Slechte slogans: zó maak je dus geen reclame… of wel?

slechte slogans

Slechte slogans, we zien ze nog steeds. Dit komt doordat de hoeveelheid reclames die we (onbewust) tot ons nemen exponentieel is gegroeid. Mensen maken vaak de fout niet nader na te denken over hun bedrijfsteksten en verzinnen onhandige slogans die ze bad press opleveren. Of is negatieve publiciteit ook publiciteit?

Uitglijder

Autoverkopers, loodgieters, energieleveranciers, verzekeraars, bakkers, je kunt het zo gek niet verzinnen of ze maken een uitglijder met hun marketing. Van schattige spelfoutjes (op de website Taalvoutje staan de meest hilarische voorbeelden) en woordspelingen die vooral op de lachspieren werken tot pijnlijke blunders die trending worden op social media. De lezer vraagt zich af: waarom hebben ze dat nou niet even door een derde laten checken?

Padthaitje lekker!

Het restaurant dat haar Pad Thai aanprijst met ‘ze zijn me toch een Padthaitje lekker!’ is zo’n voorbeeld van een onschuldige en inventieve woordgrap die het goed zal doen op social media. Niemand stoort zich er sowieso aan. Ze kunnen ergernis opwekken, bijvoorbeeld als de tekst iets té dubbelzinnig wordt of wanneer een woordspeling ver gezocht is. Denk hierbij aan de afbeelding van een pruim bij Lidl, met het corona-onderschrift ‘Geef elkaar de Pruimte’. Het ligt ook aan de omvang van je bedrijf: die is omgekeerd evenredig met hoe ‘ver’ je kunt gaan.

Verkiezing

De website Sloganverkiezing.nl organiseert in samenspraak met hun collega’s van Slechte Slogans jaarlijks een uitverkiezing. In 2018 werd een barbierszaak ‘kampioen’ met de zin ‘We doen wel vrouwen maar knippen ze niet’. Met alle discussies over seksisme en de hashtag #metoo nog vers in het geheugen, kijk je hier helemaal vreemd van op. In 2019 had een visrestaurant hier nog niet echt van geleerd. De ondernemer had dat jaar de dubieuze eer in de prijzen te vallen met ‘Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin’.

Bad press?

Is dit soort publiciteit per se een smetje op je merk? Visrestaurant De Zilte Zeemeermin is in ieder geval nog erg actief op Facebook. En al valt niet te zeggen hoe het met een bedrijf gaat aan de hand van hun socials – en zeker niet in coronatijd – het restaurant bestaat in ieder geval nog. Barbier Rogier in Laren adverteert op zijn website vrolijk met de ‘slechte’ publiciteit van 2018 en lijkt er eveneens wel bij te varen, gezien de knipbeurten van BN’ers die er uitgelicht worden. Of een slechte slogan gaat werken of niet, is dus nooit te zeggen. Probeer hem uit op een groepje vrienden. Zorg je voor een lach, dan is hij goed. Blijft het ongemakkelijk stil, dan weet je het wel.

Nog meer lezen?

Waarom een goed merkverhaal belangrijk is

Scoren met een nieuwe onderneming? Dat begint bij het hebben van een sterk merk. Daar weten we bij Brandio alles van. Veel starters in Nederland beginnen vol goede ideeën en uitgewerkte bedrijfsplannen. Vaak vergeten ze hierbij één belangrijk onderdeel: het merkverhaal. Het hebben van een goed merkverhaal aan het begin van je avontuur als ondernemer...

Lees artikel