Razendsnel groeiend en innovatief: wat is een startup?

Uber, AirBnB en WhatsApp zijn voorbeelden zeer succesvolle bedrijven die ooit als startup begonnen zijn. Startups zijn jonge bedrijven met een vernieuwend idee, die meestal gebruikmaken van nieuwe technologie. De bedrijven hebben de potentie om razendsnel te groeien en in no time een miljoenenomzet te draaien. Niet elk jong bedrijf is dus een startup, want het doel van startups is duidelijk: de wereld veroveren met hun innovatieve product.

startup-wat-is-een-start-up-pexels-photo-6956385Betekenis startup: wat is een startup?

Er is geen vaste definitie voor een startup, maar er zijn wel een aantal eigenschappen die een startup kenmerken:

  1. Een startup is een jong bedrijf, niet ouder dan vijf jaar.
  2. Een startup heeft een vernieuwend idee dat een probleem oplost of een gat in de markt opvult. Vaak wordt daarbij nieuwe technologie gebruikt. Een bedrijf dat een bestaand product op een innovatieve manier in de markt zet, kan ook een startup zijn. Een goed voorbeeld is Uber: het principe van de taxi bestond al, maar Uber heeft daar een heel nieuw bedrijfsmodel van gemaakt.
  3. Startups hebben ambitieuze doelen. Ze willen razendsnel groeien, het leven van hun klanten veranderen en uiteindelijk een miljoenenomzet gaan draaien.
  4. Om zo snel te kunnen groeien, is het belangrijk dat startups een schaalbaar product bieden, dat in principe in de hele wereld te gebruiken is. Dat is één van de redenen dat startups vaak gebruikmaken van technologie en online toepassingen, die ook internationaal zijn uit te rollen. De groei is ongelimiteerd, wat niet het geval is bij bijvoorbeeld een winkelformule of restaurantketen.
  5. Startups zijn sterk in marketing en het uitdragen van hun onderscheidende merkidentiteit. Hun doelgroep én de media weten snel van het bestaan van hun vernieuwende product, wat die snelle groei mede mogelijk maakt.

Wat is een startup niet?

Een startup is geen rechtsvorm. Je kunt geen startup inschrijven bij KVK. Wat dat betreft geldt hetzelfde als bij freelancers: zij schrijven hun bedrijf in als eenmanszaak in plaats van als freelancer. Als startup schrijf je je bedrijf meestal in als BV, een besloten vennootschap. Verder is er een groot verschil tussen een startup en een startend bedrijf. Ga je aan de slag als freelance boekhouder of open je een winkel, dan ben je geen startup, maar een startend bedrijf. Het idee achter je bedrijf moet echt vernieuwend zijn.

Lees ook: ‘Merknamen uit de start up scene

Wat is een unicorn startup?

Een unicorn startup is een private startup die 1 miljard euro waard is. Dit heet niet voor niets een eenhoorn, want deze startups zijn extreem zeldzaam. Unicorns zijn vaak innovatieve tech-startups. Voorbeelden zijn SpaceX, Deliveroo en WhatsApp. Deze bedrijven zijn allang geen startups meer, maar techgiganten die niet meer zijn weg te denken uit onze wereld.

Het financieren van een startup

Om een succes te maken van een startup is veel geld nodig. Het is duur om een product te ontwikkelen, het in de markt te zetten en daar de juiste medewerkers voor aan te nemen. Een goed startkapitaal is noodzakelijk en de kans is groot dat er meer geld nodig is naarmate het bedrijf groeit. Bij veel startups duurt het nu eenmaal een tijd voordat er echt winst gemaakt wordt. Wil je een startup beginnen, maak dan een goed ondernemingsplan en een financieringsplan voor de verschillende groeifasen van je bedrijf. Vaak begint een ondernemer zijn startup met eigen geld, aangevuld door giften of leningen van familie of vrienden. Ook crowdfunding is een financieringsmethode.

Professionele investeerders in startups

Is er meer geld nodig, dan is het zaak om investeerders te zoeken, zoals angel investors. Dit zijn particulieren en ondernemers met veel geld en specifieke kennis, die veelbelovende startups graag vooruithelpen. Het is ook mogelijk om financiering te krijgen van durfkapitaalondernemingen, die investeren in risicovolle startups. Investeerders geven vaak geen leningen uit, maar kopen aandelen. Als aandeelhouders delen ze mee in de winst zodra de startup succesvol wordt.

Voorbeelden van succesvolle startups

Internationaal zijn er talloze voorbeelden van succesvolle startups, die het leven van hun gebruikers op een bepaalde manier veranderd hebben. Facebook, Twitter en LinkedIn zijn ooit begonnen als startups en die zijn niet meer weg te denken uit de levens van veel mensen. WhatsApp, Skype Uber en AirBnB zijn hier ook goede voorbeelden van. Tesla begon als succesvolle startup in de autobranche. Voorbeelden van Nederlandse bedrijven die zijn begonnen als startups zijn online supermarkt Picnic, bezorgservice Thuisbezorgd.nl en het inmiddels beursgenoteerde Adyen, dat een innovatief online betaalsysteem ontwikkelde. Ontdek ook de sectie van Brandio voor ‘eigen bedrijf starten ideeën‘ en succesvolle startups bedrijfsnamen bedenken en bedrijfsnaam voorbeelden.

Hoeveel startups zijn er in Nederland?

De cijfers verschillen, afhankelijk van de bron, maar volgens Techleap telde Nederland begin 2022 11.000 startups, met 19.000 oprichters en 145.000 medewerkers. Dat is veel: Nederland heeft daarmee 2,6 keer zoveel startups per miljoen inwoners als het Europese gemiddelde. Toch is het opzetten van een startup zeker geen garantie voor succes: slechts 21% van alle startups groeit door tot scale-up.

Wat is een scale-up?

Een scale-up is een startup die de eerste vijf jaar van haar bestaan heeft overleefd en minimaal tien miljoen euro omzet draait. Het businessmodel staat vast en kan verder opgeschaald worden: de scale-up is klaar voor verdere groei. Het bedrijf moet verder minstens tien medewerkers hebben en drie jaar achter elkaar 20% zijn gegroeid.

De lean startup-methode: de manier om snel te groeien

Startups willen zo snel mogelijk groeien. Daarvoor gebruiken ze vaak de lean startup-methode. Deze innovatiemethode (The Lean Startup) werd bedacht door internetondernemer Eric Ries. Het houdt in dat een bedrijf snel leert wat werkt en wat niet. Een lean startup werkt anders dan andere bedrijven, die een idee eerst tot in detail op papier uitwerken. Een lean startup maakt snel eenvoudige prototypes van een idee en gaat daarmee de markt op. Zo komt het product al bij de doelgroep terecht, voordat het tot in de puntjes is uitgewerkt. Op die manier kan de startup het product direct testen bij de doelgroep en het aan de hand van feedback verder ontwikkelen. Dat heeft als voordelen dat je snel leert, minder tijd verliest en goedkoper kunt innoveren. Bovendien kan het bedrijf zijn product of dienst continu verbeteren en iets maken wat exact aansluit bij wat de klant nodig heeft.

Vraag onze merk experts om advies.

Laat ons weten waar we je mee kunnen helpen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.