Home » Blog » Marketing » Internationale marketing: wat is het? En wat zijn goede strategieën?
Bijgewerkt op maandag 28 oktober 2024
Ondernemers die in Nederland succes hebben, kunnen ervoor kiezen voor uitbreiding naar het buitenland. Zolang je de goede business te pakken hebt evenals een interessante niche zit je meestal gebakken. Toch gebeurt internationaal uitbreiden niet zomaar. Je moet je bedrijf op de buitenlandse kaart zetten door online marketing. In dit artikel bespreken we de volgende punten om je op weg te helpen:
Internationale marketing is het uitoefenen van een (online) marketingstrategie gericht op het buitenland. Bij het ondernemen in het buitenland moet je in kaart hebben waar je doelgroep zit en hoe je deze het best kan benaderen. Deze kan je vervolgens bereiken met internationale marketing.
Internationale marketing is belangrijk omdat het bedrijven kan helpen hun producten en diensten te promoten en te verkopen op de internationale markt. Door zich te richten op verschillende culturen en talen, kan een bedrijf een groter publiek bereiken en meer omzet genereren. Bovendien kan internationale marketing helpen om nieuwe zakelijke kansen te ontdekken, nieuwe markten te verkennen en de concurrentiepositie van een bedrijf te verbeteren. Het stelt bedrijven in staat om te begrijpen hoe ze de culturele verschillen kunnen overbruggen en zich kunnen aanpassen aan de lokale markten, wat essentieel is voor succes op de wereldmarkt.
Als ondernemer kan je kiezen tussen vier strategieën betreft internationale marketing:
Wil je überhaupt zichtbaar zijn voor een internationaal publiek dan moet je ervoor zorgen dat je online te vinden én te begrijpen bent. Dat betekent dat je de registratie van je merknaam ook vindbaar moet hebben voor buitenlandse URL’s. In Nederland is .nl gangbaar; in andere landen gelden hiervoor andere regels. Wat hierbij ook belangrijk is, is dat je alle content in de juiste talen laat vertalen.
Natuurlijk kun je hiervoor Google Translate gebruiken, maar wanneer je de kans op succes wilt verhogen is het aan te raden om een vertaler in te schakelen. Een potentiële klant prikt al gauw door een onprofessionele vertaling heen. Daarnaast is zo’n geautomatiseerde vertaling totaal niet persoonlijk. Doe hierbij gedegen onderzoek naar een bepaald land, de cultuur en wat er belangrijk is. Hierdoor wordt de user experience (UX) van een website alleen maar verhoogd, wat goed is voor de vindbaarheid in Google. Wil je toch met automatische vertalingen aan de slag? Lees dan onze blogpost over vertaaltools voor websitevertalingen.
Weet vooraf in welk land je je producten wilt gaan aanbieden. Veel Nederlandse bedrijven kiezen ervoor om in eerste instantie in Duitsland aan de slag te gaan. Duitsland is een groot land met veel mogelijkheden. Houd er dus rekening mee dat er ook al Duitse bedrijven kunnen zijn die binnen jouw niche vallen. Onderzoek van tevoren wat je mogelijkheden zijn en of je wat toevoegt aan de bestaande markt. Wanneer dat het geval is, is het tijd om de vindbaarheid van je website zo goed mogelijk te laten zijn.
Een online marketingbureau kan je hierbij helpen. Zij zijn gespecialiseerd in het op de kaart zetten van ondernemers en producten. Een groot deel van de online marketing bureaus in Nederland weet precies wat je moet doen wanneer je bijvoorbeeld zichtbaar wilt worden in Duitsland. Veel van je klanten moeten immers uit Google en andere zoekmachines komen. Zorg er daarom voor dat je daar genoeg tijd en geld in investeert.
Social media zijn vandaag de dag ontzettend belangrijk in het bereiken van bestaand en nieuw publiek. Welke media- en marketingkanalen werken verschillen per land. Neem bijvoorbeeld China, een totaal ander land dan Nederland. Waar wij volop gebruikmaken van social media zoals Facebook en Instagram vind je in China juist meer gebruikers van Weibo en Ren Ren. Kijk vooraf dus goed waar je in moet investeren wanneer je aan de slag gaat met online marketing in het buitenland. De kans is groot dat je kanalen tegenkomt waar je of nog nooit van hebt gehoord of die we in Nederland helemaal niet gebruiken.
Hoewel je aan het begin van een marketingplan natuurlijk allang je doelgroep bepaalt, is het goed om daar bij mediakanalen nog even extra goed op te letten. Ieder social medium heeft een bepaalde groep die dat medium veel gebruikt. Voor internationale marketing is het aan te raden om dit goed op een rij te hebben. Zo weet je bijvoorbeeld precies waar je 30-plussers kunt bereiken of op welke media jongeren juist zitten. Dat geldt ook voor andere leeftijdscategorieën.
De auteur
Brandio is een marktplaats waar je ‘brandable’ bedrijfsnamen kunt kopen bedacht door creatieve professionals. De namen zijn betaalbaar en altijd inclusief bijbehorende domeinnaam en logo. Het bespaart je zowel tijd als geld in vergelijking met je naam laten bedenken door een reclamebureau
Aanbod
Belangrijke pagina’s
Vervolg
© 2024 Brandio is een geregistreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Vul je naam en e-mailadres in:
We sturen 1 x per maand een nieuwsbrief, meer niet. Je kunt je gemakkelijk uitschrijven.