De psychologie van een sterk merk

Want eigenlijk vinden we Pepsi lekkerder dan Coca Cola

De kans dat je je wenkbrauwen fronst bij het lezen van de ondertitel van dit blog is vrij groot. Maar liefst 75% van de coladrinkers geeft namelijk de voorkeur aan Coca Cola boven Pepsi. Tenminste, als ze weten dat ze Coca Cola drinken.

In blinde tests komen er namelijk heel andere resultaten naar voren. De verklaring voor dit verschil ligt vooral bij onze associaties met een merk. Maar uit onderzoek blijkt ook dat onze hersenen verschillend op de twee merken reageren.

Hoe dat precies werkt lees je in dit artikel.

De klassieke Pepsi Challenge

In 1975 bedachten ze bij Pepsi een mooie marketingstunt om Coca Cola eindelijk eens van hun troon af te stoten.

In shopping malls door het hele land werden tafeltjes neergezet waar de bezoekers twee bekertjes cola mochten proeven. Zonder labels of merken erop, zodat de mensen vooraf geen idee hadden welke cola ze dronken.

De resultaten waren voor Pepsi geweldig!

Een meerderheid van de mensen gaf namelijk aan Pepsi lekkerder te vinden dan Coca Cola.

Er volgde natuurlijk direct een slimme reclamecampagne om het Amerikaanse volk met de neus op deze nieuwe feiten te drukken.

De Pepsi Challenge 2.0

Maar hoe komt het dan dat we toch al jarenlang Coca Cola als hét colamerk met de lekkerste smaak zien? Een onderzoek waarbij men de hersenactiviteit tijdens het proeven vastlegde geeft een antwoord op die vraag.

Allereerst herhaalde men het onderzoek op de klassieke manier. Proefpersonen kregen twee cola’s te proeven, zonder te weten om welk merk het ging.

Pepsi kreeg opnieuw de meeste stemmen, maar ook de MRI-scans lieten iets interessants zien.

Een beloning voor de hersenen

Bij het proeven van Pepsi bleek de ventromediale prefrontale cortex van de meeste proefpersonen namelijk veel actiever te zijn. Dit gedeelte van de hersenen speelt een rol bij het nemen van beslissingen, mede gebaseerd op gevoelens van beloning.

Simpel gezegd: het proeven van Pepsi voelt voor het brein meer als een beloning dan het proeven van Coca Cola.

Een verrassende twist

In een tweede variant kregen de proefpersonen wel te zien welke cola ze proefden.

Nu bleek dat ruim 75% van de proefpersonen Coca Cola lekkerder vond dan Pepsi.

Op zich al opmerkelijk, maar ook de hersenscans verbaasden de onderzoekers. Er werden namelijk ineens heel andere hersengebieden actief dan bij het vorige deel van de proef.

De onderzoekers zagen nu de dorsolaterale cortex, de hippocampus en de middenhersenen oplichten wanneer mensen een blikje Coca Cola voor zich zagen. Bij het zien van het Pepsi-logo bleef deze activiteit uit.

Coca Cola zet je aan het denken

De genoemde hersengebieden worden in de psychologie geassocieerd met planning en hogere aspecten van gecontroleerd gedrag.

Pepsi roept in een blinde test dus een oergevoel op, terwijl Coca Cola in een open test veel verder geëvolueerde cognitieve functies aanspreekt.

Volgens de onderzoekers ligt de oorzaak hiervoor in de culturele associaties die we met Coca Cola hebben. Die worden gevormd door de reclames die we zien, de plaatsen waar we het merk tegenkomen, maar ook door de meningen van anderen in onze omgeving.

En zo kan een sterk merk dus bepalen hoe we denken dat iets smaakt.

Inclusief .NL Domein
+ Logo bestanden

Uniek: Inclusief .COM
+ .NL + .BE Domein + Logo

Nog meer lezen?

Een originele bedrijfsnaam: 3 voorbeelden

Hoe komt een originele bedrijfsnaam eigenlijk tot stand? Bekijk deze inspirerende voorbeelden van merken als Google, Ikea en Skype!

Lees artikel


 

Deze week worden er 2 bedrijfsnamen toegevoegd..
Mis ze niet, schrijf je in!