fbpx

6 vragen aan Rik Feijen van Rabauw Craft Beer

Rik Feijen - Rabauw Craft Beer1. Kun je iets vertellen over de periode voordat jullie de naam Rabauw gebruikte?

Na avonden filosoferen en jongensdromen delen is Rabauw Craft Beer in 2019 gestart samen met craf bier webshop Craftonly. Een bierbrouwerij met een sociaal karakter. We zijn begonnen onder de naam Vagabond Socially Crafted Beer. Deze naam is gekozen omdat wij dit een zeer passende naam vonden voor onze sociale brouwerij. Onze bieren worden gebrouwen door een bonte mix Vagabonden; mensen waarvoor het leven niet alleen een avontuur is, maar ook een uitdaging.

Nadat Nederland in maart overvallen werd door het corona-virus moesten wij in diezelfde maand nog een bittere pil slikken: een claim uit Duitsland. Brauerei Vagabund daagde ons om zo snel mogelijk te stoppen met het gebruik van onze merknaam: Vagabond. Oeps, dat is even schrikken. De eerste verontwaardiging werd al snel omgezet in strijdvaardigheid. Na enig uitzoekwerk bleek dat Brauerei Vagabund in 2019 letterlijk zes dagen eerder dan wij de naam heeft geregistreerd. Juridisch gezien was er geen moutkorrel tussen te krijgen. Die Duitsers hebben gelijk. Schade!

Vooral omdat we in korte tijd, al zeggen we het in alle bescheidenheid zelf, al flink wat naamsbekendheid opgebouwd en hebben tienduizenden mensen onze bieren gedronken. Daarnaast, en dat is misschien nog wel het mooist van deze naam, wordt Vagabond met trots gedragen door onze mensen: onze vagebonden.

Eén ding is zeker: wij laten ons niet bij de eerste de beste tegenslag uit het veld slaan. Kop vooruit en doorgaan. Creatieve sessies, geschiedkundige adviezen en input van onze Vagebonden. En toen wisten we het zeker. Yes, dat wordt ‘m!

2. Hoe is de naam Rabauw tot stand gekomen?

Rabauw? Jazeker, RABAUW! Een middeleeuws synoniem voor vagebond. Mooier kan niet! Dezelfde betekenis en net een tikkeltje ondeugender. Voor de oplettende lezer: niet meer Socially Crafted dus? Jawel, alleen dat we sociaal zijn hoeven wij niet te vertellen, vinden wij. Dat kom je zelf maar een keer ontdekken.

3. Waar willen jullie over 5 jaar staan?

Naast onze locatie in Gemert willen wij uitbreiden naar meerdere locaties om daardoor meer impact te kunnen maken. Onze missie is aan de ene kant zorgen voor meer welzijn van onze medewerkers. Maar daarnaast kijken we ook verder en willen we de algehele kansen voor de doelgroep in deze maatschappij vergroten. Dit doen we door het vertellen van de verhalen van onze Rabauwers.

4. Hoe ging je start als ondernemer?

Op mijn 15de startte ik mijn eerste eigen onderneming, het spelletjesbedrijf Plox Internet Media met het vlaggenschip Spelle.nl. Plox Internet Media is in 15 jaar uitgegroeid tot een wereldwijd casual game netwerk actief in 25 landen met een maandelijks uniek bereik van 15 miljoen kinderen. Begin 2018 heb ik deze onderneming verkocht.

Mijn opgedane kennis bij Plox Internet Media, heb ik gebruikt voor het vormen van de online strategie voor HuisPortaal.nl. Dit is inmiddels uitgegroeid de tweede grootste online makelaar van Nederland. HuisPortaal.nl biedt woningverkopers en verhuurders een online platform om woningen op alle vooraanstaande landelijke woningsites (zoals Funda.nl) te presenteren en te beheren. Begin 2020 is deze onderneming verkocht aan VB&T Makelaars.

Naast een passie voor online ondernemerschap, heb ik ook een voorliefde voor speciaalbier. Acht jaar geleden is mijn droom werkelijkheid geworden en run ik samen met Gijs een eigen speciaalbiercafé in hartje Gemert. Café Gij&Ik onderscheidt zich met een groot assortiment van meer dan 250 speciaalbieren en een zeer gevarieerd live muziekprogramma.

Vorig jaar tijdens het opzetten van Rabauw heb ik voor het eerst kennis gemaakt met het sociaal-ondernemerschap. Naast dat ik hoop dat sociaal ondernemen in de toekomst de norm wordt, spreekt mij persoonlijk het aspect, (sociale) impact maken en niet enkel de focus op winstmaximalisatie, erg aan.

5. Wat zouden meer ondernemers moeten doen?

Ondernemen is dé manier om (sociale) impact te kunnen maken. Naast winst maken (wat uiteraard nodig is voor een zelf redzaam businessmodel) vind ik impact maken een zeer belangrijk aspect van ondernemen. Impact maken valt te integreren binnen alle businessmodellen, maar heeft soms een andere kijk nodig op ‘ondernemen’. Dus mijn advies zou zijn kom eens een biertje met ons drinken, zodat wij je wellicht kunnen inspireren om ook sociaalondernemerschap te integreren binnen jouw bedrijf.

6. Stel dat je alles opnieuw zou kunnen doen, wat zou je anders doen?

Vooraf je handelsnaam goed laten controleren door een goed merkenbureau en direct registreren via BOIP. Dat kan achteraf een hoop ellende voorkomen.

De auteur

Niek van Son

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). Oprichter van digital marketingbureau Tasmanic. Meer dan 10 jaar ervaring als online marketingconsultant. Leest: Sharp, Taleb, Kahneman. Geïntrigeerd door hoe mensen en vooral mkb-ondernemers beslissingen nemen.

Klanten waarderen ons met:
★★★★★
4.6 / 5 - 20 reviews