fbpx

Branding agency inschakelen: Top 10 bureaus

Om succesvol te zijn met je bedrijf, is het belangrijk dat je een sterk merk bouwt. Een merk met duidelijke waarden, dat herkenbaar én onderscheidend is. Een sterk merk bouwen is een complex proces dat eigenlijk nooit klaar is. Heb je de benodigde kennis niet in huis of ontbreekt het je aan tijd, dan is het aan te raden om een branding agency in te schakelen.

In dit artikel bespreken we het volgende:

wat-is-een-branding-agency-pexels-photo-3153198

Wat is een branding agency?

Een branding agency (branding bureau) is een gespecialiseerd bureau dat zich richt op het ontwikkelen, onderhouden en versterken van merken voor bedrijven. Het doel van een branding bureau is dan ook om bedrijven te helpen bij het creëren van een unieke, consistente en herkenbare merkidentiteit die bedrijven onderscheidt van de concurrentie en aansluit bij de doelgroep. Branding agencies hebben volop kennis, expertise en creativiteit op het gebied van merkonderzoek, merkstrategie, merkidentiteit, merkbeleving, offline en online campagnes en design.

Lees hier 10 redenen waarom branding zo belangrijk is.

Waarom een branding agency inschakelen?

Het inschakelen van een branding agency kan verstandig zijn als je zelf niet over de tijd en/of expertise beschikt om je merk te ontwikkelen. Branding bureaus bieden verschillende diensten aan, over het algemeen kan je het volgende verwachten:

  • Merkstrategie: Het ontwikkelen van een merkstrategie die aansluit bij de bedrijfsdoelstellingen en -visie, en die de basis vormt voor alle merkcommunicatie en marketinginspanningen.
  • Merkidentiteit: Het creëren van een visuele identiteit/huisstijl, waaronder logo’s, typografie, kleurenpaletten en andere grafische elementen die goed aansluiten bij wat het merk wilt uitstralen.
  • Verpakking en productontwerp: Het ontwerpen van verpakkingen en producten die het merk weerspiegelen en aansluiten bij de verwachtingen van de consument.
  • Merkcommunicatie: Het ontwikkelen van communicatiestrategieën en -campagnes die het merkverhaal vertellen en de naamsbekendheid vergroten.
  • Digitale merkervaring: Het ontwerpen en ontwikkelen van digitale ervaringen, zoals websites, sociale media en mobiele apps, die de merkidentiteit versterken en de interactie met klanten bevorderen.
  • Interne merkbeleving: Het helpen van bedrijven bij het betrekken en motiveren van hun medewerkers om de merkwaarden te omarmen en uit te dragen.
  • Merkmonitoring en -evaluatie: Het bijhouden en analyseren van merkprestaties, waarmee de effectiviteit van branding-inspanningen gemeten kunnen worden. Deze data kan vervolgens gebruikt worden om nieuwe strategische keuzes te maken.

Hoe selecteer je een branding agency?

In Nederland zijn er volop branding agencies te vinden. Hoe weet je welk bureau bij jou past en hoe selecteer je een branding agency? Dit zijn enkele tips:

  • Ga op zoek naar merken die je bewondert en vraag met welk branding agency zij samenwerken.
  • Vraag rond in je eigen netwerk: over welk branding agency zijn collega-ondernemers tevreden?
  • Kijk naar de locaties van de branding agencies: vind je het belangrijk dat ze bij jou in de buurt zitten?
  • Bekijk verschillende websites van branding agencies: welke spreken je aan? Voor welke bedrijven hebben ze gewerkt? Hebben ze prijzen gewonnen? Wat voor mensen werken er? Welke specialisaties hebben ze in huis? Past hun manier van communiceren bij wat je zelf prettig vindt? Welke tarieven worden gehanteerd?
  • Maak een selectie van drie bureaus. Je kunt hen vragen om een pitch te doen en op basis van een brandingvraagstuk een voorstel te maken. Tijdens de presentatie van de voorstellen leer je de mensen achter het bureau kennen, je ziet hoe ze werken en hoe creatief hun voorstellen zijn.

Hoe werkt een branding agency?

Heb je je ideale branding agency gevonden? Dan kun je rekenen op het doorlopen van deze vier stappen bij het vormgeven en opbouwen van je merk:

Stap 1: Onderzoek naar je bedrijf en merk

Samen met een team van creatieve merkstrategen begin je met een onderzoek naar je merk. Hoe is je bedrijf ontstaan? Welke tegenslagen en welke mijlpalen ben je tegengekomen? Wat is de ‘why’ van je merk: waarom bestaat het en wat wil het betekenen voor je klanten? Welke waarden zijn typerend voor jouw merk? Wie zijn je doelgroepen en concurrenten? Hoe onderscheid je je van gelijksoortige bedrijven? Dit onderzoek bestaat meestal uit gesprekken met jou en je medewerkers, en eventueel enkele klanten. Met dit onderzoek wordt de basis gelegd voor een sterke merkpositionering en merkidentiteit: het karakter van je merk.

Stap 2: Merkstrategie ontwikkelen

Op basis van de resultaten uit het onderzoek werkt het branding agency je merkidentiteit en merkstrategie uit. Wat is je gewenste merkimago? Wat zijn de belangrijkste waarden die je doelgroep bij moet blijven? Hoe moet de doelgroep je merk gaan zien? Je branding agency gaat vervolgens je merkverhaal schrijven en je branding strategie ontwikkelen. Je branding strategie maakt duidelijk welke doelen je wilt behalen en hoe je dat wilt doen.

Stap 3: Creatieve vertaling en uitvoering van je branding strategie

Je merkidentiteit wordt vertaald in een visuele identiteit, compleet met merknaam, logo, huisstijl, beeldtaal en tone of voice. Op basis daarvan kunnen concrete producten worden ontwikkeld en ga je je branding strategie uitvoeren. Je branding agency kan alle mogelijke middelen ontwikkelen: van websites tot online advertenties, van billboards tot social media. Alles wat past in de strategie om jouw merk te laten groeien. Deze inspanningen zijn overigens niet alleen gericht op externe doelgroepen. Ook intern moeten acties bepaald worden, om te zorgen dat je medewerkers je merkverhaal doorleven en handelen volgens je merkwaarden. Want een sterk merk bouw je alleen als je in alle opzichten doet wat je belooft.

Stap 4: Evalueren, bijsturen en blijven ontwikkelen

Het bouwen van een sterk merk is nooit klaar. Daarom is het belangrijk om nauw samen te blijven werken met je branding agency. De merkstrategen meten steeds hoe je merk ervoor staat, hoe je communicatiemiddelen scoren en hoe de doelgroep je merk beleeft. Het is een zaak van steeds onderzoeken, meten, bijsturen en aanpassen. Noodzakelijk, want heb je eenmaal een goed imago gecreëerd voor je merk, dan wil je natuurlijk ook dat dat zo blijft.

Top 10 branding agencies

Er zijn enorm veel branding bureaus waar je uit kan kiezen als ondernemer. Wij hebben de top 10 branding agencies op een rijtje gezet:

  1. Pentagram
    • Locaties: New York, Londen, Berlijn, Austin, San Francisco
    • Topklanten: Mastercard, Tiffany & Co., Windows, Slack, Harley-Davidson
    • Pentagram is ‘s werelds grootste onafhankelijke ontwerpbureau en staat bekend om zijn multidisciplinaire aanpak.
  2. Landor
    • Locaties: 26 kantoren wereldwijd, waaronder New York, Londen, Parijs, Dubai en Sydney
    • Topklanten: Apple, Procter & Gamble, FedEx, PepsiCo, BP
    • Landor is opgericht door Walter Landor en heeft een geschiedenis van meer dan 75 jaar in het creëren van iconische merken.
  3. Wolff Olins
    • Locaties: Londen, New York, San Francisco
    • Topklanten: Google, Uber, Spotify, London 2012 Olympics, TATE
    • Wolff Olins staat bekend om zijn gedurfde en innovatieve benadering van merkontwikkeling.
  4. Interbrand
    • Locaties: 21 kantoren wereldwijd, waaronder New York, Londen, Milaan, Sydney en Tokyo
    • Topklanten: Samsung, Microsoft, Coca-Cola, Disney, BMW
    • Interbrand publiceert jaarlijks de ‘Best Global Brands’-ranglijst, een toonaangevend overzicht van de meest waardevolle merken wereldwijd.
  5. Siegel+Gale
    • Locaties: New York, Los Angeles, Londen, Shanghai, Dubai
    • Topklanten: CVS Health, Motorola, Hewlett Packard, 3M, American Express
    • Siegel+Gale is gespecialiseerd in eenvoud en helderheid en helpt klanten om complexe merkuitdagingen aan te pakken.
  6. IDEO
    • Locaties: Cambridge, Chicago, Londen, München, New York, Palo Alto, San Francisco, Shanghai, Tokyo
    • Topklanten: Apple, Ford, Coca-Cola, Bank of America, Sesame Workshop
    • IDEO is een wereldwijd ontwerp- en innovatiebureau dat bekend staat om zijn human-centered design-aanpak.
  7. MetaDesign
    • Locaties: Berlijn, Genève, San Francisco, Zürich
    • Topklanten: Apple, Lufthansa, Volkswagen, Samsung, Siemens
    • MetaDesign is een internationaal ontwerpbureau dat gespecialiseerd is in merkstrategie, identiteitsontwerp en digitale ervaringen.
  1. FutureBrand
    • Locaties: 16 kantoren wereldwijd, waaronder New York, Londen, Parijs, Milaan en Shanghai
    • Topklanten: Nespresso, Bentley, Nestlé, Microsoft, Airbus
    • FutureBrand is onderdeel van de IPG-groep en richt zich op het creëren van merken die een positieve impact hebben op mensen, bedrijven en de samenleving.
  2. Saffron Brand Consultants
    • Locaties: Londen, Madrid, Wenen, Istanbul, Mumbai, Lima, Bogotá, Miami
    • Topklanten: Coca-Cola, Goldman Sachs, Vueling, HSBC, A1 Telekom Austria
    • Saffron is opgericht door voormalige Wolff Olins-directeur Wally Olins en voormalig McKinsey & Co-partner Jacob Benbunan, en staat bekend om het combineren van strategie, design en cultuur in hun aanpak van merkontwikkeling.
  3. Prophet
    • Locaties: New York, San Francisco, Richmond, Atlanta, Londen, Berlijn, Zürich, Hong Kong, Shanghai
    • Topklanten: Samsung, Siemens, UBS, T-Mobile, GE
    • Prophet is een wereldwijd adviesbureau dat zich richt op digitale transformatie, groeistrategie en merkontwikkeling en werkt nauw samen met klanten om hen te helpen groeien en concurreren in de digitale wereld.

De auteur

Redactie Brandio

Brandio is een marktplaats waar je ‘brandable’ bedrijfsnamen kunt kopen bedacht door creatieve professionals. De namen zijn betaalbaar en altijd inclusief bijbehorende domeinnaam en logo. Het bespaart je zowel tijd als geld in vergelijking met je naam laten bedenken door een reclamebureau

Klanten waarderen ons met:
★★★★★
4.6 / 5 - 20 reviews