Home » Blog » Kennisbank » Wat is een merklicentie en wat zijn de voordelen?
Bijgewerkt op maandag 26 december 2022
Wil je je producten en diensten in het buitenland aanbieden? Of wil je je merk bij een bredere doelgroep onder de aandacht brengen? Dan kan het een goed idee zijn om een merklicentie af te geven. Zo geef je een ander bedrijf toestemming om je merk te gebruiken, uiteraard onder bepaalde voorwaarden. Door een merklicentie af te geven, kun je je bedrijf verder laten groeien. Lees ook gerust meer over het merknaam bedenken proces en de valkuilen die bij een bedrijfsnaam bedenken naar boven kunnen komen.
Een merklicentie houdt kortgezegd in dat de merkhouder een ander bedrijf toestemming geeft om zijn merk te gebruiken. De licentienemer mag jouw beschermde product, dienst of techniek leveren of produceren (tegen een vergoeding of winstdeling), terwijl jij als licentiehouder eigenaar blijft. In de praktijk komt dit vaak voor. Er worden licenties gegeven aan externe bedrijven, maar ook aan bedrijfsonderdelen of dochterbedrijven. Ook franchiseondernemingen gebruiken merklicenties. Dat heeft het voordeel dat een bedrijf snel in de markt gezet kan worden: het merk en de formule zijn bekend en het bedrijf kan zijn werkzaamheden onder de bestaande merklicentie uitvoeren. Licenties worden ook veel gebruikt om de goodwill die hoort bij een sterk merk, een bekende sporter, filmster of stripfiguur te exploiteren.
Een actueel voorbeeld van merklicentie is de samenwerking tussen Disney en speelgoedfabrikant Mattel. Mattel kreeg wereldwijde licentierechten voor de franchises Disney Princess en Disney Frozen. Mattel mag op basis daarvan de speelgoedlijnen voor Disney Consumer Products, Games en Publishing ontwikkelen, waaronder modepoppen en figuren. De collectie wordt in 2023 gelanceerd bij retailers over de hele wereld. Op die manier maakt Mattel gebruik van het ijzersterke merk Disney, terwijl Disney kan rekenen op de expertise en commerciële reikwijdte van de speelgoedfabrikant. Beide bedrijven worden hier duidelijk beter van.
Licenties worden steeds populairder. Niet voor niets, want het afgeven van een merklicentie kan grote commerciële voordelen hebben. Zie het voorbeeld hierboven. Als je als merkhouder wilt groeien, bijvoorbeeld in het buitenland, dan heb je daar de hulp van andere bedrijven bij nodig. Je omzet kan groeien, zonder dat je zelf een nieuwe markt hoeft te leren kennen. Een andere partij is met jouw merk actief op die markt, op eigen kosten en risico. Voor de licentienemer heeft het uiteraard ook voordelen: zijn bedrijf kan ook groeien, dankzij het sterke merk of product waar hij de markt mee opgaat.
Het afgeven van een merklicentie kan veel commercieel voordeel opleveren, maar er zijn ook nadelen aan verbonden. Als merkhouder loop je het risico dat de kwaliteit van je producten niet aan je eisen voldoet, omdat je de controle niet meer in eigen hand hebt. Je merk kan ook minder exclusief worden, omdat je product mogelijk voor meerdere productsoorten wordt ingezet. Denk daar goed over na en maak duidelijke afspraken over kwaliteit en controle. Het zou zonde zijn als je zorgvuldig opgebouwde sterke merk in diskrediet wordt gebracht.
Een merklicentie heeft altijd vier vaste kenmerken. Zo gaat het om een commerciële samenwerking, de partijen blijven juridisch en economisch zelfstandig en de licentienemer krijgt toestemming voor het gebruik van een merk. Hij betaalt hiervoor ook een vergoeding.
Je kunt voor verschillende bedrijfsactiviteiten een merklicentie afgeven:
Om onduidelijkheid en gedoe achteraf te voorkomen, is het belangrijk dat de afspraken tussen licentienemer en licentiegever op paper worden gezet. Het is goed om hier een jurist bij te betrekken, zodat zaken op de juiste manier zijn geregeld. Een licentieovereenkomst bevat in elk geval de volgende onderdelen:
Het is niet verplicht om je merklicentie in te schrijven in het Merkenregister van het BOIP (Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom), maar het is wel heel verstandig. Als licentienemer kun je zonder ingeschreven merk geen schadevergoeding eisen tegen derden, dat kan alleen de merkhouder. Het afgeven van een merklicentie is al met al een complex geheel. Het is dan ook belangrijk om een goede jurist in de arm te nemen, die zorgt dat de licentie voor alle betrokken partijen goed is geregeld en dat de belangrijkste risico’s zijn afgedekt.
Lees ook onze uitgebreide artikelen binnen de kennisbank over ´wat is merkbescherming´ en ´wat is merkinbreuk´
Hulp
Bedrijfsnamen
Klantenservice
© 2023 Brandio is een registreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Vul je naam en e-mailadres in:
"*" geeft vereiste velden aan
We sturen 1 x per maand een nieuwsbrief, meer niet. Je kunt je gemakkelijk uitschrijven.