Een eigen winkel beginnen: hoe regel je betalingen?

Je bent bezig om je eigen winkel te starten (online of offline). Je schrijft eerst een ondernemingsplan, regelt een winkelpand of webshop, legt je bedrijfsnaam vast bij de KvK, regelt je inkoop en je administratie. Dan heb je bijna alles op orde op 1 belangrijk onderdeel na. Namelijk: hoe ga je je klanten laten betalen?

Betalen is vanzelfsprekend een heel belangrijk onderdeel van je bedrijfsvoering, want zonder inkomsten geen onderneming. Grofweg kun je 2 manieren van betalen onderscheiden. Één is op locatie in een winkel en bij klanten thuis, de tweede is online via een website of app. Wat zijn de opties om betalingen te accepteren in je winkel?

Klanten in je winkel laten betalen

Optie 1) Contant geld

Dit is de traditionele manier van betalen in winkels, die nog altijd veel gebruikt wordt.  Van alle transacties is 40% met contant geld. Zeker als er kleinere bedragen worden afgerekend is het verstandig om contant geld te accepteren. Klanten verwachten dat ze kleine bedragen met contant geld kunnen afrekenen.

Nadeel van contant geld is dat je moet kunnen wisselen en geld in een kassa moet aanhouden. Dat vergt extra organisatie en is niet altijd veilig. De kosten zijn laag maar vergeet niet dat je voor wisselgeld en het afstorten bij de bank ook moet betalen.

Optie 2) Pinnen met bankpas of creditcard

Dit is de meest gebruikt manier van betalen en vrijwel elke consument verwacht dat hij/zij kan betalen met een bankpas, telefoon of horloge. Alle betaalautomaten zijn vanaf 2020 geschikt voor contactloos betalen en met de komst van Apple Pay zal het mobiel pinnen met telefoon en horloge verder toenemen.

Je hebt dus een pinapparaat nodig maar gelukkig zijn deze niet meer zo duur als vroeger. Betaalautomaten heb je al voor enkele tientjes bij nieuwe partijen zoals PinMobile, iZettle en Sumup. Je koppelt het pinapparaat aan je telefoon of tablet met een gratis kassa app. Na de installatie kun je overal kaartbetalingen accepteren.

Er zijn verschillen in de manier waarop deze partijen kosten in rekening brengen. Afhankelijk van je transactiebedragen en de hoeveelheid transacties is de ene of de andere partij de betere keuze. Kwaliteit en dienstverlening zijn vergelijkbaar. Pinmobile heeft (erg transparant) zelf een uitgebreide vergelijking online staan.

Voor grote volumes van 500+ transacties per dag is het slimmer om een steviger pinapparaat aan te schaffen en dan kun je het beste kijken bij partijen als CCV, EMS en Worldline. Deze automaten zijn duurder in aanschaf, vanaf € 450,- of € 50,- per maand in een leaseconstructie. Pas daarbij op voor langdurige servicecontracten.

Optie 3) Betaalverzoek

Je kan je klanten ook een betaalverzoek sturen vanuit je mobiel bankieren app van je bank. Bij ABN AMRO heet dat Tikkie en je moet daarvoor een zakelijk rekening aanhouden bij de bank. De kosten variëren per bank en voor Tikkie zakelijk betaal je € 0,25 per tikkie. Niet al je klanten kennen betaalverzoeken en sommige zullen het niet prettig of veilig vinden. Veilig is het echter wel. Je kunt betaalverzoeken prima als back-up inzetten als je pinapparaat bijvoorbeeld uit valt door een internet storing.

Online betalen in webwinkel of app

Om online betalingen te accepteren raden we je aan om gebruik te maken van een gespecialiseerde payment service provider (PSP). In Nederland heb je daar een ruime keuze in. Al deze 15+ partijen bieden betaalmethodes aan zoals iDEAL, Bancontact (voor België), BankSofort (voor Duitsland), Paypal en achteraf betalen met AfterPay, Bllink en Klarna. deze partijen en hun tarieven goed vergelijken, bijvoorbeeld via overonlinebetalen.nl.

Payment providers die goed bekend staan zijn: Mollie, Pay, Buckaroo en Adyen. De beste bekende tarieven voor iDEAL zijn van Mollie met € 0,29 per transactie. Bij Brandio maken wij ook gebruik van Mollie.

Als startende ondernemer wil je je klanten in ieder geval de mogelijkheid geven om met 2-3 betaalmethodes te betalen. We raden de volgende methodes aan: iDEAL, creditcard, Paypal en een achteraf betaalmethode zoals Afterpay, Klarna of Billink.

Je kunt pinnen en online betalen ook regelen bij je bank. Veel ondernemers geven aan dat ze bij banken ervaren dat dit geen kernactiviteit van een bank is.  De dienstverlening en systemen laten vaak te wensen over ten opzichte van de gespecialiseerde partijen. Payment service providers zijn meestal ook goedkoper.

Nog meer lezen?

5 merknamen die in het buitenland geen succes waren

Een merknaam kan in je moedertaal heel leuk en cool klinken. Als je vervolgens met je product of service de internationale ma>>

Lees artikel