3 tips bij het neerzetten van een sterk merk  

Geïnspireerde ondernemers met ambitie die goede ideeën hebben over een modern product of vernieuwende dienstverlening, willen hun merk natuurlijk vanaf het begin sterk in de markt zetten. En dat is best een uitdaging als je starter bent. Een beginnende onderneming heeft meestal geen ervaring op marketinggebied.

nieuw merk

De vraag is dus hoe je een potentieel sterk merk op een efficiënte manier aan de man en vrouw brengt, zodat je omzet gaat draaien. Gelukkig zijn er beproefde merkstrategieën om jouw product marketing of het aanprijzen van jouw diensten succesvol aan te pakken. In dit artikel kun je ontdekken hoe je dit doet een jouw sterke merk stevig neerzet!

1. Garandeer dat je offline goed zichtbaar bent voor potentiële klanten

Starters, zzp’ers die de gok wagen en kleine bedrijven die snel willen groeien, moeten zien te regelen dat ze offline goed zichtbaar en vindbaar zijn. Zien is geloven, zo zegt men wel eens. Maak dus werk van goede branding en zorg o.a. voor een herkenbaar bedrijfslogo, dat indruk maakt en zo blijft hangen in de hoofden van degenen die het logo zien.

Plaats dit bedrijfslogo op je werkkleding, je bedrijfspand, zakelijke auto(‘s) en natuurlijk op briefpapier, enveloppen en visitekaartjes. Door in de beginfase aandachttrekkende giveaways te maken, zoals bedrukte pennen, USB-sticks met jouw bedrijfsnaam of doppers, maak je je snel populair bij je eerste klanten en toeleveranciers.

2. Zorg dat je website en online diensten vlekkeloos werken

Erg belangrijk bij het een sterk merknaam bedenken is om je digitaal te presenteren als modern, eigentijds en het liefst ook vernieuwend. Dat kan op diverse manieren. Het basisuitgangspunt is om je ICT-zaken op orde te hebben. Dit kan bijvoorbeeld door shared hosting maar ook managed hosting. Managed hosting houdt in dat dat de provider zorgt voor de veiligheid, updates, configuraties en een consequent ruime bandbreedte voor jouw website(s), zodat je homepage c.q. webwinkel goed en snel bereikbaar is.

Voor kleinere merken is een stabiele shared hosting omgeving ook voldoende. De meeste hostingbedrijven hebben ook op dit vlak hun uptime prima voor elkaar. Of je nu voor managed of shared hosting kiest, ga vooral na hoe de klantenservice is. Want zolang alles stabiel verloopt is de dienstverlening bij veel bedrijven hetzelfde. Pas wanneer er problemen zijn, zie je pas echt wat je aan een webhoster hebt.

3. Gebruik social media om op te vallen

Als marketingstrategie is het gebruik van social media onvermijdelijk geworden. Althans, als je wilt blijven meedoen en de huidige generatie jongeren wilt aanspreken. Maak daarom enkele accounts aan op bijvoorbeeld Facebook, TikTok, Twitter, Snapchat, LinkedIn en/of Instagram. En zet geregeld foto’s, korte verhalen of aanlokkelijke filmpjes van en over jouw bedrijf online. Deze moderne marketingstrategie is een van de beste manieren om een merk sterk in de markt te zetten!

Lees ook meer over de psychologie van een sterk merk