Wat is merkbescherming

Voor jou als ondernemer is het heel belangrijk om je merk te beschermen. Dat begint met het registreren van je merk, maar daar stopt dit proces niet. Het blijft noodzakelijk om je merk te blijven bewaken. Het complete proces van merkregistratie tot merkbewaking wordt merkbescherming genoemd. Zo kun jij je bedrijf beschermen en voorkomen dat andere ondernemingen met jouw succes aan de haal gaan.

Wat is merkbescherming?

Merkbescherming is het beschermen van je merk door je merk te registreren en het te blijven bewaken. Zo voorkom je dat anderen inbreuk plegen op je merk, je producten gaan kopiëren of zonder jouw toestemming een naam of logo gaan voeren die veel lijken op die van jou. Merkbescherming bestaat uit twee elementen: merkregistratie en het bewaken van het merk nadat het is geregistreerd.

Lees ook onze uitgebreide artikelen over ´wat is een merklicentie´ en ´wat is merkinbreuk´

Wat is merkregistratie?

Merkbescherming begint met het registreren van je merk. Jouw unieke merk of naam zijn bepalend voor het succes van je onderneming. Heb je eenmaal een sterk merk gebouwd, dan wil je voorkomen dat andere bedrijven onder (bijna) dezelfde naam dezelfde producten aan kunnen bieden. Dat werkt namelijk verwarrend voor je klanten en kan voor jou tot omzetverlies of imagoschade leiden. Daarom is het belangrijk om je merk in elk geval te registreren in het Merkenregister van BOIP. BOIP is het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom en is de officiële instantie voor het registreren van merken en modellen in de Benelux.

Merkbescherming in Europa: hoe werkt het?

Staat je merk in het Merkenregister van BOIP, dan is je merk alleen beschermd in de Benelux. Wil je je merk ook in andere landen gebruiken, dan is het belangrijk dat je het ook daar registreert. Voor merkbescherming is Europa heb je een Europese registratie nodig. Er is maar één registratie nodig om bescherming in alle landen van de Europese Unie te krijgen. De registratie van een zogenaamd Uniemerk kun je aanvragen bij het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie (EUIPO). Let op: het gaat hier om de Europese Unie, waar landen als Noorwegen, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk en IJsland niet bij horen.

Je merk wereldwijd beschermen

Als je je merk ook buiten de EU-landen wilt vastleggen en bijvoorbeeld wereldwijd actief wilt zijn, dan kan dat via het Madrid Systeem, een verdrag waar maar liefst 129 landen bij zijn aangesloten. Dit systeem wordt beheerd door de WIPO, the World Intellectual Property Organization. Je geeft bij de WIPO aan voor welke landen je merkregistratie wilt hebben, waarna de WIPO je aanvraag naar de merkenautoriteiten van die landen stuurt. Wil je je merk deponeren bij een land dat niet bij het Madrid Systeem is aangesloten, dan moet je de registratieprocedure van dat afzonderlijke land volgen.

Wat is merkbewaking?

Met een merkregistratie alleen ben je er niet. Om te weten of er inbreuk wordt gepleegd op je merkrecht, moet je continu bijhouden wat er op de markt gebeurt en of bedrijven een merk willen registreren dat te veel op dat van jou lijkt. Dat is merkbewaking. Dat is noodzakelijk, omdat je anders niet op tijd bezwaar kunt indienen tegen de registratie van dat merk. Treed je niet op, dan verwateren je rechten en kan de inbreukpleger gewoon zijn gang gaan. Het is helaas onbegonnen werk om je merk handmatig te bewaken en elke maand de internationale merkregistraties te checken. 96 procent van de organisaties die een merk registreert, kiest daarom voor software om de merkbewaking uit te voeren.

Hoe werkt merkbewaking?

Deze software controleert alle nieuwe merkregistraties. Je krijgt een melding zodra de software een registratieaanvraag van een merk ontdekt dat te veel op dat van jou lijkt, plus een risicoanalyse op verschillende niveaus. Is het risico voor jouw bedrijf groot? Dan kun je direct bezwaar maken en met hulp van een merkbescherming advocaat de registratie van dat nieuwe merk tegenhouden. Dat begint met een sommatie, met het verzoek om de aanvraag tot registratie terug te trekken. Werkt dat niet, dan kun je een juridische procedure aanspannen.

Merkbescherming advocaat: juridische kennis inschakelen

Intellectueel eigendomsrecht en merkenrecht zijn complexe juridische onderwerpen. Het is daarom aan te raden om bij vragen een deskundige merkbescherming advocaat in te schakelen, die alle ins en outs van de wet kent en precies weet wat nodig is om jouw merk te beschermen.

Lees ook meer over merklicenties, merkinbreuk en het laten bedenken van merknamen door specialisten zoals Brandio. Binnen onze kennisbank kan je diversen informatieve en inspirerende artikelen vinden die je verder kan helpen naar een succesvol bedrijf.