3 onmisbare tips voor internationale marketing

Internationale marketing

Nederland is een interessant land wat betreft economie en handel. In 2019 koos een recordaantal buitenlandse bedrijven voor Nederland, waardoor er hier meer banen werden gecreëerd. Andersom kan het natuurlijk ook: ondernemers die in Nederland succes hebben zoeken de grenzen letterlijk op en kiezen voor uitbreiding naar het buitenland. Zolang je de goede business te pakken hebt evenals een interessante niche zit je meestal gebakken. Toch gebeurt internationaal uitbreiden niet zomaar. Je moet je bedrijf op de buitenlandse kaart zetten door online marketing. Hoe je dat doet? Simpel. In dit artikel lees je drie onmisbare tips voor internationale marketing.

Waarom kiezen voor ondernemen in het buitenland?

Er kunnen diverse redenen zijn waarom je je onderneming graag uit wilt breiden in het buitenland. De grootste reden is meestal geld. Wanneer je bedrijf in Nederland draait en de nodige winst maakt, lonken de grenzen. Dit hoeft overigens geen garantie te zijn dat je óók direct succesvol bent in het buitenland. Een bedrijf kan in Nederland nog zo goed werken, maar bijvoorbeeld in Duitsland totaal niet aanslaan. Wanneer je kiest voor de juiste vorm van online marketing Duitsland zul je zien dat dit wellicht al wat beter verloopt. Dit geldt natuurlijk voor ieder ander land ook zo.

Een andere reden voor de overstap naar het buitenland kan zijn dat de thuismarkt, dus in Nederland, al verzadigd is. Wanneer je blijvend wilt groeien, zit er in zo’n geval meestal niets anders op dan de stap naar het buitenland te maken. Ook kan het zo zijn dat je volop producten of diensten hebt geproduceerd en dat er sprake is van een overproductie die je in Nederland niet meer kwijt kunt. Tot slot kiest een groot deel van de ondernemers voor internationaal ondernemen omdat concurrenten dit ook doen. Wil je interessant blijven dan moet je daar grote stappen voor nemen.

Diensten en producten begrijpelijk maken voor internationaal publiek

De eerste tip lijkt weliswaar een open deur, maar is dat absoluut niet. Wil je überhaupt zichtbaar zijn voor een internationaal publiek dan moet je ervoor zorgen dat je online te vinden én te begrijpen bent. Dat betekent dat je de registratie van je merknaam ook vindbaar moet hebben voor buitenlandse URL’s. In Nederland is .nl gangbaar; in andere landen gelden hiervoor andere regels. Wat hierbij ook belangrijk is, is dat je alle content in de juiste talen laat vertalen.

Natuurlijk kun je hiervoor Google Translate gebruiken, maar wanneer je de kans op succes wilt verhogen is het aan te raden om een vertaler in te schakelen. Een potentiële klant prikt al gauw door een onprofessionele vertaling heen. Daarnaast is zo’n geautomatiseerde vertaling totaal niet persoonlijk. Doe hierbij gedegen onderzoek naar een bepaald land, de cultuur en wat er belangrijk is. Hierdoor wordt de user experience van een website alleen maar verhoogd, wat goed is voor de vindbaarheid in Google

Optimaliseer vindbaarheid in Google in diverse landen

Weet vooraf in welk land je je producten wilt gaan aanbieden. Veel Nederlandse bedrijven kiezen ervoor om in eerste instantie in Duitsland aan de slag te gaan. Duitsland is een groot land met veel mogelijkheden. Houd er dus rekening mee dat er ook al Duitse bedrijven kunnen zijn die binnen jouw niche vallen. Onderzoek van tevoren wat je mogelijkheden zijn en of je wat toevoegt aan de bestaande markt. Wanneer dat het geval is, is het tijd om de vindbaarheid van je website zo goed mogelijk te laten zijn.

Een online marketing bureau kan je hierbij helpen. Zij zijn gespecialiseerd in het op de kaart zetten van ondernemers en producten. Een groot deel van de online marketing bureaus in Nederland weet precies wat je moet doen wanneer je bijvoorbeeld zichtbaar wilt worden in Duitsland. Veel van je klanten moeten immers uit Google en andere zoekmachines komen. Zorg er daarom voor dat je daar genoeg tijd en geld in investeert.

Weet welke kanalen je moet gebruiken

Social media zijn vandaag de dag ontzettend belangrijk in het bereiken van bestaand en nieuw publiek. Welke media- en marketingkanalen werken verschillen per land. Neem bijvoorbeeld China, een totaal ander land dan Nederland. Waar wij volop gebruikmaken van social media zoals Facebook en Instagram vind je in China juist meer gebruikers van Weibo en Ren Ren. Kijk vooraf dus goed waar je in moet investeren wanneer je aan de slag gaat met online marketing in het buitenland. De kans is groot dat je kanalen tegenkomt waar je of nog nooit van hebt gehoord of die we in Nederland helemaal niet gebruiken.

Hoewel je aan het begin van een marketingplan natuurlijk allang je doelgroep bepaalt, is het goed om daar bij mediakanalen nog even extra goed op te letten. Ieder social medium heeft een bepaalde groep die dat medium veel gebruikt. Voor internationale marketing is het aan te raden om dit goed op een rij te hebben. Zo weet je bijvoorbeeld precies waar je 30-plussers kunt bereiken of op welke media jongeren juist zitten. Dat geldt ook voor andere leeftijdscategorieën.

Nog meer lezen?

Simon Sinek’s Golden Circle – Start met waarom

Origineel gepubliceerd: 19-11-2019 – Laatste update: 25-11-2020 Vele startende ondernemers wenden zich tot de Golden Circle>>

Lees artikel