Zzp’er worden in 6 stappen

Wil je graag je eigen bedrijf beginnen en dat op een laagdrempelige manier doen? Dan is het het makkelijkste om zzp’er te worden. Je hoeft je daarvoor in principe alleen maar in te schrijven bij de KVK en je kunt aan de slag. Maar natuurlijk zijn er ook andere zaken die geregeld moeten worden. Wat komt er kijken bij zzp’er worden en waar moet je op letten?

zzp'er worden

Zzp’er of freelancer?

Een zzp’er is een zelfstandige zonder personeel. Als zzp’er werk je voor verschillende opdrachtgevers en heb je geen vast dienstverband meer. Tussen zzp’er en freelancer bestaat geen verschil: het is allebei hetzelfde.

Zzp of freelance zijn geen rechtsvormen

Als je voor jezelf begint, dan is het belangrijk dat je de juiste rechtsvorm kiest voor je bedrijf. De rechtsvorm is de juridische vorm van je onderneming en die leg je vast bij je inschrijving bij KVK. Het is belangrijk om te weten dat zzp en freelance allebei geen rechtsvorm zijn. Freelancers en zzp’ers kiezen vaak de rechtsvorm eenmanszaak. Het kan overigens ook zijn dat voor jouw bedrijf de rechtsvorm BV (besloten vennootschap) geschikter is dan de eenmanszaak. Wat de voor- en nadelen zijn lees je hier.

Voordelen van zzp’er worden

Veel mensen dromen ervan om zzp’er te worden en het freelance leven heeft inderdaad een groot aantal voordelen. Als zzp’er kun je je eigen tijd indelen en zelf bepalen voor wie je werkt. Je neemt de (afwisselende) opdrachten aan die jij graag wilt doen. Geen baas die je vertelt dat je om half negen achter je bureau moet zitten. Vakanties aanvragen behoort tot het verleden en ook je jaarlijkse functioneringsgesprek is van de baan. Kortom: vrijheid is een belangrijke reden om zzp’er te worden.

Meer verdienen als zzp’er

En er zijn meer voordelen. Je kunt een stuk meer verdienen als freelancer dan in loondienst, want je uurtarief ligt stukken hoger. Als je voldoet aan het urencriterium van 1225 uur, betaal je ook minder belasting. Zzp’er zijn is bovendien leerzaam. Nieuwe klanten vinden, administratie voeren, verkoopstrategieën uitzetten: je hebt volop nieuwe vaardigheden nodig om van je bedrijf een succes te maken.

Nadelen van zzp’er worden

Het bovenstaande klinkt ideaal, maar alles is relatief. Er zitten ook nadelen aan zzp’er worden. Zeker in het begin heb je de opdrachten waarschijnlijk niet voor het uitkiezen, maar moet er toch brood op de plank komen. Je pakt dan de klussen aan die je kunt krijgen. De bijkomende onzekerheid van het ondernemerschap kan bovendien veel stress veroorzaken. Gaat je eigen zaak eenmaal lopen, dan is de kans groot dat je al snel tijd tekortkomt. Je eigen tijd indelen komt er dan minder van: je wilt vooral zoveel mogelijk klanten bedienen.

Je eigen vangnet regelen

Voor sommige zzp’ers is het wennen om geen collega’s te hebben. Een flexwerkplek huren kan daarvoor een oplossing zijn. Een ander nadeel van freelancen is dat je voor je eigen sociale vangnet moet zorgen. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten, zelf pensioen opbouwen, zorgen voor een buffer voor mindere tijden: het is allemaal belangrijk én duur. Vergeet vooral niet dat je ook nog belasting moet betalen over het geld dat je verdient. Weeg de voor- en nadelen goed af als je nadenkt over zzp’er worden.

Wat moet je doen als je zzp’er wilt worden?

Ga je voor het ondernemerschap? Zorg dan dat onderstaande zaken goed geregeld zijn.

1. Zorg dat de basis op orde is

Als je zzp’er wilt worden, is het belangrijk dat je goed voorbereid bent en dat de basis op orde is. Dat betekent dat je een (beknopt) ondernemingsplan hebt geschreven met een duidelijk plan van aanpak. Het bepalen van je bedrijfsnaam, aanbod en uurtarief zijn ook heel belangrijk. Je hebt bovendien een goede werkplek voor jezelf geregeld, of dat nu aan huis of op een flexwerkkantoor is.

2. Zzp’er worden: schrijf je bedrijf in bij KVK

Als zzp’er ben je verplicht om je bedrijf in te schrijven in het Handelsregister van KVK, de Kamer van Koophandel. Deze verplichting geldt voor elke onderneming in Nederland. Na je inschrijving krijg je een KVK-nummer en KVK geeft je gegevens door aan de Belastingdienst. Daarna kun je officieel aan de slag met je bedrijf.

3. Open een zakelijke rekening

Het is aan te raden om zakelijk en privé zoveel mogelijk te scheiden. Ook als het om je financiën gaat. Open daarom zo snel mogelijk een zakelijke lopende rekening en een zakelijke spaarrekening. Op de spaarrekening kun je geld opzijzetten voor je toekomstige belastingaanslag. Zo weet je zeker dat je daar geld genoeg voor hebt en geef je het geld niet per ongeluk uit.

4. Zorg voor een goede administratie

Het is niet de leukste klus, maar een overzichtelijke administratie voeren bespaart je veel gedoe. Zet je administratie daarom zorgvuldig op en schakel eventueel een boekhouder in om je te helpen. Denk aan de volgende zaken:

  • Zorg dat je facturen en offertes aan de eisen voldoen. Creëer overzicht, zodat je weet welke facturen zijn betaald en waar je nog achteraan moet. Er zijn verschillende boekhoudprogramma’s die je hierbij helpen.
  • Kies een systeem om je uren bij te kunnen houden. Als je 1225 uur aan je bedrijf besteedt, kun je aanspraak maken op aftrekposten, zoals de zelfstandigenaftrek en startersaftrek.
  • Zorg dat je juridisch kloppende algemene voorwaarden voor klanten hebt.
  • Weet hoeveel belasting je ongeveer moet betalen, zodat je van elke betaalde factuur direct een bepaald bedrag opzij kunt zetten,
  • Blijft je jaaromzet onder de 20.000 euro? Dan kun je je mogelijk aanmelden voor de kleineondernemersregeling (KOR) van de Belastingdienst. Als je gebruikmaakt van de KOR, bereken je geen btw op je leveringen.
  • Zorg dat je voldoet aan de Algemene Gegevens Verordening (AVG), de privacywet waar alle ondernemers zich aan moeten houden. Je moet aan kunnen tonen dat je de persoonsgegevens waar je mee werkt goed beschermt.
  • Werk je voor bedrijven en heb je weinig opdrachtgevers? Dan moet je desgevraagd aan de Belastingdienst kunnen bewijzen dat er geen sprake is van schijnzelfstandigheid of verkapte loondienst. Dat kan door een modelovereenkomst met je klant af te sluiten, die een dienstverband uitsluit. Op de website van de Belastingdienst staan modelovereenkomsten voor verschillende bedrijfstakken.

5. Regel je verzekeringen, pensioen en arbeidsongeschiktheid

Het is belangrijk dat je als zzp’er een aantal grote risico’s afdekt. Sluit daarom in elk geval een aansprakelijkheidsverzekering en een rechtsbijstandverzekering af. Kijk vervolgens naar de opties voor het sparen voor je pensioen en een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Met het sparen voor je pension kun je niet vroeg genoeg beginnen. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering sluit niet elke ondernemer meteen af, maar het is wel belangrijk om je risico’s op een rij te zetten en daar een weloverwogen besluit over te nemen.

6. Vindbaarheid en verkoop: ontwikkel een sterke marketingstrategie

Is alles geregeld? Dan kun je nu echt als zzp’er aan de slag. Dat betekent ook dat je een goed marketingplan moet ontwikkelen om klanten te trekken. Denk aan een sterke bedrijfsnaam, een passend logo met bijbehorende huisstijl, een goede website en een krachtige merkstrategie. Zo zorg je dat jouw bedrijf de aandacht trekt en dat je klanten je steeds opnieuw weten te vinden.

Meer lezen?

Wil je meer lezen over het starten van je eigen bedrijf? Lees hier hoe je een eigen bedrijf kunt starten in tien stappen.