fbpx

Cola challenge: Coca-Cola vs. Pepsi

In de wereld van frisdranken zijn er twee giganten die de industrie domineren – Coca Cola en Pepsi. Deze twee merken zijn al meer dan een eeuw gezworen rivalen, elk met zijn eigen unieke recept en fanbase. Maar welke van deze twee overheerst nu echt in termen van smaak? In dit artikel duiken we diep in de ‘Cola Challenge’, een smaaktest waarin bezoekers Coca Cola en Pepsi gaan drinken uit twee bekers, zonder een label van het merk.

sterk merk pepsi challenge

De cola challenge: vinden we Pepsi eigenlijk lekkerder dan Coca-Cola?

Achter de beleving rond een merk gaan veel psychologische effecten schuil. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat 75% van de cola drinkers liever Coca-Cola dan Pepsi drinkt. Tenminste, als ze weten dat ze Coca-Cola drinken. In blinde tests komen er namelijk heel andere resultaten naar voren. De verklaring voor dit verschil ligt vooral bij onze associaties met een merk. Uit onderzoek blijkt ook dat onze hersenen verschillend op de twee merken reageren.

De klassieke Pepsi Challenge

In 1975 bedacht Pepsi een marketingstunt om Coca-Cola eindelijk van de troon te stoten. In winkelcentra in heel Amerika mochten bezoekers twee bekertjes cola proeven. Zonder labels of merken erop, zodat mensen geen idee hadden welke cola ze dronken. De resultaten waren voor Pepsi geweldig. Een meerderheid van de mensen gaf namelijk aan Pepsi lekkerder te vinden dan Coca-Cola. Pepsi kwam natuurlijk meteen met een slimme reclamecampagne om het Amerikaanse volk met de neus op deze nieuwe feiten te drukken.

De Pepsi Challenge 2.0

Maar hoe komt het dan dat we toch al jarenlang Coca-Cola als het colamerk met de lekkerste smaak zien? Een onderzoek waarbij de hersenactiviteit tijdens het proeven vastgelegd werd, gaf een antwoord op die vraag. Proefpersonen proefden eerst twee cola’s, zonder te weten om welk merk het ging. Er werd bovendien een MRI-scan van hun hersenen gemaakt. Pepsi kreeg opnieuw de meeste stemmen, maar de scans lieten ook iets interessants zien. Bij het proeven van Pepsi bleek de ventromediale prefrontale cortex van de meeste proefpersonen namelijk veel actiever te zijn. Dit gedeelte van de hersenen speelt een rol bij het nemen van beslissingen, mede gebaseerd op gevoelens van beloning. Simpel gezegd: het proeven van Pepsi voelt voor het brein meer als een beloning dan het proeven van Coca-Cola.

Een verrassende twist

In een tweede onderzoek kregen de proefpersonen wel te zien welke cola ze proefden. Nu bleek dat ruim 75% van de proefpersonen Coca-Cola lekkerder vond dan Pepsi. Uit de hersenscans bleek bovendien dat ineens heel andere hersengebieden actief waren dan bij het vorige deel van de proef. De onderzoekers zagen nu de dorsolaterale cortex, de hippocampus en de middenhersenen oplichten wanneer mensen een blikje Coca-Cola voor zich zagen. Bij het zien van het Pepsi-logo bleef deze activiteit uit.

Coca-Cola zet je aan het denken

De genoemde hersengebieden worden in de psychologie geassocieerd met planning en hogere aspecten van gecontroleerd gedrag. Pepsi roept in een blinde test dus een oergevoel op, terwijl Coca-Cola in een open test veel verder geëvolueerde cognitieve functies aanspreekt. Volgens de onderzoekers komt dat door de culturele associaties die we met Coca-Cola hebben. Die worden gevormd door de reclames die we zien en de plekken waar we het merk tegenkomen, maar ook door de meningen van anderen in onze omgeving. Zo kan een sterk merk dus zelfs bepalen hoe we denken dat iets smaakt. Dat geeft aan hoe belangrijk het is om een sterk merk te bouwen voor je onderneming.

De auteur

Redactie Brandio

Brandio is een marktplaats waar je ‘brandable’ bedrijfsnamen kunt kopen bedacht door creatieve professionals. De namen zijn betaalbaar en altijd inclusief bijbehorende domeinnaam en logo. Het bespaart je zowel tijd als geld in vergelijking met je naam laten bedenken door een reclamebureau

Klanten waarderen ons met:
★★★★★
4.6 / 5 - 20 reviews