Home » Blog » Kennisbank » Merklicentie: opstellen van een licentieovereenkomst
Bijgewerkt op woensdag 26 april 2023
Wil je je producten en diensten in het buitenland aanbieden? Of wil je je merk bij een bredere doelgroep onder de aandacht brengen? Dan kan het een goed idee zijn om een merklicentie af te geven. Zo geef je een ander bedrijf toestemming om je merk te gebruiken, uiteraard onder bepaalde voorwaarden. Hiervoor zal je een merklicentie overeenkomst moeten opstellen.
Een merklicentie houdt kortgezegd in dat de merkhouder een ander bedrijf toestemming geeft om zijn merk te gebruiken. De licentienemer mag jouw beschermde product, dienst of techniek leveren of produceren (tegen een vergoeding of winstdeling), terwijl jij als licentiehouder eigenaar blijft. In de praktijk komt dit vaak voor. Er worden licenties gegeven aan externe bedrijven, maar ook aan bedrijfsonderdelen of dochterbedrijven. Ook franchiseondernemingen gebruiken merklicenties. Dat heeft het voordeel dat een bedrijf snel in de markt gezet kan worden: het merk en de formule zijn bekend en het bedrijf kan zijn werkzaamheden onder de bestaande merklicentie uitvoeren. Licenties worden ook veel gebruikt om de goodwill die hoort bij een sterk merk, een bekende sporter, filmster of stripfiguur te exploiteren.
Een merklicentie heeft 4 kenmerken. Het betreft een commerciële samenwerking, juridische en economische zelfstandigheid, er word toestemming gegeven tot gebruik van het merk en het betalen van een vergoeding.
Je kunt voor verschillende bedrijfsactiviteiten een merklicentie afgeven:
Een actueel voorbeeld van merklicentie is de samenwerking tussen Disney en speelgoedfabrikant Mattel. Mattel kreeg wereldwijde licentierechten voor de franchises Disney Princess en Disney Frozen. Mattel mag op basis daarvan de speelgoedlijnen voor Disney Consumer Products, Games en Publishing ontwikkelen, waaronder modepoppen en figuren. De collectie wordt in 2023 gelanceerd bij retailers over de hele wereld. Op die manier maakt Mattel gebruik van het ijzersterke merk Disney, terwijl Disney kan rekenen op de expertise en commerciële reikwijdte van de speelgoedfabrikant. Beide bedrijven worden hier duidelijk beter van.
Een merklicentie overeenkomst is een juridisch contract tussen de eigenaar van een merk (licentiegever) en een andere partij (licentienemer) die toestemming krijgt om het merk te gebruiken voor specifieke doeleinden en onder bepaalde voorwaarden.
Om onduidelijkheid en gedoe achteraf te voorkomen, is het belangrijk dat de afspraken tussen licentienemer en licentiegever op paper worden gezet. Het is goed om hier een jurist bij te betrekken, zodat zaken op de juiste manier zijn geregeld. Een licentieovereenkomst bevat in elk geval de volgende onderdelen:
Om een merklicentie overeenkomst op te stellen, moet je rekening houden met de volgende punten:
Het is niet verplicht om je merklicentie in te schrijven in het Merkenregister van het BOIP (Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom), maar het is wel heel verstandig. Als licentienemer kun je zonder ingeschreven merk geen schadevergoeding eisen tegen derden, dat kan alleen de merkhouder. Het afgeven van een merklicentie is al met al een complex geheel. Het is dan ook belangrijk om een goede jurist in de arm te nemen, die zorgt dat de licentie voor alle betrokken partijen goed is geregeld en dat de belangrijkste risico’s zijn afgedekt.
Lees ook meer over het bedenken van een merknaam, een bedrijfsnaam bedenken, merkbescherming en merkinbreuk.
De auteur
Brandio is een marktplaats waar je ‘brandable’ bedrijfsnamen kunt kopen bedacht door creatieve professionals. De namen zijn betaalbaar en altijd inclusief bijbehorende domeinnaam en logo. Het bespaart je zowel tijd als geld in vergelijking met je naam laten bedenken door een reclamebureau
Aanbod
Belangrijke pagina’s
Vervolg
© 2024 Brandio is een geregistreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang maximaal 1x per week een mail met nieuwe namen, interessante blogposts voor ondernemers en aanbiedingen.
Vul je naam en e-mailadres in: