fbpx

Wat is offline marketing, tips en voorbeelden

Offline opvallen met je bedrijf hopeloos ouderwets? Nee hoor! Sterker nog: de kracht van offline reclame is in een digitale wereld juist hartstikke sterk. Hierbij gaat het voornamelijk om de perfecte wisselwerking tussen offline en online marketing. Zolang deze twee elkaar precies op de goede manier aanvullen heb je een gouden combinatie te pakken. Met welke manieren van offline marketing val je vandaag de dag op?

In dit artikel bespreken we de volgende onderdelen:

Offline adverteren

Wat is offline marketing?

Offline marketing is een marketingstrategie die gericht is op het promoten van je producten of diensten via traditionele marketingkanalen (bijvoorbeeld via televisie, radio en printadvertenties). Het gaat hierbij om marketingactiviteiten die niet op digitale kanalen plaatsvinden, maar via offline media. Hierbij wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van billboards, flyers, tijdschriften en kranten om een boodschap over te brengen aan de doelgroep.

Waarom is offline marketing belangrijk?

Adverteren op Instagram Stories, het verzinnen en uitbreiden van de nodige branding, het toepassen van SEO-marketing… de mogelijkheden van online marketing zijn eindeloos. Je kunt tegenwoordig zoveel op het wereldwijde web dat er zelfs ieder jaar nieuwe trends te zien zijn op het gebied van online marketing. Sommige bedrijven lijken wel helemaal online te werken zonder enige tussenkomst van offline adverteren. Betekent dat dat offline marketing klaar is? Zeker niet: offline marketing is juist belangrijker dan ooit!

Focus je je namelijk puur op je online marketing en het verkrijgen van digitaal publiek dan is de kans groot dat je een groot deel van je publiek mist: het offline publiek. Hoewel bijna iedere Nederlander over een internetverbinding beschikt, betekent dit niet dat dat de enige manier is om klanten te trekken. Het is zaak om online en offline met elkaar te verbinden. Leest of ziet een potentiële klant offline iets over je bedrijf? Dan is het belangrijk dat je onderneming online goed vindbaar is. Die twee zaken moeten dus hand in hand met elkaar gaan voor het beste resultaat.

Voordelen van offline marketing

  • Groot bereik:
    Offline reclame kan helpen bij het bereiken van een breder publiek, vooral campagnes via de televisie, radio of gedrukte media (bijv. de krant).
  • Merkherkenning:
    Door gebruik te maken van offline media zoals billboards, posters en flyers, kan je je merk zichtbaar maken en de naamsbekendheid vergroten.
  • Doelgerichtheid:
    In sommige gevallen kan offline marketing een gerichter publiek bereiken, bijvoorbeeld als je richt op specifieke demografische gegevens, zoals locatie.
  • Betrouwbaarheid:
    Sommige consumenten vertrouwen meer op offline marketing dan op online marketing, vooral als het gaat om drukwerk of persoonlijke aanbevelingen van vrienden of familie.
  • Meetbaarheid:
    Offline marketing kan in sommige gevallen makkelijker gemeten worden dan veel digitale marketingkanalen, omdat je bijvoorbeeld het aantal reacties op een direct mail campagne kunt tellen.
  • Branding:
    Door gebruik te maken van offline media kan je je merk op een unieke manier positioneren en het verhaal achter je merk beter overbrengen.

Let op: Offline marketing is niet beter of slechter dan online marketing, beide vormen van marketing kunnen elkaar goed aanvullen.

Offline reclame mogelijkheden

Kies voor adverteren in een krant of magazine

Een van de eerste manieren waar je waarschijnlijk aan denkt bij offline reclame maken is een fysieke advertentie in een krant of magazine. Veel ondernemers denken dat adverteren in een krant niet meer van deze tijd is. Dat is bijzonder, want sinds wanneer ís dat eigenlijk zo? Wat ideaal hieraan is, is dat er vrij weinig bedrijven zijn die het doen. Dat betekent dat als jij als ondernemer er wel voor kiest om te adverteren in een fysiek blad je direct al opvalt. Weet je niet goed hoe je zo’n advertentie samen moet stellen? Open zelf is de krant om te kijken hoe andere advertenties in elkaar steken.

Aantrekkelijke wanddecoratie voor interactiviteit

Pak je het liever wat creatiever aan en wil je op een hele andere manier opvallen? Dat kan met behulp van fysieke wanddecoratie in (grote) steden. Kijk of je ergens op de muur van een goed zichtbaar pand een visueel aantrekkelijke setting mag creëren. Iets wat uitnodigt om een foto van te maken. Denk bijvoorbeeld aan een tof schilderwerk of een selfiespot waar mensen foto’s van maken die ze met een bepaalde hashtag online zetten. Zet er een QR-code bij naar je website of naar een product dat je wilt verkopen en je hebt op een hele ludieke manier reclame gemaakt voor je diensten of producten. Het voordeel hiervan is dat gebruikers meehelpen aan het verspreiden van jouw boodschap door de foto’s online te delen.

Kies voor creatieve visitekaartjes

Waar je als ondernemer ook aan moet denken zijn fysieke visitekaartjes; iets wat menig moderne ondernemer wel eens vergeet. Het hebben van visitekaartjes is nog steeds belangrijk voor het verspreiden van je boodschap en het bereiken van potentiële klanten. Dit geldt in ieder geval voor visitekaartjes die opvallen. Verkoop je boeken? Maak dan een visitekaartje in de vorm van een boek; het liefst eentje die je open moet slaan om de contactgegevens te bekijken.

Laat een reclamevlag of banier maken voor je bedrijf

Natuurlijk kunnen we je als tip geven om een bizar bouwwerk als kantoorpand aan te schaffen waarmee je een eyecatcher in de buurt bent, maar Nederland kent helaas niet zoveel extreem opvallende gebouwen. Daarom kun je er beter voor zorgen dat het bouwwerk opvalt met te gekke details. Een vlag laten maken of een banier samenstellen, is bijvoorbeeld een van de manieren om de aandacht te trekken.

Vlaggen zien er niet alleen professioneel uit, maar zorgen ook voor het overbrengen van de huisstijl en de zakelijke gegevens van het bedrijf. Je bepaalt namelijk helemaal zelf hoe zo’n vlag eruit komt te zien en wat er allemaal op komt te staan. Plaats de vlag op een zichtbaar punt waardoor voorbijgangers goed kunnen zien wie jullie zijn en wat jullie doen.

Reclame op vloeren, trappen, bushaltes en meer

Tot slot moet je bij offline reclame maken verder denken dan posters die je aan een muur hangt of folders die je bij winkels en café’s neerlegt. Mensen moeten iets met je reclame willen doen; er foto’s van maken en ze delen op sociale media. Dat gebeurt al heel gauw wanneer je kiest voor opvallende reclame op vloeren, bankjes, trappen en bushaltes. Grote bedrijven gingen je al voor: zo maakte KitKat van een simpele bank een smakelijke chocoladebank en wordt er regelmatig door shops geadverteerd op de treden van een trap in een winkelcentrum of een openbare ruimte. Dit soort reclame maken is misschien nog net even een stapje verder dan je in je hoofd had, maar is zeker niet ondenkbaar.

Offline marketing voorbeelden

Naast de bekende mogelijkheden die we in het vorige onderdeel benoemd hebben, zijn er ook voorbeelden van bedrijven die offline marketing naar het volgende niveau tillen:

  • IKEA:
    In 2014 creëerde IKEA een interactieve bushalte waar mensen konden plaatsnemen in een mini IKEA woonkamer. Het idee was om mensen te laten zien hoe hun meubels er in een echte omgeving uit zouden zien.
    ikea
  • Coca-Cola:
    In 2013 creëerde Coca-Cola een interactieve vending machine waar mensen gratis flessen cola konden krijgen als ze een dansje deden. Het idee was om mensen te motiveren om plezier te hebben en om de boodschap over te brengen dat Coca-Cola een drankje is voor momenten van vreugde.
    coca-cola
  • Red Bull:
    In 2012 organiseerde Red Bull de Stratos Jump, waarbij Felix Baumgartner vanuit een ballon op 39 km hoogte sprong en zo een wereldrecord vestigde voor de hoogste vrije val. Dit evenement was live op televisie te volgen en kreeg veel media-aandacht.
  • KitKat:
    We hebben het eigenlijk al benoemd, de chocolade bankje van KitKat.

Hoe zit het dan met online reclame maken?

Bovenstaande tips zijn een goede aanvulling op online reclame maken; het is namelijk óók nog steeds belangrijk om te investeren in online marketing. Kijk alleen al eens naar hoeveel tijd Nederlanders iedere dag op hun smartphone doorbrengen. Alleen daarom wil je al investeren in reclame maken via social media, de zoekmachine en diverse websites. Wat in ieder geval belangrijk is, is om net een beetje anders te zijn dan je concurrent.

Denk aan diverse voordelen die je aan kunt bieden: laat de vaste klant profiteren van een bepaalde korting, bied gratis verzending van je producten aan of kies een ander voordeel waarmee een klant eerder voor jouw bedrijf kiest dan voor een ander. Bekijk ook eens de mogelijkheden van SEO, contentmarketing en linkbuilding; twee interessante begrippen die ervoor kunnen zorgen dat je website hoger in Google scoort. Kortom: online en offline reclame kunnen niet los van elkaar gebruikt worden, maar moeten elkaar juist aanvullen in deze diverse samenleving.

Lees meer over de betekenis en verschillen tussen slogans, pay-offs, taglines en motto’s.

De auteur

Redactie Brandio

Brandio is een marktplaats waar je ‘brandable’ bedrijfsnamen kunt kopen bedacht door creatieve professionals. De namen zijn betaalbaar en altijd inclusief bijbehorende domeinnaam en logo. Het bespaart je zowel tijd als geld in vergelijking met je naam laten bedenken door een reclamebureau

Klanten waarderen ons met:
★★★★★
4.6 / 5 - 20 reviews