fbpx

Internationale marketing: wat is het? En wat zijn goede strategieën?

Ondernemers die in Nederland succes hebben, kunnen ervoor kiezen voor uitbreiding naar het buitenland. Zolang je de goede business te pakken hebt evenals een interessante niche zit je meestal gebakken. Toch gebeurt internationaal uitbreiden niet zomaar. Je moet je bedrijf op de buitenlandse kaart zetten door online marketing. In dit artikel bespreken we de volgende punten om je op weg te helpen:

Internationale marketing

Wat is internationale marketing?

Internationale marketing is het uitoefenen van een (online) marketingstrategie gericht op het buitenland. Bij het ondernemen in het buitenland moet je in kaart hebben waar je doelgroep zit en hoe je deze het best kan benaderen. Deze kan je vervolgens bereiken met internationale marketing.

Waarom is internationale marketing belangrijk?

Internationale marketing is belangrijk omdat het bedrijven kan helpen hun producten en diensten te promoten en te verkopen op de internationale markt. Door zich te richten op verschillende culturen en talen, kan een bedrijf een groter publiek bereiken en meer omzet genereren. Bovendien kan internationale marketing helpen om nieuwe zakelijke kansen te ontdekken, nieuwe markten te verkennen en de concurrentiepositie van een bedrijf te verbeteren. Het stelt bedrijven in staat om te begrijpen hoe ze de culturele verschillen kunnen overbruggen en zich kunnen aanpassen aan de lokale markten, wat essentieel is voor succes op de wereldmarkt.

Verschillende strategieën voor internationale marketing

Als ondernemer kan je kiezen tussen vier strategieën betreft internationale marketing:

  1. Globale strategie: bij deze strategie wordt er één marketingstrategie ontwikkeld voor de hele wereld. Het bedrijf streeft naar standaardisatie van het product, de promotie, de prijs en de distributie over alle landen waarin het actief is.
  2. Adaptatie strategie: bij deze strategie past het bedrijf de marketingmix aan per land of regio. Het bedrijf houdt rekening met de lokale verschillen in cultuur, wetgeving, concurrentie en consumentengedrag.
  3. Differentiatiestrategie: bij deze strategie differentieert het bedrijf zijn producten of diensten ten opzichte van de concurrentie. Het bedrijf richt zich op specifieke klantgroepen en biedt unieke kenmerken of voordelen die hen aanspreken.
  4. Lokale strategie: bij deze strategie heeft het bedrijf een sterke lokale aanwezigheid en past het zijn marketingstrategie aan op de lokale markt. Het bedrijf kan bijvoorbeeld samenwerken met lokale partners of lokale producten ontwikkelen om beter aan te sluiten op de behoeften van de lokale consumenten.

Waar moet je op letten bij internationale marketing?

Diensten en producten begrijpelijk maken voor internationaal publiek

Wil je überhaupt zichtbaar zijn voor een internationaal publiek dan moet je ervoor zorgen dat je online te vinden én te begrijpen bent. Dat betekent dat je de registratie van je merknaam ook vindbaar moet hebben voor buitenlandse URL’s. In Nederland is .nl gangbaar; in andere landen gelden hiervoor andere regels. Wat hierbij ook belangrijk is, is dat je alle content in de juiste talen laat vertalen.

Natuurlijk kun je hiervoor Google Translate gebruiken, maar wanneer je de kans op succes wilt verhogen is het aan te raden om een vertaler in te schakelen. Een potentiële klant prikt al gauw door een onprofessionele vertaling heen. Daarnaast is zo’n geautomatiseerde vertaling totaal niet persoonlijk. Doe hierbij gedegen onderzoek naar een bepaald land, de cultuur en wat er belangrijk is. Hierdoor wordt de user experience (UX) van een website alleen maar verhoogd, wat goed is voor de vindbaarheid in Google. Wil je toch met automatische vertalingen aan de slag? Lees dan onze blogpost over vertaaltools voor websitevertalingen.

Optimaliseer vindbaarheid in Google in diverse landen

Weet vooraf in welk land je je producten wilt gaan aanbieden. Veel Nederlandse bedrijven kiezen ervoor om in eerste instantie in Duitsland aan de slag te gaan. Duitsland is een groot land met veel mogelijkheden. Houd er dus rekening mee dat er ook al Duitse bedrijven kunnen zijn die binnen jouw niche vallen. Onderzoek van tevoren wat je mogelijkheden zijn en of je wat toevoegt aan de bestaande markt. Wanneer dat het geval is, is het tijd om de vindbaarheid van je website zo goed mogelijk te laten zijn.

Een online marketingbureau kan je hierbij helpen. Zij zijn gespecialiseerd in het op de kaart zetten van ondernemers en producten. Een groot deel van de online marketing bureaus in Nederland weet precies wat je moet doen wanneer je bijvoorbeeld zichtbaar wilt worden in Duitsland. Veel van je klanten moeten immers uit Google en andere zoekmachines komen. Zorg er daarom voor dat je daar genoeg tijd en geld in investeert.

Weet welke kanalen je moet gebruiken

Social media zijn vandaag de dag ontzettend belangrijk in het bereiken van bestaand en nieuw publiek. Welke media- en marketingkanalen werken verschillen per land. Neem bijvoorbeeld China, een totaal ander land dan Nederland. Waar wij volop gebruikmaken van social media zoals Facebook en Instagram vind je in China juist meer gebruikers van Weibo en Ren Ren. Kijk vooraf dus goed waar je in moet investeren wanneer je aan de slag gaat met online marketing in het buitenland. De kans is groot dat je kanalen tegenkomt waar je of nog nooit van hebt gehoord of die we in Nederland helemaal niet gebruiken.

Hoewel je aan het begin van een marketingplan natuurlijk allang je doelgroep bepaalt, is het goed om daar bij mediakanalen nog even extra goed op te letten. Ieder social medium heeft een bepaalde groep die dat medium veel gebruikt. Voor internationale marketing is het aan te raden om dit goed op een rij te hebben. Zo weet je bijvoorbeeld precies waar je 30-plussers kunt bereiken of op welke media jongeren juist zitten. Dat geldt ook voor andere leeftijdscategorieën.

Wat zijn de voor- en nadelen van internationale marketing?

Voordelen:

  • Vergroting van afzetmarkt
    Door te focussen op internationale marketing, kun je een groter publiek bereiken dan alleen de lokale markt. Hierdoor kan je afzetmarkt aanzienlijk groter worden en groeit de kans op het behalen van hogere winsten.
  • Diversificatie
    Door actief te zijn in meerdere landen, spreidt een bedrijf zijn risico’s. Het bedrijf wordt minder afhankelijk van één enkele markt, waardoor de gevolgen van veranderingen in de economie of politiek minder hard aankomen.
  • Groei en innovatie
    Door te kijken naar nieuwe markten, kunnen bedrijven nieuwe producten of diensten ontwikkelen die passen bij de behoeften van die markten. Dit kan leiden tot groei en innovatie, waardoor een bedrijf zich kan onderscheiden van concurrenten en zich kan ontwikkelen als bedrijf.
  • Verbeterde merkbekendheid
    Door in meerdere landen actief te zijn, kan de merkbekendheid van een bedrijf worden vergroot. Dit kan leiden tot meer klanten, een grotere naamsbekendheid en betere resultaten op lange termijn.
  • Verbeterde relaties
    Door samen te werken met internationale partners, kan een bedrijf zijn relaties met verschillende ondernemingen versterken. Dit kan de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van het bedrijf vergroten, waardoor de kans op succes op lange termijn groter wordt.

Nadelen:

  • Culturele verschillen
    Er kunnen grote culturele verschillen zijn tussen landen, waardoor de marketingstrategieën die werken in één land misschien niet werken in een ander land.
  • Taalbarrières
    Taal is een belangrijke barrière voor internationale marketing. Marketeers moeten ervoor zorgen dat hun boodschap correct wordt vertaald.
  • Wet- en regelgeving
    Elk land heeft zijn eigen wet- en regelgeving op het gebied van marketing en reclame, wat kan leiden tot beperkingen en uitdagingen voor internationale marketeers.
  • Logistiek
    Het beheren van de logistiek van internationale marketing kan complex zijn, met name in termen van distributie en levering van producten en diensten.
  • Kosten
    Internationale marketing kan duur zijn vanwege de noodzaak om te investeren in marktonderzoek, lokale marketingcampagnes en distributiekanalen.

De auteur

Redactie Brandio

Brandio is een marktplaats waar je ‘brandable’ bedrijfsnamen kunt kopen bedacht door creatieve professionals. De namen zijn betaalbaar en altijd inclusief bijbehorende domeinnaam en logo. Het bespaart je zowel tijd als geld in vergelijking met je naam laten bedenken door een reclamebureau

Klanten waarderen ons met:
★★★★★
4.6 / 5 - 20 reviews