaak graag weten wat de redenen zijn waarom het bedrijf is opgericht. Hierbij hoef je geen spannende verhalen te verzinnen; wees vooral eerlijk in het hoe of wat.
  3. Vertel hier meer over wie de sleutelfiguren in jouw verhaal zijn. Zijn er bijvoorbeeld mensen die je overgehaald hebben om je bedrijf te starten? Of zijn er mensen die je geholpen hebben bij de start van je onderneming? Benoem ook zeker de rol van jezelf bij de start van het bedrijf.
  4. Je missie is natuurlijk ook van grote waarde binnen het merkverhaal. Wat wil je bereiken met je bedrijf? Dit is het moment om je te onderscheiden van anderen binnen dezelfde branche.
  5. Vergeet niet om ook de eventuele struikelblokken en dilemma’s te benoemen. Een merkverhaal mag dan zakelijk zijn; een persoonlijk en rauw randje mag er zeker aan vastzitten. Dit is vooral het geval als je er vervolgens ook nog van geleerd hebt.

Wat je niet moet doen bij het schrijven van een merkverhaal

Ook is het goed om te weten wat je niet moet doen wanneer je begint met het schrijven van je eigen merkverhaal. Zo is het bijvoorbeeld aan te raden om bij de eerste versie niet te veel na te denken en gewoon te beginnen met schrijven. Op die manier zorg je vaak voor een compleet verhaal; het correct schrijven en verbeteren van taalfouten komt erna wel. Onthoud ook dat je je verhaal nooit sterker of beter moet maken dan het is. Ga liever voor een transparant verhaal dat authentiek is dan een groots verhaal dat minder snel te geloven is.

Waar veel ondernemers tot slot de mist mee ingaan, is dat ze beginnen met het aankondigen van een nieuw merk zonder dat er een sterk merkverhaal aanwezig is. Begin eerst met het bedenken en omschrijven van je verhaal en bedenk daarna pas welke kanalen (zoals social media) geschikt zijn om erover te vertellen. Je zult zien dat dat in het kader van je merkverhaal en het bereiken van het juiste publiek veel beter werkt.

Nog meer lezen?

Merkwaarden bepalen: waarom is dat belangrijk & hoe werkt het?

Loyaal, creatief, duurzaam, eigenzinnig: het zijn allemaal voorbeelden van merkwaarden. Het bepalen van merkwaarden is heel belangrijk voor de positionering van je bedrijf. Als je merkwaarden duidelijk zijn voor je doelgroep, dan kan die zich daarmee identificeren en zich eraan verbinden. Merkwaarden dragen zo bij aan het onderscheidend vermogen en daarmee aan het succes van...

Lees artikel