fbpx

Slechte slogans: zó maak je dus geen reclame… of wel?

slechte slogans

Slechte slogans, we zien ze nog steeds. Dit komt doordat de hoeveelheid reclames die we (onbewust) tot ons nemen exponentieel is gegroeid. Mensen maken vaak de fout niet nader na te denken over hun bedrijfsteksten en verzinnen onhandige slogans die ze bad press opleveren. Of is negatieve publiciteit ook publiciteit?

Uitglijder

Autoverkopers, loodgieters, energieleveranciers, verzekeraars, bakkers, je kunt het zo gek niet verzinnen of ze maken een uitglijder met hun marketing. Van schattige spelfoutjes (op de website Taalvoutje staan de meest hilarische voorbeelden) en woordspelingen die vooral op de lachspieren werken tot pijnlijke blunders die trending worden op social media. De lezer vraagt zich af: waarom hebben ze dat nou niet even door een derde laten checken?

Finger lickin’ good

Iedereen weet gelijk over wie het gaat, KFC natuurlijk! Eind 2020 kreeg KFC veel kritiek vanuit de media omdat de slogan in contrast zou zijn met de corona maatregelen. KFC heeft later de slogan tijdelijk onderbroken en zelfs een artikel geplaatst op hun eigen website dat ze zichzelf de ‘meest ongepaste slogan van 2020′ award uitreiken. Hoewel KFC rond deze tijd veel negatieve aandacht in de media “bad press”, heeft de campagne van KFC haar doel bereikt. Wereldwijd zijn ze benoemd in 2.511 artikelen over 100 landen, verkoopstijging van 119 procent (grotendeels tijdens de lockdown) en 10 keer zoveel betrokkenheid dan dat was voorspeld, rapporteert Gareth Platt van ClikZ in 2021.

Verkiezing

De website Sloganverkiezing.nl organiseert in samenspraak met hun collega’s van Slechte Slogans jaarlijks een uitverkiezing. In 2022 mocht ‘Het Kruispunt’ de prijs voor de slechtste slogan in ontvangst nemen. De slogan was als volgt: “Maak van uw kruis geen punt, kom naar Het Kruispunt.”. Met een klein verschil van maar liefst 28 stemmen lieten ze ‘Mycosan’ achter op de tweede plek die met de slogan “Voetschimmel? Steek je middelteen op!” ook zeker niet de schoonheidsprijs verdient.

Bad press?

Is dit soort publiciteit per se een smetje op je merk? Zorgcentrum Het Kruispunt is nog steeds actief op social media, en heeft met deze award zijn weg gevonden op RTL nieuws en NOS. Ook  medisch hulpmiddel Mycosan is te vinden in hetzelfde artikel, al zijn zij niet actief op social media sinds 2020 (gemiste kans!). De producten van Mycosan zijn wel nog steeds verkrijgbaar op meerdere platforms en hun eigen website, dus hebben ze de ‘bad press’ wel overleefd en pakken ze recent nog allerlei vernoeming op websites en social media accounts. Of een slechte slogan gaat werken of niet, is dus nooit te zeggen. Probeer hem uit op een groepje vrienden. Zorg je voor een lach, dan is hij goed. Blijft het ongemakkelijk stil, dan weet je het wel. Lees dan hoe je een slogan bedenkt.

Lees meer over de betekenis en verschillen tussen slogans, pay-offs, taglines en motto’s.

De auteur

Redactie Brandio

Brandio is een marktplaats waar je ‘brandable’ bedrijfsnamen kunt kopen bedacht door creatieve professionals. De namen zijn betaalbaar en altijd inclusief bijbehorende domeinnaam en logo. Het bespaart je zowel tijd als geld in vergelijking met je naam laten bedenken door een reclamebureau

Klanten waarderen ons met:
★★★★★
4.6 / 5 - 20 reviews