fbpx

Hoger in Google komen in 2024 (SEA & SEO)

Een hoge ranking in Google is belangrijk voor je website. Het zorgt er namelijk voor dat meer mensen op jouw website klikken, wat uiteindelijk ook zal leiden tot meer sales. Er zijn twee manieren om je weg naar boven te vinden: SEA en SEO.

In dit artikel gaan we de volgende punten bespreken:

google

SEA

Laten we beginnen met de ‘makkelijke’ manier. Misschien ben je nog niet bekend en vraag je je af wat is SEA: met SEA bedoelen we Search Engine Advertising. Hierbij maak je een account aan bij Google Ads en kan je betaald adverteren in onder andere de zoekresultaten van Google. Hierbij betaal je per klik een bepaald bedrag aan Google (je hoeft dus alleen te betalen als er daadwerkelijk geklikt word op de advertentie). De kosten per klik (CPC) verschillen per zoekwoord.

Google zet vaak de advertenties boven de organische zoekresultaten, echter is het geen garantie dat je hoog in Google komt met SEA omdat je moet concurreren tegen anderen die ook betaald adverteren. Het is bij SEA belangrijk dat je het meeste uit je advertentiekosten haalt. Probeer daarom een goed onderzoek te doen naar de zoekwoorden die je wilt targeten. Je kan hierbij gebruik maken van de Keyword planner van Google.

Let op: hoe dichterbij de zoekwoorden bij het aankooppunt zijn, hoe duurder deze vaak zijn (bijv. “iPhone 12 Pro kopen Eindhoven” zal een hoger CPC dan “iPhone 12 Pro vergelijken” hebben).

Belangrijke voor- en nadelen SEA:

  • Snel resultaat: Het grote voordeel van SEA is dat je gelijk boven aan de resultaten komt. Je kan een organisch zoekresultaat met het betaalde zoekresultaat onderscheiden aan de tekst gesponsord of advertentie die erbij vermeld staat.
  • Goed meetbaar: Een ander voordeel is dat SEA heel goed meetbaar is. Je kan hiervoor gebruik maken van Google Analytics. Alle gegevens kunnen gemeten worden en biedt je daarmee de mogelijkheden om goed bij te sturen.
  • Geen lange termijn optie: Het grote nadeel is dat zodra je stopt met betalen de ranking gelijk verdwijnt.
  • Duur: SEA is simpelweg duur omdat je voor elke klik moet betalen, de ene wat meer dan de andere.
  • Tijdrovend: Je moet goed onderzoek doen naar de zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt. De Keyword planner van Google kan je hier wel op weg helpen.

SEO

De ‘moeilijke’ manier wordt behaald via SEO: Search Engine Optimization (ofwel zoekmachine-optimalisatie). Bij SEO zijn er ‘geen advertentiekosten’, simpelweg omdat het geen advertentie is. Wat is SEO: met SEO bedoelen we het optimaliseren/verbeteren van je website zodat deze hoger komt in de organische zoekresultaten van Google (het is niet mogelijk om gesponsorde resultaten in te halen met SEO). Een effectieve zoekmachine marketingstrategie is van groot belang voor elk bedrijf. Het algoritme van Google verandert echter voortdurend en dit maakt het er niet makkelijker op. Er is dan ook niet één correcte aanpak voor, maar zijn er wel een aantal factoren waar je rekening mee kan houden bij het maken van content, updaten van je website etc. Om je goed op weg te helpen hebben we 16 aanbeveling op een rijtje gezet om je website hoger in Google te krijgen.

16 SEO tips om hoger in Google te komen

Bij SEO komt er wat meer kijken dan bij SEA, daarom hebben we een lijst met 16 tips samengesteld zodat jij jouw webshop een boost kan geven in de Google rankings:

1. Zoekwoordenanalyse

Een heel belangrijk onderdeel van SEO. Met een zoekwoordenanalyse breng je de zoekwoorden in kaart die relevant zijn voor je doelgroep. Hierbij is het ook belangrijk om te kijken naar het zoekvolume. Je kan een super interessant artikel schrijven maar als niemand het opzoekt zal al je werk voor niets geweest zijn. Er zijn een aantal tools (gratis en betaald) die je helpen bij het uitvoeren van een zoekwoordenanalyse:

keyword-planner-google

Google Keyword Planner

2. Creëer content die echt waarde toevoegt voor je bezoekers

Zorg ervoor dat wanneer een bezoeker op jouw pagina beland, dat er ook waardevolle informatie beschikbaar is. Google houdt onder andere rekening met de relevantie van je content bij het zoekresultaat bij het bepalen van je ranking.

3. Wat wordt beloond door Google

Heb je een zoekwoorden analyse uitgevoerd en wil je graag bepaalde informatie delen met je doelgroep dat zij interessant zullen vinden, kijk dan eerst wat door Google wordt beloond. Wat ik hiermee bedoel, typ de zoekwoorden uit je analyse en bekijk de top organische resultaten. Als je bijvoorbeeld zoekt op ‘beste VPN’, zul je zien dat er veel lijstjes getoond worden in de organische top resultaten. Als je een pagina wilt schrijven over waarom jouw VPN de beste is zal je op de zoekterm ‘beste VPN’ moeite hebben een plek te winnen in de hoge ranking.

beste-vpn-serp

Google zoekresultaten voor “beste vpn”

4. Houd je content up-to-date als dat nodig is

Heb je een artikel geschreven over de beste vakantiebestemming in 2022, is het misschien verstandig om dit artikel te updaten voor 2023. Simpelweg omdat het 2023 is en mensen ook op zoek zijn naar up-to-date informatie.

5. Gebruik paginatitels

Elke pagina van je website heeft 1 titel. Probeer in elke titel op je website de belangrijkste zoekwoord(en) te vermelden die overeenkomt met de content op die pagina. In je code (HTML) kan je de titel terug van in de <title> tag.

6. Maak (logisch) gebruik van je tags (H1, H2, etc.)

Headers maken je pagina niet alleen overzichtelijk voor het menselijke oog, maar ook voor Google. Maak gebruik van je tags in een logische volgorde. Gebruik H1 voor je pagina titel, H2 voor de onderdelen en H3 voor de subonderdelen, etc. Probeer hierbij niet een tag over te slaan (bijv. H1 titel en dan H3 voor de onderdelen).

7. Schrijf een goede meta-title & meta-description

De meta-title & meta-description is hoe je link eruit ziet in de Google zoekresultaten. Probeer je meta-title tussen de 50 en 60 karakters te houden, vergelijkbaar met de pagina titel zodat mensen niet verward raken als er iets compleet anders staat.

Probeer de meta-description ongeveer in 160 karakters te schrijven. Beantwoord hierin de vragen: waar gaat deze pagina over en wat maakt dit de beste keuze? Probeer ook hier belangrijke zoekwoorden te vermelden.

8. Zorg voor een snelle en veilige website

Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar zorg ervoor dat je website veilig is (https). Hiervoor moet je website een SSL-certificaat hebben. Zorg er daarnaast ook voor dat je website snel is voor alle devices. Je kan hiervoor gebruik maken van de Google PageSpeed Insights tool.

9. Check je website via je mobiel

Google hecht waarde aan de mobielvriendelijkheid van je website. Het is daarom belangrijk om te testen of je website ook voor mobiele gebruikers goed werkt. Je kan hiervoor de tool Mobielvriendelijke test van Google gebruiken. Indien je website nog niet optimaal is voor mobiele gebruikers, komt Google met suggesties wat je kan verbeteren. Probeer daarnaast zelf ook is je website te openen op je mobiel en klik is rond, is er iets waaraan je je stoort?

mobiel-vriendelijke-test

Mobielvriendelijke test Google

10. Interne linking

Met interne linking bedoelen we links op je website die verwijzen naar andere delen van je website, de links houden de bezoeker op jouw website. Met interne links kan je Google een indicatie geven welke pagina’s belangrijk zijn voor jou. Maak daar dan ook gebruik van!

11. Controleer voor ‘broken-links’

Dit is meer toepasbaar voor sites die al even live zijn. Het kan weleens voorkomen dat je een pagina hebt gemaakt die nu niet meer relevant is en je hem verwijdert. Wat er dan kan gebeuren is dat andere pagina’s die een interne link hadden naar die pagina, nu een ‘broken-link’ hebben. Check dus altijd eerst voor interne links naar de pagina voordat je hem verwijdert of redirect de oude URL naar een relevante pagina of gewoon de homepage.

Httpstatus biedt je de mogelijkheid om (gratis) in bulk URLs te uploaden en geeft vervolgens per URL de status code. Je kan er ook voor tools als Screaming Frog kiezen om je website te crawlen en vervolgens te zoeken voor broken-links, dit werkt uiteindelijk efficiënter, maar zal je hier jezelf wel even in moeten verdiepen. Let hierbij op status codes die beginnen met de 4 of 5.

httpstatus

Httpstatus

12. Linkbuilding

Een belangrijk onderdeel van je ranking is linkbuilding. Naast interne links heb je ook externe links, dit zijn links van andere websites die linken naar jouw website. Hoe meer links naar jouw website verwijzen, hoe beter Google jouw website zal ranken. Belangrijk, kwaliteit weegt boven kwantiteit als het gaat om externe links voor Google.

13. E-A-T: Expertise, Authoritativeness & Trustworthiness

Om hoge kwaliteit van lage kwaliteit te onderscheiden, gebruikt Google E-A-T. Hierin geeft Google onder andere aan dat content op je website van hoge kwaliteit moet zijn, aangeven wie verantwoordelijk is voor je website, reputatie-informatie op het web en een veilige, professionele & veilige website.

14. Gestructureerde data

Hiermee bedoelen we de type gegevens zeer georganiseerd is waardoor het begrepen kan worden door machinetaal. Zoekmachines begrijpen alleen de codes van je website, daarom moet je dit zo goed mogelijk aangeven. Op schema.org vind je informatie over hoe je bepaalde data gestructureerd kan neerzetten. Er zijn ook plugins die je hierbij kunnen helpen. Een voorbeeld is de WordPress plugin Schema App Structured Data die schema-opmaak biedt voor de hele website.

15. Laat mensen comments/reviews plaatsen

Heb je een website waar het relevant kan zijn dat mensen comments kunnen plaatsen, geef ze dan ook de mogelijkheid ervoor. Comments zijn een goede manier om je website een boost in rankings te geven. Accepteer daarnaast ook reviews van je klanten, wat ook helpt voor je rankings. Let op: ga geen ‘nep’ reviews inkopen, want hier is Google geen fan van en bestaat de kans dat je ranking er juist achteruit gaat.

16. Ga nooit alles tegelijk aanpassen!

Een laatste maar zeker niet onbelangrijke tip, past nooit alles tegelijk aan. Probeer het altijd eerst op een kleine 5% van je website, test of het werkt en indien positief, pas het geleidelijk aan voor de rest van je website. Je wilt niet uren besteden aan je website om alles achteruit te zien gaan!

Hoger komen in Google (SEO/SEA) uitbesteden

Wil je graag je website hoger in Google hebben, maar heb je geen tijd om SEA of SEO te doen, of misschien ligt je expertise wel compleet ergens anders en wil je het liever overlaten aan iemand die er verstand van heeft? Gelukkig voor jou zijn er genoeg online marketingbureaus waar je terecht kunt voor ondersteuning van SEO en/of SEA. Ervaren marketeers vergroten onder andere de online zichtbaarheid en het verkeer van jouw bedrijf onder een bepaalde doelgroep.

Lees verder meer over wat Google Drive is, het bedenken van een bedrijfsnaam en over de bedrijfsnaamgenerator.

De auteur

Niek van Son

Marketing Management (MSc, Universiteit van Tilburg). Oprichter van digital marketingbureau Tasmanic. Meer dan 10 jaar ervaring als online marketingconsultant. Leest: Sharp, Taleb, Kahneman. Geïntrigeerd door hoe mensen en vooral mkb-ondernemers beslissingen nemen.

Klanten waarderen ons met:
★★★★★
4.6 / 5 - 20 reviews