Home » Blog » Merknamen » Rebranding: betekenis – waarom – voorbeelden
Bijgewerkt op dinsdag 28 maart 2023
Bijna elk bedrijf of merk loopt er op een bepaald moment tegenaan: het is tijd voor een rebranding. Er kunnen allerlei redenen zijn om je merk te vernieuwen. Misschien wil je een nieuwe doelgroep aantrekken, klopt de uitstraling van je merk niet meer of heeft het imagoschade geleden. Wat de reden ook is: een rebranding is een intensief traject, dat een zorgvuldige aanpak vereist.
Branding is de identiteit van een merk. Rebranding of een herpositionering is het proces waarbij een bedrijf, product of dienst een andere naam, positionering of huisstijl krijgt. Vaak is het een combinatie van die drie elementen. Alleen het aanpakken een huisstijl is bijvoorbeeld geen rebranding, maar een restyling. Een rebranding gaat verder: hiermee bouw je aan een nieuw imago voor je merk.
Er zijn verschillende redenen om je merk te rebranden. Veelvoorkomende redenen voor rebranding zijn bijvoorbeeld:
Een rebranding is een intensief en vaak prijzig traject. Niet alleen het ontwikkelen van je nieuwe merk kost tijd en geld, maar je moet de nieuwe uitstraling ook uitrollen in al je communicatiemiddelen, van briefpapier tot de bestickering van de bedrijfsauto’s. Bekijk daarom kritisch of een rebranding noodzakelijk is. Je kunt overwegen om het niet te doen als:
Er zijn verschillende voorbeelden van bedrijven die hun rebranding goed hebben aangepakt:
Natuurlijk pakt een rebranding ook wel eens verkeerd uit. Een bekend voorbeeld is een rebranding van het frisdrankmerk Dr. Pepper. Het bedrijf zag dat de light-versie van hun drankje niet aansloeg en bedacht een nieuwe campagne om de verkoop te verbeteren. De campagne was volledig gericht op mannen, met slogans als ‘It’s not for women’ en ‘The manliest low-calorie soda in the history of mankind’. Niet het beste idee, in een tijd waarin gelijkheid en diversiteit zulke essentiële onderwerpen zijn. De campagne riep dan ook veel woedende reacties op van mensen die de boodschappen seksistisch vonden. Een slechte zet voor het imago van Dr. Pepper.
Een rebranding doe je niet alleen. Het is belangrijk om een intern team samen te stellen dat meedenkt en om een bureau in te schakelen dat veel ervaring heeft met rebranding en herpositionering. Toets de voortgang ook regelmatig bij een klein groepje klanten, zodat je hun feedback mee kunt nemen in de rebranding van je merk.
Begin het rebrandingstraject met een zorgvuldige analyse. Wat zijn de sterktes en zwaktes van je merk? Welke kansen en bedreigingen liggen er? Met wat voor markt heb je te maken? Wie is je doelgroep en wie zijn je grootste concurrenten? Hoe zetten zij zichzelf in de markt? Op basis daarvan kan een gedegen plan van aanpak worden gemaakt, met een strakke planning. Vervolgens ga je stap voor stap met de uitvoering aan de slag:
Kortom: bij een rebranding komt veel kijken. Maar als je het goed doet, kan je nieuwe merkpositionering je bedrijf echt verder helpen.
De auteur
Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). Oprichter van digital marketingbureau Tasmanic. Meer dan 10 jaar ervaring als online marketingconsultant. Leest: Sharp, Taleb, Kahneman. Geïntrigeerd door hoe mensen en vooral mkb-ondernemers beslissingen nemen.
Aanbod
Belangrijke pagina’s
Vervolg
© 2023 Brandio is een geregistreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Vul je naam en e-mailadres in:
"*" geeft vereiste velden aan
We sturen 1 x per maand een nieuwsbrief, meer niet. Je kunt je gemakkelijk uitschrijven.