fbpx

5 vragen aan Sam van Gentevoort van Fairlingo [interview]

Sam van Gentevoort - Fairlingo

1. Hoe ging je start als ondernemer?

Voor mijn studie heb ik stage gelopen op een superjacht. Naar aanleiding hiervan kwam ik op het idee om een detacheringsbureau op te zetten voor bemanning voor superjachten. Om aan het benodigde startkapitaal te komen ben ik gestart met Duits Perfect, een vertaalbureau gespecialiseerd in Duitse vertalingen. Al snel kwam vanuit klanten de vraag naar andere talen. Met de uitbreiding van onze vertaaldiensten was Vertaalbureau Perfect geboren.

Omdat ik veel interesse had in de (online) vertaalbranche en de zaken vanaf het begin af aan goed liepen, heb ik ervoor gekozen met Vertaalbureau Perfect verder te gaan. In Duitsland zijn we inmiddels actief onder de vlag Übersetzungsbüro Perfekt. In de afgelopen 12,5 jaar is onze organisatie uitgegroeid tot een belangrijke speler in de vertaalmarkt. We hebben in 2019 bovendien voor de zesde achtereenvolgende keer de FD Gazelle Award in ontvangst mogen nemen. Dit is iets waar ik als ondernemer erg trots op ben.

Daarnaast zijn we in 2014 gestart met Fairlingo, een dochteronderneming van Vertaalbureau Perfect. Fairlingo is een innovatief online vertaalplatform waar je als klant zelf achter het stuur zit. Je vraagt direct online een offerte aan en kunt deze vervolgens gelijk betalen en hiermee de vertaalopdracht starten. Onze software koppelt automatisch de meest geschikte vertaler aan de opdracht. Wanneer de vertaalde tekst is gereviseerd kun je als klant de afgeronde vertaling via je eigen account downloaden. Tussenkomst van een projectmanager is dankzij deze digitale werkwijze nagenoeg niet nodig. Met Fairlingo zijn we inmiddels hard aan de weg aan het timmeren en hebben we in de afgelopen jaren een fantastische groei doorgemaakt.

2. Wat zouden meer ondernemers moeten doen?

De uitdagingen van deze tijd omzetten naar kansen door het inzetten van betekenisvol ondernemerschap. Fairlingo doet dit door mensen te verbinden door taalbarrières weg te nemen. Zo willen wij globalisering positief laten bijdragen. Onze organisatie werkt ook al enige tijd succesvol volgens het VBP-model. Dit organisatiemodel is gebaseerd op collectief ondernemerschap en zelfsturing. Hierdoor is er veel ruimte voor eigen initiatief en krijgen medewerkers veel vertrouwen en vrijheid. Dit zorgt ervoor dat zij hun talent beter kunnen ontplooien en hun geluksgevoel op het werk wordt vergroot. Zowel onze medewerkers individueel als de organisatie in zijn geheel plukken hier de vruchten van.

3. Wat is belangrijk voor je naast je bedrijf?

Mijn gezin staat voor mij op nummer één. Ik vind het dan ook belangrijk om een goede werk-/privébalans te hebben. Ik haal veel voldoening uit mijn werk, maar vind het ook belangrijk om tijd vrij te maken voor mijn familie, vrienden en hobby’s.

4. Kun je iets vertellen over het totstandkomen van de naam Fairlingo?

De naam ‘Fairlingo’ hebben we tijdens een brainstormsessie zelf bedacht. ‘Lingo’ betekent ‘taal’. ‘Fair’ staat voor ons doel om onze klanten snel en eenvoudig een kwalitatieve vertaling te bieden, tegen een transparante prijs en zonder onnodige extra kosten.

4.1 Echt? Zo gemakkelijk?

Ja, wij hebben een platte organisatiestructuur, waardoor beslissingen snel gemaakt kunnen worden. Destijds hebben wij met een aantal collega’s tijdens de brainstorm deze naam bedacht en alle betrokkenen waren het ermee eens.

5. Welke branches kunnen nog wel een Fairlingo gebruiken en waarom?

Eigenlijk kunnen alle branches wel een Fairlingo gebruiken. Onze werkwijze en filosofie zijn universeel inzetbaar.

De auteur

Niek van Son

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). Oprichter van digital marketingbureau Tasmanic. Meer dan 10 jaar ervaring als online marketingconsultant. Leest: Sharp, Taleb, Kahneman. Geïntrigeerd door hoe mensen en vooral mkb-ondernemers beslissingen nemen.

Klanten waarderen ons met:
★★★★★
4.6 / 5 - 20 reviews