fbpx

CMS: Betekenis, voordelen & contentmanagementsysteem kiezen

De kans is groot dat je een website nodig hebt voor je bedrijf. Of je die website nu gebruikt als portfolio, visitekaartje of concreet verkoopkanaal, je hebt een website nodig waarmee je jouw bedrijf online kunt presenteren. Wil je zelf je website onderhouden en regelmatig updaten, dan heb je daarvoor een CMS nodig, oftewel een contentmanagementsysteem. In deze blogpost leggen we je uit wat een CMS is, de voordelen ervan en bespreken we verschillende contentmanagementsystemen.

content management system (CMS)

CMS betekenis. Wat is een contentmanagementsysteem?

CMS is een afkorting voor contentmanagementsysteem. Een contentmanagementsysteem is software waarmee je content op je website kunt creëren, beheren en publiceren. Met een CMS kun je webpagina’s, blogposts, afbeeldingen, video’s en andere soorten content beheren zonder uitgebreide technische kennis of programmeervaardigheden. Bij het maken van content hoef je als gebruiker geen rekening te houden met de layout of het ontwerp. In het contentmanagementsysteem wordt namelijk de content van de website gescheiden van de layout.

Bijna 70% van de websites wereldwijd is met een contentmanagementsysteem gebouwd. Het installeren van de website en het design wordt vaak door een webdeveloper uitgevoerd. Je kunt dan zelf aan de slag met de content van je website. Er bestaan CMS’en voor zowel websites als webshops.Voordelen van een CMS

Het gebruik van een contentmanagementsysteem heeft veel voordelen.

  • Je hoeft zelf over geen technische kennis te beschikken om content te creëren, aan te passen of te verwijderen.
  • Met verschillende contentmanagementsystemen kun je ook zonder programmeerkennis vaak snel een complete website bouwen.
  • Via een CMS kun je jouw gehele website een consistent design geven.
  • Het gebruik van een CMS is efficiënt, omdat je content eenvoudig en snel kunt bewerken zonder de hulp van een webdeveloper.
  • Gebruikersbeheer. In een CMS is het vaak mogelijk om meerdere gebruikers toegang te geven met verschillende rechten. Zo kun je een gebruiker bijvoorbeeld alleen toegang geven om content te bewerken. Ook maakt een CMS het makkelijk om samen te werken aan content.
  • Veel contentmanagementsystemen komen met uitgebreide functionaliteit die ook nog uitgebreid kan worden met extra software, vaak plug-ins genoemd. Eveneens zijn veel populaire CMS’en SEO-vriendelijk.
  • Veel contentmanagementsystemen worden automatisch bijgewerkt. Hierdoor blijven onder meer functionaliteit up to date en worden veiligheidslekken gedicht.
  • Veel CMS’en bieden integraties met andere software, zoals CRM-systemen, e-commerce platforms, en social media.
  • Veel contentmanagementsystemen bieden ondersteuning voor meertalige websites.

 

Welke CMS’en zijn er?

Er zijn heel veel verschillende CMS’en beschikbaar. We bespreken hieronder de populairste contentmanagementsystemen.

  • WordPress. Dit is het veruit populairste en meest gebruikte CMS ter wereld. Wereldwijd staan maar liefst 835 miljoen websites live die met WordPress gebouwd zijn. WordPress is een open source CMS en in de basis gratis. Je kunt zonder programmeerkennis zelf een website maken in WordPress. Dit CMS is gebruiksvriendelijk, beschikt over veel functionaliteit en is flexibel. Via de plug-in WooCommerce is het eveneens mogelijk een webwinkel te maken. Bij WordPress.org moet je wel zelf voor hosting of onderhoud zorgen, of dit uitbesteden.
  • Joomla is eveneens een gratis CMS dat in de basis gratis is, maar net wat minder gebruiksvriendelijk is. De learning curve bij Joomla is een stuk steiler dan bij WordPress. De populariteit van Joomla is daarom de afgelopen jaren afgenomen.
  • Wix. Wix is daarentegen de laatste jaren in opkomst. Dit CMS is heel gebruiksvriendelijk en zonder technische kennis kun je relatief snel een website bouwen. Een ander voordeel van Wix is dat de opstartkosten relatief beperkt zijn. Ook wordt veel in dit CMS geïnvesteerd, waardoor het de afgelopen jaren verbeterd is. Nadelen van Wix is dat het contentmanagementsysteem minder flexibel is dan open source CMS’en en ook voor een meertalige website is het niet ideaal.
  • Squarespace.com. Ook Squarespace is een CMS dat de afgelopen 10 jaar populairder is geworden. Dit CMS is gebruiksvriendelijk en je hebt de keuze uit veel verschillende designs. Ook kun je relatief eenvoudig en snel een webshop maken.
  • Drupal. Drupal is een contentmanagementsysteem dat 10 jaar geleden erg populair was, maar sindsdien marktaandeel heeft verloren aan andere CMS’en. De reden hiervoor is dat het niet heel gebruiksvriendelijk is en daardoor niet gemakkelijk voor beginners.
  • Hubspot CMS. Hubspot is software die meer biedt dan een CMS. Zo is Hubspot ook een CRM en biedt het marketing automation. In Hubspot is ook een CMS beschikbaar waarmee je een website kunt bouwen. Hubspot is praktisch voor bedrijven die hun CRM, marketing automation en CMS geïntegreerd willen hebben en op één plek willen beheren. Aan Hubspot hangt echter wel een flink prijskaartje en de kosten kunnen oplopen tot duizenden euro’s per maand. Hubspot is daarom niet geschikt voor kleine ondernemers.

 

Webshop CMS’en

Met de hierboven genoemde contentmanagementsystemen kun je naast een ‘gewone’ website ook een webshop bouwen. Er zijn ook CMS’en speciaal gericht op webwinkels en die hebben we hieronder op een rijtje gezet.

  • Adobe Commerce. Dit CMS stond eerst voorheen bekend onder de naam Magento. Adobe Commerce is een opensource CMS voor webshops. Het is een flexibel systeem, maar niet geschikt voor gebruikers die niet technisch zijn. Ook vraagt het een grote investering om een webshop in Adobe Commerce op te zetten. Het ontwikkelen van een Adobe Commerce webshop kost al snel enkele tienduizenden euro’s. Onderhoud en hosting beginnen ongeveer vanaf € 50 per maand. Dit is echter nog zonder doorontwikkeling van de shop. Als je nieuwe features wilt toevoegen, dan kost dit nog extra. Dit CMS is daarom niet geschikt voor kleine webwinkels.
  • Shopify is het populairste CMS voor webshops, als we WordPress niet meetellen. Via Shopify kun je relatief snel een professionele webwinkel maken zonder programmeerkennis. Daarnaast is dit CMS gebruiksvriendelijk, snel en beschikt het over veel functionaliteit. Ook voordelen zijn dat Shopify voor jou de updates en beveiliging regelt. Ook voor internationale webshops is Shopify een prima keuze. Voor grote webshops kunnen daarentegen de kosten oplopen en dit CMS is minder flexibel dan open source CMS’en. Een basic abonnement start namelijk vanaf € 21 per maand, maar voor een grote webshop kan dit oplopen naar € 289 per maand. Hiernaast betaal je ook een fee per transactie. Dit maakt Shopify voor grote webshops vaak duurder dan WooCommerce en Adobe Commerce.
  • Lightspeed is eveneens een gebruiksvriendelijk CMS waarmee je snel en zonder programmeerkennis een webshop in elkaar zet. Ook bij deze software neemt Lightspeed updates en beveiliging voor zijn rekening. Een ander voordeel is dat Lightspeed ook een systeem is voor offline winkels en onder meer een kassasysteem biedt. Dit is handig voor winkeleigenaren die zowel over een fysieke en online winkel beschikken. Verder biedt Lightspeed uitstekende ondersteuning in het Nederlands. Nadelen van Lightspeed is dat ook bij dit CMS de kosten kunnen oplopen en dat het minder flexibiliteit biedt dan een open source CMS. Het basisabonnement is € 119 per maand en het premium abonnement € 349 per maand. Je betaalt in tegenstelling tot Shopify niet een fee per transactie.
  • Mijnwebwinkel is een Nederlands webshop CMS waarmee je snel zelf een online winkel kunt maken. Mijnwebwinkel is een goedkopere oplossing dan Shopify en Lightspeed. Daarentegen staan echter ook een hoop nadelen. Mijnwebwinkel beschikt over beperkte functionaliteit en is niet SEO-vriendelijk. Ook is dit CMS niet geschikt voor een internationale webshop.
  • Shopware is een open source e-commerce CMS. Shopware biedt een visual editor waarmee je zelf het design kunt ontwerpen. Ook is dit CMS relatief gebruiksvriendelijk. De functionaliteit en support van Shopware is echter beperkt.

 

De populariteit van verschillende CMS’en wereldwijd vind je op deze website.

 

Headless CMS

Sinds enige jaren is headless CMS in opkomst. In een headless contentmanagementsysteem is het content- en databeheer (de backend) gescheiden van de presentatie- of weergavecomponenten (de frontend). Een headless CMS heeft geen ingebouwde manier om de content te presenteren. De backend en frontend communiceren met elkaar via een API.

Dit heeft als voordeel dat je de content kunt gebruiken voor meerdere frontends. Zo kun je de content verbinden met bijvoorbeeld een website, app en smart devices, zoals een smart watch. Dit maakt een headless CMS praktisch en efficiënt als je jouw content over meerdere frontends wil distribueren. Een headless CMS is daarentegen wel complexer en als je voor een developer gekozen hebt die je headless cms-oplossing beheert, dan stap je niet eenvoudig over (vendor lock-in).

 

Custom CMS

Veel webdevelopers bieden een eigen, custom CMS aan hun klanten. Dit is een contentmanagementsysteem dat ze zelf ontwikkeld hebben. Ze beweren vaak dat hun CMS sneller, veiliger is en over veel functies beschikt. Onze ervaring is dat dit echter in de praktijk tegenvalt. Een custom CMS heeft namelijk vaak de volgende nadelen.

  • Met een custom CMS zit je vast aan je webdeveloper. Ben je niet tevreden over je websitebouwer, dan kun je niet je website overdragen aan een andere developer. Deze kent namelijk het custom CMS niet.
  • De functionaliteit van een custom CMS is vaak beperkt. Voor een CMS als WordPress is ontzettend veel functionaliteit beschikbaar via gratis of goedkope plug-ins. Dit geldt niet voor een custom CMS. Als je niet standaard functionaliteit wilt toevoegen, dan moet dit ontwikkeld worden (en dit kost geld). Ook komen nieuwe ontwikkelingen en technieken vaak snel beschikbaar voor populaire standaard CMS’en. Voor een custom CMS is dit wederom niet het geval.
  • Custom CMS’en zijn vaak niet SEO-vriendelijk. Webdevelopers zijn geen marketingexperts. Ze beweren vaak dat hun custom CMS SEO-vriendelijk is, maar in praktijk is dit vaak niet het geval.

 

Welk CMS kiezen. Hoe kies je een contentmanagementsysteem?

We hebben nu verschillende soorten contentmanagementsystemen besproken. We kunnen ons goed voorstellen dat je twijfelt welk CMS het meest geschikt is voor jouw bedrijf. Houd bij je keuze rekening met de volgende zaken.

  • Doel van het CMS: waarvoor ga je het gebruiken? Ben je van plan een webshop te bouwen, moet het alleen een statische site worden? Hoeveel mensen gaan ermee werken? Kies een CMS dat past bij je bedrijfsdoelen.
  • Kosten. De eenmalige en maandelijkse kosten lopen sterk uiteen tussen contentmanagementsystemen. Kies een CMS dat binnen je budget past.
  • Functionaliteit. Over welke functies moet jouw website beschikken? Het liefst heb je dat deze functionaliteiten al standaard of via plug-ins beschikbaar zijn in het CMS.
  • Gebruiksvriendelijkheid. Sommige systemen zijn eenvoudiger in gebruik dan andere. Ben je zelf niet zo technisch? Kies dan voor een CMS dat heel gebruiksvriendelijk is.
  • Schaalbaarheid. Verwacht je hard te groeien de komende jaren? Kies dan voor een CMS dat schaalbaar is.
  • Internationaal. Wil je nu of in de toekomst een meertalige website? Dan moet je een CMS selecteren dat goede functionaliteit voor meertalige websites heeft ingebouwd.
  • Veiligheid. Hoe veilig is het CMS? Worden er regelmatig updates doorgevoerd, is je site goed beschermd tegen hacks?
  • Zoekmachinevriendelijkheid (SEO). Wist je dat 53,3% van al het websiteverkeer wereldwijd afkomstig is van organische zoekresultaten, voornamelijk via Google. Er bestaan significante verschillen tussen de SEO-vriendelijkheid van verschillende contentmanagementsystemen. Als jij websitebezoekers via Google wilt trekken, dan moet je een SEO-vriendelijk CMS kiezen.
  • Support. Biedt het CMS goede ondersteuning bij vragen of problemen?

 

Heb je antwoorden op deze vragen? Onderzoek dan goed welk CMS hierbij past. Vraag ook in je omgeving welke CMS’en er gebruikt worden en hoe deze bevallen. In het algemeen kunnen we zeggen dat WordPress vaak een veilige en prima keuze is, maar ook andere CMS’en kunnen aan je wensen voldoen.

De auteur

Redactie Brandio

Brandio is een marktplaats waar je ‘brandable’ bedrijfsnamen kunt kopen bedacht door creatieve professionals. De namen zijn betaalbaar en altijd inclusief bijbehorende domeinnaam en logo. Het bespaart je zowel tijd als geld in vergelijking met je naam laten bedenken door een reclamebureau

Klanten waarderen ons met:
★★★★★
4.6 / 5 - 20 reviews