fbpx

Ansoff matrix: Groeistrategie model & voorbeelden

Net een eigen bedrijf begonnen, of heb je misschien al een tijdje een onderneming maar wil je de volgende stap zetten? In dit artikel leggen we uit hoe je jouw bedrijf kunt laten groeien met het groeistrategie model van Ansoff. Ook geven we leerzame voorbeelden uit de praktijk.

groeien-bedrijf

Wat is een groeistrategie

Een groeistrategie is een plan dat wordt gebruikt om de omzet te verhogen, winst te vergroten of andere doelen van een bedrijf op de lange termijn te behalen. Groeistrategieën kunnen verschillende vormen aannemen en zijn afhankelijk van de specifieke doelen, middelen en marktomstandigheden van een bedrijf.

Groeistrategie: Ansoff model/matrix

Een populair groeistrategie model is de Ansoff matrix. Dit model is ontwikkeld door de econoom Igor Ansoff en werd voor het eerst gepubliceerd in een artikel in 1957. Bedrijven kunnen de Ansoff matrix gebruiken om de groeistrategie van de onderneming te bepalen. Het Ansoff model bestaat uit vier strategieën die hieronder zijn afgebeeld.

ansoff-matrix

Dit model biedt groeistrategieën door het combineren van nieuwe en bestaande producten en markten. Ieder kwadrant geeft een groeistrategie weer: marktpenetratie, productontwikkeling, marktontwikkeling en diversificatie.

Marktpenetratie

De marktpenetratiestrategie van de Ansoff matrix is gericht op het vergroten van het marktaandeel in bestaande markten door het verkopen van bestaande producten of diensten aan klanten. Het doel is om meer klanten aan te trekken (marktverbreding) of om via bestaande klanten meer omzet te genereren (marktverdieping). Dit kan bereikt worden door bijvoorbeeld de prijzen te verlagen, promoties te voeren of de kwaliteit van producten te verbeteren. Ook het openen van nieuwe distributiekanalen en het verbeteren van de klantloyaliteit zijn marktpenetratie tactieken.

Het doel is om de concurrentie in de bestaande markt te overtreffen en zo een hoger marktaandeel, en meer omzet, te verkrijgen. Marktpenetratie is de groeistrategie met het laagste risico.

  • Voorbeeld marktpenetratie: Nike

    Een voorbeeld van een bedrijf met een marktpenetratiestrategie is Nike. Nike is al jarenlang een van de grootste sportkleding- en schoenenmerken ter wereld en heeft een enorme klantenkring. Om de marktpenetratie te vergroten, heeft Nike verschillende strategieën geïmplementeerd, zoals marketingcampagnes, sponsoring van sportevenementen en atleten om klanten te behouden en nieuwe te winnen. Ook biedt Nike vaak kortingen en promoties om klanten te verleiden tot het kopen van meer producten. Al deze strategieën helpen Nike om hun marktaandeel te vergroten en hun positie als leider in de sportindustrie te behouden en versterken.

Productontwikkeling

De strategie productontwikkeling van het Ansoff model richt zich op het ontwikkelen van nieuwe producten voor bestaande markten. Hiermee wil je het marktaandeel vergroten en de concurrentiepositie van je bedrijf versterken. Bij deze strategie wordt er onderzoek gedaan om nieuwe producten te ontwikkelen die ook aantrekkelijk zijn voor de bestaande markten. In dit onderzoek moet er geanalyseerd worden welke producten het beste passen bij de wensen van de klanten. Deze nieuwe producten zullen beter moeten zijn dan die van de concurrentie, waarmee je de klanttevredenheid en loyaliteit kan vergroten.

Deze strategie heeft een gemiddeld risico, omdat een bedrijf zich richt op bekende markten, maar met nieuwe producten.

  • Voorbeeld productontwikkeling: LEGO

    Een voorbeeld van een bedrijf dat de strategie van productontwikkeling heeft toegepast, is LEGO. Het bedrijf begon als producent van houten speelgoed en ontwikkelde zich later tot een producent van plastic bouwblokjes. In de afgelopen decennia heeft LEGO zijn productlijn uitgebreid met nieuwe speelgoedlijnen, waaronder LEGO Technic, LEGO Mindstorms en LEGO Friends.

Marktontwikkeling

De volgende groeistrategie is marktontwikkeling, waarbij een bedrijf nieuwe markten probeert te vinden voor hun bestaande producten of diensten. Hiermee bedoelen we dat je als bedrijf je klantenbestand wilt uitbreiden door het betreden van nieuwe geografische gebieden of demografische segmenten die je nog niet eerder hebt bereikt. Bij marktontwikkeling kan het bedrijf zich richten op bestaande producten en deze aanpassen aan de behoeften van een nieuwe markt. Een andere mogelijkheid is dat het bedrijf nieuwe kanalen of distributiekanalen gaat verkennen om het bereik van het product te vergroten. Bijvoorbeeld door producten te verkopen via een nieuw online platform of door een partnerschap aan te gaan met een ander bedrijf om de producten in nieuwe regio’s te verkopen.

Marktontwikkeling als strategie brengt ook risico’s, zoals het gebrek aan kennis van nieuwe markten, concurrentie van lokale spelers en hoge marketing- en distributiekosten om nieuwe markten te bereiken.

  • Voorbeeld marktontwikkeling: Coca Cola

    Een voorbeeld van een bedrijf met een marktontwikkeling strategie is Coca-Cola. In de jaren 90 had Coca-Cola een sterke aanwezigheid in de Amerikaanse markt, maar de frisdrankproducent had moeite om internationaal uit te breiden. Om deze reden besloot Coca-Cola de marktontwikkeling strategie toe te passen en zich te richten op het vergroten van hun aanwezigheid in nieuwe internationale markten. Ze pasten hun marketingstrategie aan om rekening te houden met de culturele verschillen en introduceerden nieuwe smaken en producten om beter aan te sluiten bij lokale voorkeuren. Zo verschilt de smaak van Fanta per land.

  • Voorbeeld marktontwikkeling: LEGO

  • Een ander voorbeeld van marktontwikkeling is wederom LEGO. LEGO bracht jarenlang alleen LEGO sets uit voor kinderen, hoewel LEGO ook populair was bij volwassenen. Sinds enkele jaren brengt de Deense speelgoedfabrikant sets uit speciaal voor volwassenen. Hiermee weet het een nieuwe demografische doelgroep succesvol te bereiken.

Diversificatie

De laatste groeistrategie van het Ansoff model is diversificatie, waarbij een bedrijf nieuwe producten gaat ontwikkelen en deze op nieuwe markten gaat aanbieden. Dit kunnen producten zijn die gerelateerd zijn aan je bestaande aanbod of helemaal nieuwe producten.

Met diversificatie proberen bedrijven risico te spreiden en nieuwe inkomstenbronnen te creëren. Door nieuwe markten te betreden en nieuwe producten aan te bieden kan het bedrijf haar afhankelijkheid van een bepaalde markt of product verminderen. Het kan echter ook gepaard gaan met hogere kosten voor onderzoek en ontwikkeling en het opbouwen van nieuwe kennis en vaardigheden. Daarnaast kan het lastig zijn om de juiste product-marktcombinaties te vinden en de concurrentie op nieuwe markten kan heviger zijn. Diversificatie is de groeistrategie met het hoogste risico.

  • Voorbeeld diversificatie: Apple

    Een voorbeeld van een bedrijf dat diversificatie als strategie heeft toegepast, is Apple. Apple heeft in de loop der jaren meerdere nieuwe producten gelanceerd, zoals de iPod, iPhone, iPad en Apple Watch. Hierdoor heeft het bedrijf zijn productlijn uitgebreid en nieuwe markten aangeboord. Door te blijven innoveren en nieuwe producten te ontwikkelen, is Apple erin geslaagd om een groot marktaandeel te veroveren en een trouwe klantenkring op te bouwen.

Kiezen van de juiste groeistrategie voor je bedrijf

Wanneer je als bedrijf de keuze maakt om te groeien, is het belangrijk om te bepalen welke strategie het beste past bij de bedrijfsdoelen en sterke punten van je bedrijf. Als het goed is heb je in jouw ondernemingsplan al duidelijk in welke markten je opereert, en welke producten en/of diensten je aanbiedt. Volgens de Ansoff matrix moet je twee keuzes maken als je als bedrijf wilt groeien.

  • Nieuwe markt betreden of in de huidige markt je afzet vergroten:

Denk hierbij goed na of er nog ruimte voor groei is in de bestaande markten waar je je bevindt en wat zijn de gevolgen als ik een nieuwe markt betreedt. Is er vraag naar mijn product in andere markten? Je kunt bijvoorbeeld onderzoeken of er vraag is in het buitenland naar jouw producten of diensten.

  • Nieuwe product ontwikkelen of met het huidige product (evt. kleine aanpassing):

Hierbij is het belangrijk om te kijken naar de vraag van je huidige product en de kansen in de markt. Kan je makkelijk met je huidige product je afzet vergroten, of zie je kansen in de klantbehoeftes met het ontwikkelen van een nieuw product.

Als je antwoord kan geven op deze twee vragen, kan je jouw groeistrategie uit de Ansoff matrix selecteren. Komt uit jouw onderzoek bijvoorbeeld naar voren dat je met je huidige product in een nieuwe markt je winst kan verhogen, kies dan voor de strategie marktontwikkeling.

Sta je op het punt om een nieuw product of dienst te lanceren, lees dan ook onze artikel over het maken van een go-to-market strategie.

 

De auteur

Redactie Brandio

Brandio is een marktplaats waar je ‘brandable’ bedrijfsnamen kunt kopen bedacht door creatieve professionals. De namen zijn betaalbaar en altijd inclusief bijbehorende domeinnaam en logo. Het bespaart je zowel tijd als geld in vergelijking met je naam laten bedenken door een reclamebureau

Klanten waarderen ons met:
★★★★★
4.6 / 5 - 20 reviews