Nieuwe markten aanboren: 4 voorbeelden

Nieuwe markten

Wanneer je een sterk merk hebt, kun je daarmee wellicht ook scoren op andere markten. Dit doe je bijvoorbeeld door een bestaande lijn uit te breiden of nieuwe productcategorieën toe te voegen. De meeste zorgverzekeraars bieden bijvoorbeeld niet alleen zorgverzekeringen aan, maar ook diverse andere verzekeringsproducten. Wanneer je bezig bent met zorgverzekeraars vergelijken kan het dus de moeite lonen om te checken of je gebruik kunt maken van een pakketkorting.

Je leest steeds vaker over merken die een nieuwe markt aan willen boren of hun marktaandeel willen uitbreiden. En sommige bedrijven zetten meteen vanaf het begin al op groei in. Hier vier voorbeelden.

IKEA opent winkel met alleen tweedehands

Begin november 2020 opende IKEA nabij Stockholm een winkel waar alleen tweedehandse en duurzaam geproduceerde meubels verkocht worden. Het is een bewuste keuze om in de tweedehandsmarkt te stappen, want IKEA wil een steentje – of eerder een flinke kei – bijdragen om de impact van producten op het klimaat te verminderen. Zo wil IKEA tegen 2030 de impact op het klimaat per product met 70 procent verminderd hebben en wil het bedrijf rond die tijd ook nog eens CO2-positief zijn.

Virgin: van platenmaatschappij tot mega-imperium

Dit succesverhaal begint in 1970, toen de Brit Richard Branson platenmaatschappij Virgin Records oprichtte. Vanaf de eerste uitgebrachte plaat (Tubular Bells van Mike Oldfield) was dit label een groot succes. In 1984 zag luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic het leven en in 1999 startte Virgin Mobile. Ondertussen bestaat de Virgin Group uit zo’n tweehonderd ondernemingen, maar hiervan gebruikt een groot deel de merknaam Virgin onder licentie.

Tommy Hilfiger doet aan recycling

Waar mensen vroeger nog weleens moeite hadden met tweedehandskleding, is de jeugd van nu juist bezig met het consuminderen van kleding en razend enthousiast over de ‘vintage’ die in kringloopwinkels hangt. Tommy Hilfiger speelt hier handig op in en startte onlangs met de proef ‘Tommy for Life’. Oude Hilfiger-kledingstukken krijgen dankzij een opfrisbeurt een nieuw leven onder de noemer ‘Reloved’. Retour gezonden kleding uit de webshop en niet verkochte stukken uit de fysieke winkels worden na eventuele reparaties verkocht als ‘Refreshed’. En een team designers is bezig met het ontwikkelen van een nieuwe lijn gemaakt van gerecyclede stoffen, genaamd ‘Remixed’.

Online boekenwinkel Bol.com breidt assortiment geleidelijk uit

In 1999 start de online boekenwinkel met een assortiment bestaande uit 140.000 Nederlandstalige boeken. In de daaropvolgende jaren wordt er uitgebreid met cd’s, video’s en Engelstalige boeken. In 2004 start de webshop met de verkoop van elektronica en in 2005 komen hier mobiele telefoons bij. Later worden onder andere ook nog speelgoed, dierenbenodigdheden, tweedehandsboeken en sieraden aan het assortiment toegevoegd en tegenwoordig kun je voor bijna alles terecht op Bol.com.

Nog meer lezen?

Waarom een goed merkverhaal belangrijk is

Scoren met een nieuwe onderneming? Dat begint bij het hebben van een sterk merk. Daar weten we bij Brandio alles van. Veel starters in Nederland beginnen vol goede ideeën en uitgewerkte bedrijfsplannen. Vaak vergeten ze hierbij één belangrijk onderdeel: het merkverhaal. Het hebben van een goed merkverhaal aan het begin van je avontuur als ondernemer...

Lees artikel