Home » Blog » Merknamen » Wat is een sterk merk: Coca Cola vs. Pepsi
Bijgewerkt op dinsdag 21 februari 2023
Wat is een merk nu eigenlijk? We definiëren merk als volgt: een merk is een concept (in de vorm van een naam, term, ontwerp of symbool) dat wordt gebruikt voor het herkennen en onderscheiden van een product. We hebben vaak een bepaald gevoel bij een merk, waardoor we specifiek voor dat merk kiezen. De psychologie van een sterk merk gaat ver: uit onderzoek blijkt dat verschillende merken zelfs verschillende hersengebieden activeren. Het is dan ook als vanzelfsprekend dat je een sterk merk wilt voor je bedrijf.
Het is het doel van elke onderneming: een sterk merk bouwen. Dat is belangrijk, want een sterk merk betekent dat het bedrijf zijn producten en diensten op een onderscheidende manier in de markt zet. De waarden van het merk zijn zo duidelijk, dat klanten bijna als vanzelfsprekend voor producten van dit merk kiezen. Een sterk merk heeft nog meer voordelen. Werken voor een sterk merk motiveert medewerkers, die trots zijn op hun werkgever. Een sterk merk verhoogt bovendien de binding met klanten en biedt volop kansen om een steeds hogere omzet te draaien. Lees ook onze tips voor een merknaam bedenken en een merkstrategie te realiseren.
Uit de lijst van miljardenbedrijven hierboven blijkt hoe belangrijk het is om een krachtige merkstrategie te ontwikkelen. Hoe sterker je merk, hoe succesvoller je bedrijf. In deze blog lees je hoe je merkstrategie kunt bepalen. Besteed ook veel aandacht aan het bepalen van je merkwaarden. Als je merkwaarden duidelijk zijn voor je doelgroep, dan kan die zich daarmee identificeren. Merkwaarden dragen zo bij aan het onderscheidend vermogen van je bedrijf.
Om een goed beeld te geven wat een sterk merk kan doen voor een bedrijf, pakken we de cola challenge van Coca Cola en Pepsi erbij:
Achter de beleving rond een merk gaan veel psychologische effecten schuil. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat 75% van de cola drinkers liever Coca-Cola dan Pepsi drinkt. Tenminste, als ze weten dat ze Coca-Cola drinken. In blinde tests komen er namelijk heel andere resultaten naar voren. De verklaring voor dit verschil ligt vooral bij onze associaties met een merk. Uit onderzoek blijkt ook dat onze hersenen verschillend op de twee merken reageren.
In 1975 bedacht Pepsi een marketingstunt om Coca-Cola eindelijk van de troon te stoten. In winkelcentra in heel Amerika mochten bezoekers twee bekertjes cola proeven. Zonder labels of merken erop, zodat mensen geen idee hadden welke cola ze dronken. De resultaten waren voor Pepsi geweldig. Een meerderheid van de mensen gaf namelijk aan Pepsi lekkerder te vinden dan Coca-Cola. Pepsi kwam natuurlijk meteen met een slimme reclamecampagne om het Amerikaanse volk met de neus op deze nieuwe feiten te drukken.
Maar hoe komt het dan dat we toch al jarenlang Coca-Cola als het colamerk met de lekkerste smaak zien? Een onderzoek waarbij de hersenactiviteit tijdens het proeven vastgelegd werd, gaf een antwoord op die vraag. Proefpersonen proefden eerst twee cola’s, zonder te weten om welk merk het ging. Er werd bovendien een MRI-scan van hun hersenen gemaakt. Pepsi kreeg opnieuw de meeste stemmen, maar de scans lieten ook iets interessants zien. Bij het proeven van Pepsi bleek de ventromediale prefrontale cortex van de meeste proefpersonen namelijk veel actiever te zijn. Dit gedeelte van de hersenen speelt een rol bij het nemen van beslissingen, mede gebaseerd op gevoelens van beloning. Simpel gezegd: het proeven van Pepsi voelt voor het brein meer als een beloning dan het proeven van Coca-Cola.
In een tweede onderzoek kregen de proefpersonen wel te zien welke cola ze proefden. Nu bleek dat ruim 75% van de proefpersonen Coca-Cola lekkerder vond dan Pepsi. Uit de hersenscans bleek bovendien dat ineens heel andere hersengebieden actief waren dan bij het vorige deel van de proef. De onderzoekers zagen nu de dorsolaterale cortex, de hippocampus en de middenhersenen oplichten wanneer mensen een blikje Coca-Cola voor zich zagen. Bij het zien van het Pepsi-logo bleef deze activiteit uit.
De genoemde hersengebieden worden in de psychologie geassocieerd met planning en hogere aspecten van gecontroleerd gedrag. Pepsi roept in een blinde test dus een oergevoel op, terwijl Coca-Cola in een open test veel verder geëvolueerde cognitieve functies aanspreekt. Volgens de onderzoekers komt dat door de culturele associaties die we met Coca-Cola hebben. Die worden gevormd door de reclames die we zien en de plekken waar we het merk tegenkomen, maar ook door de meningen van anderen in onze omgeving. Zo kan een sterk merk dus zelfs bepalen hoe we denken dat iets smaakt. Dat geeft aan hoe belangrijk het is om een sterk merk te bouwen voor je onderneming.
Merkwaarderingsadviesbureau Brand Finance maakt elk jaar een lijst van de sterkste merken ter wereld. Ook in 2023 brengt Brand Finance in kaart welke merken in waarde zijn gedaald en welke juist zijn gestegen. Opvallend dat de koplopers Amazon (-14.6%) en Apple (-16.2%) zijn gedaalde in waarde. Daarnaast zien we dat bedrijven als Tesla (+43.9%), TikTok (11.4%) en Starbucks (+16.9%) flinken stappen hebben gemaakt in waarde. Opvallend zijn dit de merken waar je ongetwijfeld regelmatig wat over hoort of mee in aanraking bent gekomen. Deze cijfers maken meteen duidelijk hoe belangrijk het is dat een merk relevant en sterk is: het heeft direct invloed op de waarde van je bedrijf. Volgens Brand Finance is dit de lijst van de sterkste merknamen ter wereld in 2023:
Ontdek ook de samengestelde lijst met bedrijfsnamen voorbeelden en merknamen van Brandio.
De auteur
Brandio is een marktplaats waar je ‘brandable’ bedrijfsnamen kunt kopen bedacht door creatieve professionals. De namen zijn betaalbaar en altijd inclusief bijbehorende domeinnaam en logo. Het bespaart je zowel tijd als geld in vergelijking met je naam laten bedenken door een reclamebureau
Aanbod
Belangrijke pagina’s
Vervolg
© 2023 Brandio is een geregistreerde merknaam van SunnySight BV - Privacyverklaring - Cookievoorkeuren
Deze website maakt gebruik van zogenaamde functionele cookies om bezoekers in staat te stellen onze website te bekijken, en analytische cookies om anonieme bezoekersstatistieken te verzamelen. We plaatsen deze cookies om ervoor te zorgen dat de website naar behoren functioneert en dat we de website kunnen analyseren en verbeteren.Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.
Vul je naam en e-mailadres in:
"*" geeft vereiste velden aan
We sturen 1 x per maand een nieuwsbrief, meer niet. Je kunt je gemakkelijk uitschrijven.