Wat is branding precies? En waarom is het zo belangrijk voor je bedrijf?

Branding gaat veel verder dan alleen een logo. Als je denkt aan jouw brand of merk, dan moet je denken aan de totale klantervaring. Dus van logo tot website, van telefonisch contact tot social media. Branding is namelijk het totale beeld en gevoel dat klanten van jouw bedrijf, product of merk hebben.

Het is cruciaal om je dit te realiseren en een concreet plan te hebben hoe jij jouw brand verder gaat ontwikkelen. Veel kleine bedrijven en start-up’s onderschatten de waarde van branding. Daarom hieronder 10 redenen waarom branding zo belangrijk is!

Branding zorgt voor herkenbaarheid

Mensen hebben de neiging om zaken te willen doen met bedrijven die ze herkennen. Als jouw branding consistent en makkelijk te herkennen is, dan voelen je klanten zich sneller aangetrokken tot jouw bedrijf als ze een aankoop willen doen omdat het bekend en vertrouwt voelt.

Branding onderscheid je van je concurrenten

Het is erg belangrijk om je in jouw markt te onderscheiden. Onderscheidend vermogen wordt steeds lastiger te bereiken met alleen je product of prijs. Met branding ben je in staat om je volledig uniek te positioneren.

Branding zegt wat over je DNA

Mensen doen het liefst zaken met mensen. Zorg ervoor dat jouw branding gelijk is aan het DNA en de waarden van jouw bedrijf en mensen.

Branding geeft je team richting en motivatie

Als jij duidelijk hebt waar je voor staat, met je merk en met je bedrijf, dan is dit de basis voor je team. Ze moeten zich thuis voelen en het vertelt ze hoe ze moeten werken om de doelstellingen te halen.

Branding zorgt voor ambassadeurs

Mensen houden er van om andere te vertellen over brands, merken of bedrijven die zij leuk vinden. Mensen dragen brands, ze eten brands, ze luisteren brands en ze zijn constant bezig om zich met een brand te associëren en anderen te overtuigen waarom die brands zo goed, mooi, lekker of succesvol zijn!

Branding helpt de verwachtingen van je klanten te managen

Als jouw brand consistent en duidelijk is, dan weten jouw klanten waar je voor staat en wat ze kunnen verwachten. Dit maakt het makkelijker om in te spelen op hun behoefte en wensen.

Branding vertaalt jouw klantbelofte

Als je het goed voor elkaar hebt, dan is jouw brand de gevoelsmatige vertaling van de belofte die jij aan je klanten doet.

Branding zorgt voor duidelijkheid en focus

Dankzij branding is het heel erg duidelijk waar de focus ligt. Al je doelstellingen moeten in lijn liggen met het constant ontwikkelen van je brand waardoor altijd kan toetsen of iets wel of niet past bij je brand.

Branding creëert een emotionele band

Misschien wel het belangrijkste, met branding kan je een emotionele band opbouwen met je klant. Een golflengte die je niet bereikt met alleen een logo of een naam. Nee met totale branding creëer je pas een echte connectie met je klanten.

Branding levert op de lange termijn extreem veel rendement

Als je eenmaal een sterk merk hebt staan dan kan je daar op doorbouwen. Je kan veel makkelijker nieuwe producten in de markt zetten, nieuwe klanten of medewerkers werven of je marketing opschalen.

Inclusief .NL Domein
+ Logo bestanden

Inclusief .NL Domein
+ Logo bestanden

Nog meer lezen?

Een originele bedrijfsnaam: 3 voorbeelden

Hoe komt een originele bedrijfsnaam eigenlijk tot stand? Bekijk deze inspirerende voorbeelden van merken als Google, Ikea en Skype!

Lees artikel


 

Deze week worden er 2 bedrijfsnamen toegevoegd..
Mis ze niet, schrijf je in!