fbpx

10 bedrijfsnaam voorbeelden

Het bedenken van een originele bedrijfsnaam word door veel ondernemers gezien als een grote uitdaging. Voor je producten of diensten zelf zit je altijd boordevol ideeën. Maar een goede naam bedenken lijkt soms wel de meest onmogelijke opgave. Wij geven je graag wat inspiratie bij het bedenken van een originele bedrijfsnaam. Met 10 voorbeelden van creatieve, originele en leuke bedrijfsnamen die onvergetelijk zijn én hoe hun naam tot stand kwam!

10 originele bedrijfsnamen voorbeelden

1. Google

Larry Page en Sergey Brin, de oprichters van Google, waren eerst van plan waren om hun zoekmachine BackRub te noemen, omdat de zoekmachine backlinks doorzocht. De volgende suggestie was googolplex: de naam voor het getal dat bestaat uit een 1 met googol (10 tot de macht 100) nullen. De verkorte naam googol vonden ze nog lekkerder klinken. Een bevriende student zocht voor ze uit of de domeinnaam nog vrij was. Hij wist alleen niet hoe je googol schreef en presenteerde zo het domein google.com aan zijn vrienden. Die vonden de verkeerde gespelde naam zo goed dat ze ‘m besloten te houden.

2. Ikea

Het bedenken van een creatieve naam hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn. Ikea is geen bestaand Zweeds woord, zoals je misschien zou denken. Nee hoor, het is gewoon een acroniem van de beginletters van een aantal woorden die belangrijk zijn voor oprichter Ingvar Kamprad. De oplettende lezer ziet al dat Kamprads initialen het begin van deze originele bedrijfsnaam vormen. De E komt van Elmtaryd, de boerderij waar hij opgroeide. Deze lag in het plaatsje Agunnaryd, waarmee de laatste letter van de naam werd bepaald.

3. Skype

Skype is een voorbeeld van een originele bedrijfsnaam die ontstaat door verschillende namen samen te voegen. Een van de eerste namen voor het project was namelijk sky peer-to-peer. Het Engelse woord sky verwijst hier naar het idee dat je communiceert via signalen door de lucht. Peer-to-peer is een aanduiding voor een type netwerk. De projectnaam werd eerst afgekort tot skyper. Ook een originele bedrijfsnaam, maar helaas waren er al verschillende domeinnamen voor geregistreerd. De letter -r werd er vervolgens afgehaald. De naam Skype bleef over, waarvan het domein wel vrij was.

4. Pepsi

Een uniek voorbeeld van een leuke bedrijfsnaam die totaal geen relatie heeft met het uiteindelijke product. Oorspronkelijk werd het populaire drankje ‘Brad Drink’ genoemd, naar de achternaam van de maker (Caleb Bradhem). Omdat Pepsi bedoeld was voor het genezen van maagpijnen, heeft Bradhem voor de naam Pepsi gekozen, wat afgeleid is van de aandoening dyspepsie (verstoring in het spijsverteringssysteem).

5. Lego

Lego is een goed voorbeeld van een creatieve naam die is ontstaan door het samenvoegen van twee woorden. In 1932 is Lego opgericht door de Deen Ole Kirk Kristiansen. De timmerman die bezig was met het maken van allerlei producten (waaronder speelgoed) kwam op de naam Lego voor zijn eigen bedrijf. Het woord Lego is een samenvoeging van twee Deense woorden ‘leg’ en ‘godt’ wat staat voor ‘speel leuk’.

6. Amazon

Amazon was niet de eerste keuze van oprichter Jeff Bezos. De eerste keuze was Cadabra, wat hem niet is geworden omdat het klinkt als Cadaver wat verkeerde associaties oproept. Vervolgens kwam Bezos met de naam Relentless (meedogenloos), maar wederom hetzelfde probleem. Bezos besloot om het woordenboek door te bladeren waar hij uiteindelijk op Amazon kwam. Het is “exotisch en anders” en verwijst naar de grootste rivier ter wereld, wat Bezos ook wilt met zijn bedrijf.

7. Starbucks

Starbucks is een creatieve voorbeeld hoe een map en boek je kunnen helpen. De oprichters wilden een avontuurlijke naam voor hun bedrijf en daarnaast de link met de zeevaart, daar speelde de koffiehandel zich vroeger ook af. Uit de roman Moby-Dick kwamen ze oorspronkelijk op Pequoud, maar dat klonk toch niet zo smakelijk. De oprichters zijn toen op de kaart gaan kijken naar plaatsnamen en vonden toen Starbo. Dit deed hem denken aan de personage van (wederom) Moby-Dick: Starbuck. Ze besloten alleen nog om de letter ‘s’ toe te voegen.

8. Virgin

Richard Branson was 20 jaar toen hij zijn bedrijf Virgin oprichtte. Toen verkocht Branson muzieksingles via de post waardoor hij de kosten lager kon houden ten opzichte van de concurrenten. Op die leeftijd had Branson helemaal geen ervaring op zakengebied en kwam daardoor op de unieke bedrijfsnaam Virgin. Nadat Branson eenmaal genoeg geld had verdiend, heeft hij zijn eigen platenlabel opgericht: Virgin Records.

9.  Volkswagen

De naam verklapt eigenlijk al hoe de originele bedrijfsnaam Volkswagen is ontstaan. Eind jaren dertig waren auto’s vooral voor de rijken. Ferdinand Porsche kwam toen op het idee om een goedkopere auto voor het volk te ontwikkelen. Nadat deze auto was ontwikkeld is de auto dan ook de Volkswagen genoemd, precies voor wie het ontworpen was.

10. Spotify

Spotify is een grappig voorbeeld hoe een leuke bedrijfsnaam ontstaan is. In eerste instant gaven de oprichters aan dat Spotify een samenvoeging was van de woorden ‘spot’ en ‘identify’. Maar later kwam naar boven dat dit verzonnen was nadat de naam al bepaald was, het originele verhaal is misschien niet de meest creatieve ontstaan. Terwijl de oprichters aan het brainstormen waren voor een naam riep Martin Lorentzon een naam dat Daniel verkeerd had verhoord. Wat hij namelijk had gehoord was Spotify. Dit vonden ze allebei goed klinken en besloten het te houden.

Nederlandse bedrijfsnaam voorbeelden

  • Ahold
  • ANWB
  • ASN Bank
  • Bol.com
  • DSM
  • Heineken
  • ING
  • KLM
  • NN Group
  • Philips
  • Rabobank

Wat leren we van deze unieke bedrijfsnaam voorbeelden?

Dat een originele bedrijfsnaam op verschillende manieren tot stand kan komen. Het domme geluk van een verkeerde spelling, de logische combinatie van wat beginletters of de slimme samenvoeging van verschillende woorden. Er is geen goed of fout bij het bedenken van een originele en leuke bedrijfsnaam.

Maar wat deze bedrijfsnaam-voorbeelden ook laten zien is het belang van een beschikbare domeinnaam. Voor zowel Google als Skype was het checken van de beschikbaarheid van het bijbehorende domein namelijk het sleutelmoment in de totstandkoming van de uiteindelijk bedrijfsnaam.

Op zoek naar originele bedrijfsnaam voorbeelden waarvan het domein wél beschikbaar is? Kijk snel in onze collectie bedrijfsnamen!

4 tips voor het bedenken van een originele bedrijfsnaam met je eigen naam:

  • Het eerste wat je moet doen om een originele bedrijfsnaam te maken met je eigen naam is om naar je eigen naam te kijken. Kijk naar de betekenis van je naam en of er een woord is dat je naam kan versterken. Je kunt ook je eigen naam combineren met een ander woord dat bij je bedrijf past. Probeer woorden te gebruiken die te maken hebben met je bedrijf en die je naam versterken.
  • Een andere manier om een originele bedrijfsnaam te maken met je eigen naam is door afkortingen te gebruiken. Je kunt je eigen naam combineren met afkortingen van woorden die te maken hebben met je bedrijf. Bijvoorbeeld, als je een bedrijf hebt dat gespecialiseerd is in webontwikkeling, kun je je naam combineren met de afkorting ‘WWD’ (Web Development).
  • Het is ook mogelijk om een spelletje te spelen met je eigen naam en een ander woord om een originele bedrijfsnaam te maken. Om het bedrijfsnaam bedenken eenvoudiger te maken.
  • Een laatste manier om een originele bedrijfsnaam te maken met je eigen naam is door het gebruik van een acroniem.

Door deze tips in gedachten te houden, kun je een originele bedrijfsnaam maken met je eigen naam. Wees creatief en denk na over manieren waarop je de beste bedrijfsnamen kunt combineren met andere woorden of acroniemen die te maken hebben met je bedrijf. Doe wat research en je zult een originele bedrijfsnaam vinden die bij je past.

Ben je nieuwsgierig geworden naar de volgende stappen die je zou kunnen nemen? Neem dan gerust een kijkje in de relevante topics omtrent bedrijfsnaam voorbeelden zoals onze bedrijfsnaam generator, eigen bedrijf starten ideeën en ondernemingsplan voorbeelden.

De auteur

Redactie Brandio

Brandio is een marktplaats waar je ‘brandable’ bedrijfsnamen kunt kopen bedacht door creatieve professionals. De namen zijn betaalbaar en altijd inclusief bijbehorende domeinnaam en logo. Het bespaart je zowel tijd als geld in vergelijking met je naam laten bedenken door een reclamebureau

Klanten waarderen ons met:
★★★★★
4.6 / 5 - 20 reviews