Waarom zijn podcasts populairder dan ooit?

podcasts

Podcasts zijn populairder dan ooit. Sterker nog: volgens Google Trends zijn audio uitzendingen tegenwoordig populairder dan blogs. Naar schatting luisteren meer dan twee miljoen Nederlanders wel eens naar een podcast. Het is dan ook een goede manier om je bedrijf goed in de markt te zetten. Welke voordelen bieden podcasts voor je onderneming en waar moet je op letten?

Wat zijn podcasts?

Podcasts zijn er in allerlei soorten en maten. Te denken valt bijvoorbeeld aan een audio presentatie voor potentiële klanten. Ook gebruiken bedrijven het soms om het laatste nieuws te delen met hun medewerkers. Wat alle podcasts gemeenschappelijk hebben is dat ze audio- of videobestanden op het internet zijn. Iedereen kan de bestanden streamen of downloaden naar een pc, laptop, smartphone of mediaspeler. Je kunt dus altijd en overal naar een podcast luisteren, waardoor het in korte tijd een fenomeen is geworden.

Versterk je merk

Het maken van een podcast is een goede manier om naamsbekendheid op te bouwen. Ook trekt het mensen aan die mogelijk interesse hebben in jouw producten en/of diensten. Een van de grootste voordelen van een podcast is dat je het zo gemakkelijk kunt gebruiken. Je hoeft het alleen maar te downloaden of te streamen. Dit geldt natuurlijk ook voor luisteraars van jouw eigen podcast. Iemand kan jouw audio uitzending afspelen tijdens het hardlopen, in het openbaar vervoer of waar dan ook. Wel moet je ervoor zorgen dat iemand zich abonneert op jouw podcast feed. Vervolgens worden alle interessante podcasts automatisch gedownload.

Ideaal in de 1.5 meter samenleving

Veel bedrijven zijn door het gemak van podcasts razend enthousiast. Ze hoeven immers niet meer al hun medewerkers samen te krijgen in één ruimte. In plaats daarvan kan iedereen via de podcast luisteren naar een belangrijke mededeling.  Dit komt goed van pas in deze tijd, waarin mensen minstens 1.5 meter afstand van elkaar moeten houden. Met zijn allen afspreken in een ruimte is er niet meer bij, dus komt een podcast goed van pas.

Podcast hosting

Een podcast maak je niet in één dag, want er zijn een aantal belangrijke zaken om rekening mee te houden. Ten eerste is het belangrijk om goede podcast hosting te regelen. Dit is een online platform waar je je podcast afleveringen uploadt. Al je audiobestanden staan er veilig opgeslagen. Daarnaast genereert een hosting platform de RSS-feed die je naar directory’s stuurt. Denk bijvoorbeeld aan Spotify, iTunes en Apple Podcasts. Men kan zich in deze directory’s abonneren op je podcast.

Hoe maak je een podcast?

Het maken van een podcast is vrij simpel. In feite heb je alleen de volgende onderdelen nodig:

  • Een computer of smartphone.
    Software voor het opnemen van je presentatie.
  • Een goede internetverbinding om je podcast te uploaden in een directory.

Zorg voor een toegankelijke podcast

Een podcast moet bereikbaar zijn voor een groot publiek. Dit maakt het kiezen van goede podcast hosting zeer belangrijk. Je audiobestanden moeten immers gemakkelijk te streamen en/of te downloaden zijn. Dit geldt ook voor mensen die geen compatibele speler hebben of slechthorend zijn. Als je deze groep ook wil bereiken moet je het materiaal in geschreven transcript omzetten. Hoewel dit extra werk is, bereik je er wel een grotere groep mensen mee.

Gemakkelijk te delen

Een ander voordeel van podcasts is dat ze gemakkelijk te delen zijn. Iemand die je audiobestand geweldig vindt deel het met zijn of haar vrienden enzovoort. Met een goede show kun je als bedrijf of ondernemer dus ontzettend veel mensen bereiken. Aan de andere kant betreft het wel auteursrechtelijk materiaal. Het is niet de bedoeling dat mensen jouw show kopiëren en delen als je dat niet wil. Zo is het niet de bedoeling dat een podcast met vertrouwelijk bedrijfsmateriaal wordt gedeeld met de buitenwereld. Hou dit goed in de gaten.

Uitdaging: het vinden van publiek

Het maken van een audio uitzending brengt een grote uitdaging met zich mee: het vinden van publiek. Het is van groot belang dat je een goede marketingstrategie voor je podcast opzet. Bedenk goed welk publiek je wilt bereiken. Over het algemeen zijn jongere mensen meer geïnteresseerd in podcasts dan oudere mensen. Richt jouw bedrijf zich op senioren? Dan heeft het misschien niet zoveel zin om podcasts te maken. Denk hier goed over na voordat je een audio uitzending maakt. Want hoe leuk het ook is, een podcast maken kost wel tijd.

 

Nog meer lezen?

Laptops voor grafisch ontwerpers: waar moet je op letten?

Als je als grafisch ontwerper of student multimediadesign bijvoorbeeld logo’s ontwerpt, is niet elke laptop even geschi>>

Lees artikel