Domeinnaam verkopen: hoe werkt dat?

Ondernemers barsten vaak van de ideeën. Het is logisch om dan meteen de domeinnaam vast te leggen die bij zo’n plan hoort, maar het komt ook vaak voor dat er uiteindelijk niets mee gedaan wordt. Zonde, want voor al die domeinnamen moet je elk jaar opnieuw betalen. Het is dan beter om een domeinnaam te verkopen. Bovendien kan dat soms verrassend veel geld opleveren.

Domeinnaam verkopen

Waarom zou je een domeinnaam verkopen?

Een domeinnaam verkopen kun je om verschillende redenen doen. Zo kan het zijn dat je nooit iets gedaan hebt met een domeinnaam en het plan wat daarbij hoorde alweer van de baan is. Of je bent van bedrijfs- of merknaam veranderd, waardoor de domeinnaam niet meer bruikbaar is. Stoppen met een bedrijf is natuurlijk ook een reden waarom een domeinnaam niet meer nodig is. Tot slot kan het zijn dat iemand de domeinnaam wil kopen die jij in je bezit hebt.

Hoeveel is een domeinnaam waard?

Het komt voor dat een domeinnaam voor veel geld wordt verkocht. Een bekend voorbeeld is npo.nl. Dat leverde de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie maar liefst € 100.000,- op. De meeste domeinnamen zijn enkele honderden euro’s waard. Een hogere verkoopprijs vragen is mogelijk als:

  • De domeinnaam kort en makkelijk te onthouden is.
  • De domeinnaam verwijst naar een specifiek product of een dienst.
  • Je de .nl, .com, .de, en .co.uk-domeinnamen in je bezit hebt. Daarmee zijn de risico’s afgedekt dat iemand anders dezelfde domeinnaam met een andere extensie gaat gebruiken.
  • De domeinnaam goed scoort in zoekmachines, een goede domeinautoriteit heeft en veel waardevolle backlinks van andere websites heeft verzameld.

Hoe kun je een domeinnaam verkopen?

Je kunt je domeinnaam op verschillende plekken te koop aanbieden. Dat kan op verkoopwebsites, zoals Sitedeals.nl, en ook op Facebook zijn er groepen die in domeinnamen handelen. Een voorbeeld is de groep Domeinnamen Handel. Een andere optie is een eigen verkooppagina maken op de homepage van je domein, zodat geïnteresseerden direct weten waar ze terecht kunnen. Daarmee kun je bijvoorbeeld adverteren op social media. Je kunt ook zelf bedrijven benaderen die mogelijk interesse hebben in je domeinnaam. Heb je niet alleen een domeinnaam, maar een complete website of webshop om te verkopen? Lees dan deze tips.

Stappenplan voor een domeinnaam verkopen

  1. Bepaal de waarde van je domeinnaam

Als je een domeinnaam wilt verkopen, is het belangrijk om de waarde ervan in kaart te brengen. Begin daarom met een goed online marktonderzoek. Wat wordt er voor soortgelijke domeinnamen gevraagd? Welke domeinnamen die lijken op die van jou zijn nog vrij? Wat zijn de sterke punten van jouw domeinnaam, die voor een verkoper de doorslag kunnen geven? Wordt er bijvoorbeeld veel naar jouw domein gelinkt door grotere websites? Bepaal op basis van de resultaten je verkoopprijs. Je mag je domeinnaam vervolgens best wat hoger geprijsd in de markt zetten, maar overdrijf niet. Een scherpe prijs kan ervoor zorgen dat je je domeinnaam sneller verkoopt.

  1. Bied je domeinnaam te koop aan

Bepaal op welke websites en andere kanalen je je domeinnaam wilt aanbieden en stel een duidelijke verkoopadvertentie op. Zorg dat de belangrijkste cijfermatige informatie hierin staat, zoals de linkwaarde en de domeinautoriteit. Zo onderbouw je de vraagprijs op een overtuigende manier.

  1. Onderhandel over de verkoopprijs van je domein

Is er een koper gevonden? Start dan de onderhandelingen over de definitieve verkoopprijs. Vergeet niet om de identiteit van de koper te controleren (bijvoorbeeld door om een paspoortkopie te vragen), zodat je weet of hij of zij serieus is over een mogelijke koop. Zet alle afspraken die je maakt zwart op wit en spreek af hoe jullie de overdracht van de domeinnaam regelen. Leg vast dat de koper eerst betaalt en dat jij daarna direct de verhuistoken voor het domein overdraagt. Zo voorkom je dat je opgelicht wordt en kun je de verkoop op jouw voorwaarden afronden.

De auteur

Niek van Son

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). Oprichter van digital marketingbureau Tasmanic. Meer dan 10 jaar ervaring als online marketingconsultant. Leest: Sharp, Taleb, Kahneman. Geïntrigeerd door hoe mensen en vooral mkb-ondernemers beslissingen nemen.