fbpx

Een eigen winkel beginnen: volg deze 9 stappen

Je wilt een eigen winkel starten, maar waar begin je? In dit artikel zetten we alle stappen op een rijtje zodat jij succesvol een winkel kan beginnen:

  1. Inschrijving bij de Kamer van Koophandel en meer
  2. Schrijven van een ondernemingsplan (incl. marktonderzoek)
  3. Locatie van je winkel
  4. Financiering
  5. Voorraadbeheer
  6. Administratie
  7. Regel een betaalsysteem
  8. Afsluiten van verzekeringen
  9. Optioneel: franchise of bedrijfsovername

(in dit artikel word er vanuit gegaan dat je een fysieke winkel wilt openen, maar hebben we ook een artikel over het beginnen van een webshop)

eigen winkel beginnen

Stap 1: Inschrijving bij de Kamer van Koophandel

Wanneer je besluit om je eigen winkel te beginnen is het verstandig om jezelf te inschrijven bij de Handelsregister van de KvK. Hierdoor ontvang je ook je btw-nummer die nodig gaat hebben als je je eigen winkel begint. Denk er ook over na om je bedrijfsnaam als merknaam te registeren omdat dit meer bescherming biedt.

Stap 2: Schrijven van een ondernemingsplan (incl. marktonderzoek)

Nadat je bent ingeschreven is het belangrijk om een ondernemingsplan te schrijven. Hierin vermeld je persoonlijke gegevens van de ondernemer(s), interne zaken zoals de rechtsvorm van je zaak, positionering, product, maar ook externe zaken als een marktonderzoek, concurrentieanalyse, trends, doelgroep analyse, SWOT-analyse en nog meer. Voor het schrijven van een ondernemingsplan, lees het artikel ondernemingsplan maken. Mocht je opzoek zijn naar een template om al je informatie in te stoppen, of zoek nog simpelweg inspiratie, neem dan is een kijkje op onze pagina 14 ondernemingsplan voorbeelden/templates.

Stap 3: Locatie van je winkel

Het vinden van een geschikt pand is een belangrijk onderdeel voor het starten van een succesvolle winkel. Maak gebruik van bedrijfsmakelaars en gemeenten om panden te vinden die leeg staan of binnenkort leeg komen te staan. Houd rekening met een aantal belangrijke punten bij het bepalen welke pand je wilt overnemen: waar zit mijn doelgroep, waar zitten mijn concurrenten, wat wil ik uitstralen (wil je een kleine winkel die gezellige sfeer heeft, wil je een pand buiten het centrum omdat je een wat meer exclusieve winkel bent). Daarnaast ook slim om na te denken of je wilt gaan huren of kopen (combineer dit ook met de toekomstplannen die je hebt met je winkel).

Stap 4: Financiering

Heel belangrijk, want zonder een financiering kan je onmogelijk je winkel beginnen. Wees er zeker van dat je voldoende financiële middelen tot je beschikking hebt om toekomstige geldproblemen te voorkomen. Heb je zelf voldoende gespaard, regel je een geldverstrekker (bijvoorbeeld via een private equity investeerder), start je de winkel met andere ondernemers. Sla deze informatie op in een financieel plan zodat het duidelijk is. Het kan ook verstandig zijn om iemand van buiten de zaak een kijkje te laten nemen in je financieringen (financieel plan), zoals een boekhouder of accountant.

Stap 5: Voorraadbeheer

Hoe klein of groot je winkel is, het is altijd verstandig om een goed voorraadbeheer te hebben. Zo voorkom je ‘nee verkopen’ en heb je zelf altijd een goed overzicht wat je in huis hebt. Wij raden je aan om een digitale programma te nemen waarin alle inkopen en verkopen worden geregistreerd. Zorg ervoor dat je er een komt die automatisch een seintje geeft als je product voorraad bijna op is, zo voorkom je dat klanten met lege handen je winkel uitlopen en misschien wel bij de concurrentie het halen.

Stap 6: Administratie

Als onderneming ben je verplicht om je boekhouding bij te houden. Deze informatie word namelijk gebruikt om te bepalen hoeveel inkomstenbelasting en btw er betaald moet worden. Voor jezelf geeft een goed bijgehouden administratie ook een beeld hoe jij als bedrijf ervoor staat.

Stap 7: Regel een betaalsysteem

Het is natuurlijk belangrijk dat een klant kan betalen voor je product of dienst. Wij zetten de drie opties voor je op een rijtje:

1. Contant geld

Dit is de traditionele manier van betalen in winkels, die nog altijd veel gebruikt wordt. Van alle transacties is 40% met contant geld. Zeker als er kleinere bedragen worden afgerekend is het verstandig om contant geld te accepteren. Klanten verwachten dat ze kleine bedragen met contant geld kunnen afrekenen.

2. Pinnen met bankpas of creditcard

Dit is de meest gebruikt manier van betalen en vrijwel elke consument verwacht dat hij/zij kan betalen met een bankpas, telefoon of horloge.  Je hebt dus een pinapparaat nodig maar gelukkig zijn deze niet meer zo duur als vroeger. Betaalautomaten heb je al voor enkele tientjes bij nieuwe partijen zoals PinMobile, iZettle en Sumup. Je koppelt het pinapparaat aan je telefoon of tablet met een gratis kassa app. Voor grote volumes van 500+ transacties per dag is het slimmer om een steviger pinapparaat aan te schaffen en dan kun je het beste kijken bij partijen als CCV, EMS en Worldline.

3. Betaalverzoek

Je kan je klanten ook een betaalverzoek sturen vanuit je mobiel bankieren app van je bank. Bij ABN AMRO heet dat Tikkie en je moet daarvoor een zakelijk rekening aanhouden bij de bank. De kosten variëren per bank en voor Tikkie zakelijk betaal je € 0,25 per tikkie. Niet al je klanten kennen betaalverzoeken en sommige zullen het niet prettig of veilig vinden. Veilig is het echter wel. Je kunt betaalverzoeken prima als back-up inzetten als je pinapparaat bijvoorbeeld uit valt door een internet storing.

Stap 8: Afsluiten van verzekeringen

Het kan verstandig zijn om de nodige risico’s af te dekken met goede bedrijfsverzekeringen. Denk hierbij aan de opstalverzekering (dekt schade aan je pand veroorzaakt door storm, inbraak, brand etc.), inboedelverzekering (dekt schade aan je zakelijke spullen zoals je laptop en inventaris veroorzaakt door brand, wateroverlast, diefstal etc.) en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (dekt de schade tegen claims zoals een klant die gewond raakt door het handelen van het bedrijf).

Stap 9: Optioneel: franchise of bedrijfsovername

Het overnemen van een bedrijf kan je een goede start geven. Het bedrijf heeft waarschijnlijk al klanten, naamsbekendheid en alle 8 stappen al gedaan. Daarnaast kan je er ook voor kiezen om een franchise te starten. Hierbij is het grote voordeel dat je gebruik maakt van de reputatie van het merknaam waar je een franchise van overneemt. Hierbij is het wel belangrijk dat je de kwaliteit van de naam kan waarborgen als franchisenemer.

Het is ook verstandig om na te denken over welke bedrijfssoftware je nodig gaat hebben. Een CRM-systeem kan bijvoorbeeld een goede tool zijn om de relatie met je klanten goed te managen. Lees ook meer over wat de kosten zijn bij het beginnen van je eigen bedrijf.

De auteur

Redactie Brandio

Brandio is een marktplaats waar je ‘brandable’ bedrijfsnamen kunt kopen bedacht door creatieve professionals. De namen zijn betaalbaar en altijd inclusief bijbehorende domeinnaam en logo. Het bespaart je zowel tijd als geld in vergelijking met je naam laten bedenken door een reclamebureau

Klanten waarderen ons met:
★★★★★
4.6 / 5 - 20 reviews