Unieke merknaam of generieke merknaam. Wat is de beste keuze

Eén van de stappen bij het opzetten van een nieuw merk is het bedenken van een goede merknaam. Grofweg heb je dan 2 keuzes. Ten eerste kun je een unieke naam kiezen, zoals Coolblue of Samsung. De tweede optie is om een generieke merknaam te selecteren, zoals wij hebben gedaan met kaartspellen.online. In deze blogpost leg ik de voordelen en nadelen van beide opties uit, zodat jij een goede keuze kunt maken voor je merk. Ook leg ik uit waarom wij gekozen hebben voor een generieke merknaam.

Voordelen unieke merknaam

Een unieke merknaam is herkenbaar

McDonalds, Toyota, Samsung, overal ter wereld kennen mensen deze merken en hebben mensen er een beeld bij. Met een unieke merknaam is het makkelijker herkenbaarheid op te bouwen dan met een generieke merknaam. Bij ons merk kaartspellen.online zullen mensen op dit moment niet direct aan een merk denken.

McDonalds sterke merknaam

Het merk McDonalds is wereldwijd bekend

Met een unieke merknaam kun je merkbekendheid bouwen

Merkbekendheid is de eerste stap naar een merkvoorkeur volgens onderzoek van Cahners. Merkbekendheid opbouwen is makkelijker met een unieke merknaam, omdat deze, zoals hierboven beschreven, herkenbaarder is als merk. Je kunt ook merkbekendheid opbouwen met een generieke merknaam, zoals Apple, maar dit vergt meestal een grotere investering.

Domein makkelijker vast te leggen

Een unieke merknaam is vaak makkelijker vast te leggen als domeinnaam, omdat veel domeinnamen met generieke termen al vastliggen. We hoeven niet uit te leggen dat een website belangrijk is en dit kan daarom een belangrijke reden zijn om voor een unieke merknaam te kiezen.

Google waardeert branded searches

Google gebruikt E-A-T voor het evalueren van zoekresultaten. E-A-T is een afkorting voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness, oftewel expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Dit zijn ook eigenschappen van een sterk merk. Data toont ook dat merkbetrouwbaarheid belangrijker dan ooit is voor consumenten.

De vraag is dan hoe Google de E-A-T van een merk meet. In mijn ervaring als online marketeer zie ik vaak een correlatie tussen hoeveel er in Google op een merk gezocht wordt (branded searches) en hoe organisch zichtbaarheid de website is in Google. Simpeler gezegd, ik denk dat als mensen in Google vaak op een merknaam zoeken, Google dit waardeert en de website in geheel beter gaat scoren in Google. Wil je meer weten over dit onderwerp, lees dan deze blogpost over E-A-T.

Mogelijk blijft open om portfolio uit te breiden

Stel dat je een heel goed idee hebt voor een nieuwe smaak hondenbrokken en je noemt je merk Superlekkerehondenbrokken. Vervolgens leg je www.superlekkerehondenbrokken.nl vast en bouw je aan bekendheid. Je hondenbrokken vallen in de smaak, je bouwt een vaste klantenkring op en steeds meer mensen kennen je merk. Dan besluit je dat je je assortiment wilt uitbreiden naar voedsel voor katten, konijnen en andere huisdieren. En dan is je merknaam niet meer zo goed. Als je in het begin gekozen zou hebben voor een unieke merknaam, dan had je je assortiment veel makkelijker kunnen uitbreiden.

Nadelen unieke merknaam

Grote investering om merk op te bouwen

Met een unieke merknaam kan het een grote investering zijn, zowel in kosten als in tijd, om een merk op te bouwen. In het begin kennen mensen je merk niet, hebben geen associatie bij je merk en ook duurt het een tijd om in Google organisch zichtbaar te worden. Houd hier rekening mee als je kiest voor een unieke merknaam.

Voordelen generieke merknaam

Mensen snappen het meteen waar je het over hebt

Wat kun je doen op kaartspellen.online? Juist ja, online kaartspelletjes spelen! Ik hoef niet uit te leggen wat ik aanbied met mijn merk. Dit maakt het makkelijk om aan mensen te pitchen. Ook in Google kan dit helpen doordat het meteen duidelijk is wat mensen op mijn website kunnen doen.

Makkelijker organisch zichtbaar te worden in Google

Kaartspellen.online is wat we in online marketing termen noemen een exact match domain (EMD). Met een EMD heb je een belangrijke zoekterm in de domeinnaam (in mijn geval dus kaartspellen online). Dit was in het verleden een goede tactiek om in Google goed te scoren op die zoekterm. Google rolde een update in 2012 uit, waardoor EMD’s met slechte content slechter gingen presteren in Google.

Toch is mijn ervaring, en van andere online marketeers, dat een EMD kan helpen om organisch zichtbaar te worden in Google. Met kaartspellen.online staan we nu 10e in Google op de term ‘kaartspellen online’, terwijl onze website nog helemaal niet zoveel autoriteit heeft. Met een unieke merknaam was dit ons zeer waarschijnlijk niet gelukt.

Google waardeert EMD's

Een Exact Match Domain (EMD) kan een voordeel zijn in Google

Nadelen generieke merknaam

Meestal moeilijker om goede domeinnaam te bemachtigen

In 1998 registreerde Ben Woldring de domeinnaam bellen.com. Anno 2022 gaat dat niet zo makkelijk meer! Veel domeinnamen zijn al geregistreerd en het is daarom niet zo makkelijk om een domeinnaam bestaande uit generieke termen vast te leggen.

Moeilijker om portfolio en om naar buitenland uit te breiden

Zoals we al schreven is superlekkerehondenbrokken.nl niet ideaal als je je assortiment uitbreidt. Het is ook niet ideaal als je besluit om in Duitsland, Frankrijk of een andere niet-Nederlandstalig land te gaan verkopen. Met een unieke merknaam, die ook in een vreemde taal goed klinkt, kun je met één merk en één website ook over de grens je product of dienst aanbieden.

Waarom wij voor kaartspellen.online hebben gekozen

Een unieke merknaam heeft meer voordelen dan een generieke merknaam en is vaak daarom dan ook de beste keuze. Toch hebben wij voor de generieke merknaam kaartspellen.online gekozen. Hiervoor hadden wij de volgende redenen.

Ten eerste was het een sterke EMD die nog vrij was. Zoals ik schreef staan we al 10e in Google voor de term ‘kaartspellen online’, terwijl we nog helemaal niet veel autoriteit hebben. Daarnaast is het een merk dat direct duidelijk is en eveneens gemakkelijk is om te onthouden. Als ik tegen iemand vertel om naar kaartspellen.online te gaan, dan zullen ze dit niet snel vergeten. We zijn begonnen met het kaartspel rikken en hebben de mogelijkheid om uit te breiden naar meerdere online kaartspellen. De merknaam houdt ons dus niet direct tegen om ons portfolio uit te breiden. Dit alles bij elkaar was voor ons reden om te kiezen voor kaartspellen.online.

Hopelijk kun je met de informatie uit dit artikel een goede keuze maken voor wat voor soort merknaam je wilt. Ben je op zoek naar een goede merknaam? Lees dan ook de blogpost bedrijfsnaam generator. Ook kun je bij Brandio bedrijfsnamen kopen en een merknaam laten bedenken.

Deze post is geschreven door Edon van Asseldonk, oprichter van kaartspellen.online.